Badanie: dla 72 proc. kupujących auto decydujący jest koszt utrzymania, 9 proc. stawia na markę

Podobne tematy

Ambasada RP: nie ma Polaków wśród poszkodowanych w ataku w Paryżu

Według informacji otrzymanych od miejscowych służb na temat piątkowego ataku nożownika w Paryżu wśród poszkodowanych osób nie ma polskich obywateli - przekazano tego dnia na Twitterze ambasady RP we Francji.

Porozumienie ws. transformacji górnictwa: do 15 grudnia powstanie Umowa społeczna

Do 15 grudnia br. zostanie opracowana Umowa społeczna, regulująca funkcjonowanie sektora górnictwa węgla kamiennego – zakłada porozumienie zawarte w piątek między śląskimi związkami zawodowymi a stroną rządową. Umowa określi m.in. mechanizm finansowania górnictwa.

Poczta Polska: możliwe nadawanie przesyłek m.in. do Argentyny i Czarnogóry

Poczta Polska przywróciła możliwość wysyłania przesyłek do Argentyny, Czarnogóry, Kenii, Pakistanu i Tunezji - wskazała spółka w piątkowym komunikacie. Przesyłki kurierskie można obecnie wysyłać do 20 państw, a paczki do ponad 40 krajów.

Badanie firmy Carsmile wskazało, że pierwszym najważniejszych kryteriów, które bierzemy pod uwagę przy wyborze auta jest miesięczny koszt, przy czym tylko co dziesiąty pytany wskazał, że najważniejsza jest cena katalogowa.

Jak wyjaśniają autorzy badania, miesięczny koszt użytkowania samochodu (z ang. TCO), to suma wydatków, jakie wiążą się z korzystaniem z pojazdu. TCO obejmuje ratę kredytu, leasingu czy ratę za wynajem, utratę wartości, koszty ubezpieczenia, serwisów, paliwa czy inne wydatki eksploatacyjne, ale zsumowane w skali miesiąca, nawet jeśli ponosimy je np. raz w roku – czytamy.

Na drugim miejscu znalazła się bezawaryjność, która otrzymała wagę 62 proc. Ten czynnik z pewnością przemawia za wyborem samochodu nowego, gdzie ryzyko poważnej awarii jest niewspółmiernie niższe. Połączenie miesięcznego kosztu z bezawaryjnością, jako dwóch najważniejszych kryteriów wyboru, prowadzi do większego zainteresowania samochodami nowymi.

Na trzecim i czwartym miejscu w rankingu preferencji przy wyborze pojazdu znalazły się czynniki związane z wykorzystaniem nowych technologii w samochodach. Są to „wyposażenie” – na które wskazało 44 proc. pytanych oraz „systemy bezpieczeństwa” z wynikiem 40 proc. – czytamy.

Jak wskazał Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, badanie pokazuje, że zakup samochodu to dziś zdecydowanie więcej matematyki i techniki niż emocji.

Dodał, może to mieć związek z kryzysem w gospodarce, ale nie tylko. „Jesteśmy świadkami rewolucji w podejściu do auta. Przestaliśmy traktować samochód jako inwestycję życia, spełnienie marzeń. Do auta podchodzimy dużo bardziej pragmatycznie – jak do narzędzia, które ma zabezpieczyć potrzeby rodziny, zagwarantować jej bezpieczeństwo i wpisać się w miesięczny budżet gospodarstwa domowego” – ocenił.

Według Knittera, połączenie miesięcznego kosztu z bezawaryjnością, jako dwóch najważniejszych kryteriów wyboru, prowadzi do większego zainteresowania samochodami nowymi. Z tego wynika, że nauczyliśmy się już akceptować fakt, iż takie auto jest niższej klasy od samochodu używanego o podobnej cenie, ale za to nie narazi nas na nieprzewidziane wydatki w trakcie eksploatacji.

Z badania wynika, że do czynników, które zostały uznane przez uczestników badania za bardzo ważne przy wyborze samochodu, zaliczyć można także typ nadwozia oraz długość i zakres gwarancji (wyniosły odpowiednio: 30 proc. i 27 proc.). Firma wskazuje jednak, że ich waga jest już znacznie niższa niż czynników opisanych wcześniej.

Niespełna co czwarty pytany wskazał, że najważniejsze przy wyborze auta jest spalanie, dla niespełna 22 proc. pojemność auta w środku. Co ciekawe, „znaczek na masce” odchodzi na dalszy plan, bo tylko dla 9 proc. najważniejsza jest marka. Przy czym na model wskazało ponad 17 proc., natomiast 11 proc. respondentów zaznaczyło, że wielkość bagażnika jest kluczowa.

Zdaniem autorów badania, jest więc raczej mało prawdopodobne, że zdecydujemy się na dany model pojazdu z czystej lojalności, jeśli auto to nie spełni dużo ważniejszych dla nas wymogów związanych z miesięcznym kosztem, technologią czy bezpieczeństwem.

Badanie sondażowe Carsmile przeprowadzono w dniach 25.06-06.07.2020 w formie ankiety elektronicznej, na próbie 423 dorosłych respondentów. Największą grupę (28 proc.) wśród badanych stanowiły osoby w wieku 36-45 lat. Wśród respondentów znalazły się zarówno osoby fizyczne, jak i właściciele małych firm, wykorzystujący samochody dla celów służbowych i prywatnych. Grupa była zróżnicowana pod względem sposobu finansowania ostatniego samochodu – respondenci korzystali zarówno z leasingu czy wynajmu, jak i z kredytu oraz zakupu gotówkowego. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ mmu/

Źródło:PAP
- Reklama -

Polecamy

Słabość złotego uderzy najbardziej we frankowiczów

Złoty przeżywa trudny okres. Polska waluta osłabia się szybko. Dotkliwie odczuwają to frankowicze, którzy nie mogą mieć dobrych nastrojów. Po długim okresie konsolidacji wobec euro...

Apple przejął aplikację pozwalającą na słuchanie podcastów jak radia

Apple kupił startup Scout FM, który umożliwia słuchanie podcastów jak stacji radiowych, w tym dzieli je na osobne programy ze względu na poruszaną tematykę. Koncern chce rozszerzyć usługi, żeby skuteczniej konkurować z serwisem Spotify - podała agencja Bloomberga.

Euler Hermes: Luzowanie polityki pieniężnej na rynkach wschodzących to igranie z ogniem?

Pandemia Covid-19 była punktem zwrotnym dla „niekonwencjonalnych” polityk monetarnych na Rynkach Wschodzących (RW), z których kilka zainicjowało programy skupu obligacji państwowych w celu zapobiegania...

Planetę Mars będzie można zobaczyć w rozdzielczości 8K

Marsa będzie można zobaczyć w rozdzielczości 8K - ogłosiła Japońska Agencja Kosmiczna, planująca misję na 2024 r. Materiały w super-rozdzielczości będą zapisane na specjalnym nośniku i przywiezione razem z próbkami gruntu księżyca Marsa - Fobosa.

Globalny rynek BYOD wzrośnie o 31 proc. do 2026 roku

Według raportu „BYOD Security Market - Global Industry Perspective, Comprehensive Analysis and Forecast 2020-2026” esearchAndMarkets.com, globalny popyt na rynek papierów wartościowych BYOD został wyceniony...

W ciągu roku wydatki na sztuczną inteligencję wzrosną o 50%

Jeszcze do niedawna obiecywano nam, że proces twórczy na długo pozostanie domeną człowieka. Wszystko wskazuje na to, że ten, kto tak mówił, będzie musiał...

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.