• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
dane, cyfryzacja, technologia, IT
Technologia dla wszystkich: jak zwiększyć dostępność cyfrową?
Tech Biznes Technologia
hpe
HPE wprowadza nową generację serwerów do przechowywania danych
Rozwiązania Technologia
Piotr Kawecki, ITBoom
Branża IT – jakie będzie kolejne 12 miesięcy?
Branża IT Biznes
Sony, SRG-A40 i SRG-A12, PTZ
Sony poszerza ofertę kamer PTZ
Rozwiązania Technologia
44507094 44507070 BZxBZ
Prezydent podpisał nowelizację Kodeksu pracy, wprowadzającą na stałe do przepisów pracę zdalną
Polska Podatki i koszty Praca
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Analiza: w listopadzie na 7 największych rynkach mieszkaniowych deweloperzy sprzedali o 17 proc. mniej mieszkań niż w październiku
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Polityka > Polska > Analiza: w listopadzie na 7 największych rynkach mieszkaniowych deweloperzy sprzedali o 17 proc. mniej mieszkań niż w październiku
Pieniądze

Analiza: w listopadzie na 7 największych rynkach mieszkaniowych deweloperzy sprzedali o 17 proc. mniej mieszkań niż w październiku

PAP 2 miesiące temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
44108202 44108200 BZxBZ
PAP
Udostępnij

W 7 największych miastach deweloperzy znaleźli chętnych na łącznie niespełna 2,7 tys. mieszkań, co jest wynikiem gorszym od październikowego o 17 proc. Wzrost sprzedaży zanotowano we Wrocławiu i Katowicach, a spadek odnotowano w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Łodzi i Poznaniu – wynika z opublikowanej w piątek analizy portalu RynekPierwotny.pl.

„We wszystkich miastach koniunktura jest znacznie gorsza niż przed rokiem, który był rekordowym pod względem łącznej liczby sprzedanych tam mieszkań. W okresie 11 miesięcy tego roku deweloperzy sprzedali tylko niespełna 31 tys. mieszkań, czyli o 34 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Najbardziej popyt skurczył się we Wrocławiu (o 44 proc.), Gdańsku (o 38 proc.) i w Warszawie (o 34 proc.)” – czytamy w analizie.

W Warszawie cena metra kwadratowego się nie zmieniła, w Krakowie i Katowicach poszła o 1 proc. do góry. Podwyżkę, odpowiednio o 2 proc. i 4 proc., odnotowano w Poznaniu i Gdańsku. Z kolei we Wrocławiu cena spadła o 1 proc.

„Natomiast zastanawiać musi aż 7-proc. spadek średniej ceny metra kwadratowego w Łodzi. Może to wynikać z faktu, że w tym mieście sprzedało się całkiem sporo stosunkowo drogich – jak na ten rynek – mieszkań (głównie kawalerek, w cenie grubo powyżej 9 tys. zł za m kw.). Te, które zostały w ofercie obniżyły średnią” – stwierdzono w analizie.

Dodano w niej, że w największych miastach kurczy się oferta mieszkań w cenach przystępnych dla osób i rodzin o przeciętnych dochodach, czyli do 7-8 tys. zł za m kw. Np. w Poznaniu udział lokali w cenie nie przekraczającej 8 tys. zł za m kw. skurczył się w ciągu ostatnich 12 miesięcy z 40 proc. do zalewie 3 proc. Z 11 proc. do 46 proc. wzrósł natomiast odsetek mieszkań z ceną ofertową powyżej 10 tys. zł za m kw. Pojawiły się tu także mieszkania z ceną powyżej 15 tys. zł za m kw. Duże zmiany w strukturze cenowej oferty firm deweloperskich odnotowano także w Katowicach. W tych miastach średnia cena metra kwadratowego wzrosła najmocniej, np. w stolicy Górnego Śląska była ona w listopadzie aż o 26 proc. wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Z analizy portalu wynika, że w okresie 11 miesięcy deweloperzy wprowadzili do sprzedaży w 7 miastach łącznie nieco ponad 34 tys. mieszkań, czyli o 11 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

„Wygaszenie aktywności firm deweloperskich widoczne jest szczególnie w Poznaniu i Krakowie. Deweloperzy starają się jednak uzupełniać swoją ofertę, wprowadzając do sprzedaży większą niż miesiąc wcześniej liczbę mieszkań. Z taką sytuacją mieliśmy w listopadzie do czynienia w większości największych miast, a szczególnie w Poznaniu i Krakowie. Jedynie w Katowicach i Gdańsku deweloperzy zaciągnęli hamulec ręczny” – stwierdzono w analizie.

Łącznie w 7 największych miastach wprowadzono w listopadzie do sprzedaży przeszło 2,8 tys. mieszkań, czyli o 15 proc. więcej niż w październiku. Wcześniej jednak przez 4 miesiące podaż mieszkań mocno spadała. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ je/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo