• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44543341 44543331 BZxBZ
Apple z największym spadkiem przychodów od prawie czterech lat
Pieniądze Polska
44543635 44543632 BZxBZ
Komisarz Wojciechowski: rezerwa UE dla rolników powinna zostać uruchomiona w ciągu kilku tygodni
Pieniądze Polska
44543126 44220253 BZxBZ
MF projektuje nowe regulacje dla obrotu paliwami
Branża energetyczna Pieniądze Podatki i koszty Polska
44542993 44542983 BZxBZ
Goldman Sachs: światowa gospodarka urośnie o 2,3 proc. w 2023 r.
Ekonomia Pieniądze Podatki i koszty Polska
44542081 15331554 BZxBZ
Holandia: używanie leków dopasowanych do DNA pacjenta wyraźnie zmniejsza skutki uboczne
Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: 22 proc. firm planuje zwiększać zatrudnienie, tyle samo chce zwalniać
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Pieniądze > Praca > 22 proc. firm planuje zwiększać zatrudnienie, tyle samo chce zwalniać
Praca

22 proc. firm planuje zwiększać zatrudnienie, tyle samo chce zwalniać

PAP 2 miesiące temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
ofert pracy
PAP
Udostępnij

Według badania ponad połowa przedsiębiorców boi się, że sytuacja ich firmy w przyszłym roku będzie gorsza niż w tym. To wzrost o 11 pkt proc. w porównaniu do poprzedniej edycji sondażu z lutego br. Polepszenia sytuacji spodziewa się 14 proc. firm, a utrzymania sytuacji 24 proc.

Wśród głównych obaw i wyzwań pracodawcy wymieniają inflację (25 proc.), wyższe koszty prowadzenia działalności (20 proc.) i spadającą liczbę zamówień (10 proc.). Dopiero w dalszej kolejności pojawiają się wyzwania związane z koniecznością redukcji zatrudnienia (6 proc.), co w poprzednich edycjach badania w ogóle nie było wskazywane przez przedsiębiorców – podkreślają autorzy badania.

42 proc. przedsiębiorców planuje w przyszłym roku utrzymać zatrudnienie na dotychczasowym poziomie. Zwiększanie i redukcję liczby etatów zakłada taki sam odsetek, bo po 22 proc. przedsiębiorców.

Patrząc na branże, większej liczby rekrutacji należy spodziewać się w e-commerce, IT i HoReCa. Zwolnienia w większym stopniu dotkną natomiast produkcję, handel, budownictwo i usługi. Jak zauważają autorzy badania, to oznacza, że część pracowników będzie musiała się przebranżowić, co nie zawsze będzie łatwe, bo transfer z linii produkcyjnej czy firmy budowlanej do IT to duże wyzwanie.

53 proc. pracodawców planuje podnosić pensje. Wśród nich 17 proc. da podwyżki wyłącznie w związku z podniesieniem płacy minimalnej, a 22 proc. wyrówna inflację. 14 proc. pracodawców deklaruje, że podniesie pensje bez względu na inflację i wyższy poziom płacy minimalnej. 29 proc. pracodawców nie przewiduje zmian wysokości pensji, 8 proc. chce je obniżyć.

Co trzecia firma planuje podwyżki o 6-10 proc., kolejne 22 proc. chce dać podwyżki rzędu 11-15 proc.

W badaniu przyjrzano się też nastrojom pracowników. Ponad połowa ankietowanych dobrze ocenia swoją aktualną sytuację na rynku pracy. Obawy co do własnej pozycji ma 16 proc. pracujących. 43 proc. badanych spodziewa się, że w przyszłym roku ich sytuacja na rynku pracy nie zmieni się. 10 proc. przewiduje poprawę, a 21 proc. pogorszenia.

Pracownicy raczej sceptycznie podchodzą do pomysłu zmiany pracy – takie zamiary ma 16 proc. respondentów, natomiast większość (60 proc.) chce zostać u aktualnego pracodawcy. Obawy o swoje miejsce pracy ma 20 proc. zatrudnionych.

Inflacja skłania pracowników do starań o wyższe wynagrodzenie. 37 proc. ankietowanych zamierza poprosić obecnego pracodawcę o podwyżkę (w lutym br. ten odsetek wynosił 29 proc.) 23 proc. pracowników będzie rozglądało się za lepiej płatną pracą i, o ile ją znajdą, to zmienią pracodawcę. 16 proc. rozejrzy się za pracą dorywczą. Tylko 15 proc. osób nie podejmie żadnych działań mających na celu zwiększenie swojego wynagrodzenia.

Prawie połowa (44 proc.) pracowników ma neutralny stosunek do pracujących w Polsce Ukraińców. 38 proc. deklaruje pozytywne nastawienie, a 10 proc. negatywne. 38 proc. ankietowanych uważa, że pracownicy z Ukrainy obniżają tempo wzrostu wynagrodzeń w Polsce. Prawie tyle samo (36 proc.) ma odmienne zdanie.

Badanie „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service przeprowadzono w październiku na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI. Sondaż objął 1069 pracowników i 330 pracodawców.(PAP)

kmz/ amac/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo