• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44545791 44134170 BZxBZ
Niemowlęta rozpoznają twarze nawet zasłonięte maseczkami
Nauka Świat
44545761 44545760 BZxBZ
Żywica drzewa pistacjowego była wykorzystywana do balsamowania zwłok w starożytnym Egipcie
Nauka Świat
44545623 31295449 BZxBZ
Badanie Plastics Review: poziom realnego recyklingu tworzyw w Polsce nie przekracza 10 proc.
Pieniądze Polska
44545259 44545255 BZxBZ
Ekspertka: szukanie nowych surowców, które mogłyby zastąpić plastik, to ogromne wyzwanie
Polska Work&Life
44545145 44545144 BZxBZ
Ssaki żyjące w grupach żyją dłużej niż gatunki samotne
Nauka Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Badanie: w styczniu wzrósł optymizm konsumentów
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Pieniądze > Ekonomia > Badanie: w styczniu wzrósł optymizm konsumentów
Ekonomia

Badanie: w styczniu wzrósł optymizm konsumentów

PAP 2 tygodnie temu 3 min czytania
Udostępnij
3 min czytania
44461116 44461103 BZxBZ
PAP
Udostępnij

W ramach Radaru konsumenckiego ARC Rynek i Opinia pokazywanych jest kilka wskaźników dotyczących nastrojów konsumenckich. Wskaźniki są różnicą między odsetkiem odpowiedzi negatywnych a odsetkiem odpowiedzi pozytywnych w danym temacie. Badanie jest przeprowadzane co miesiąc; pierwszy pomiar zrealizowano w październiku 2022.

W styczniu br. wskaźnik optymizmu wyniósł 16 punktów (wzrost z 5 punktów w grudniu). Analizując wyniki z ostatnich 4 miesięcy, tylko w listopadzie wskaźnik optymizmu miał wartość ujemną (-17 pkt), w styczniu nastąpiło mocniejsze odbicie po już lepszym od listopada grudniu – zaznaczono.

O 5 punktów poprawił się wskaźnik oceny jakości życia (z minus 25 do minus 20), nadal jednak respondenci uważający, że teraz żyje im się trudniej niż rok wcześniej są w większości.

Jak podano, wskaźnik zakupów pokazuje, że Polacy nie planują na razie większej konsumpcji dóbr i usług (w styczniu minus 47 wobec minus 45 w grudniu). Jednocześnie zmalał wskaźnik oceny wzrostu cen (z 77 w grudniu do 72 w styczniu), co – zauważono – może oznaczać, że Polacy robią się bardziej optymistyczni w tej kwestii.

Wskaźniki dotyczące oceny sytuacji gospodarczej i możliwości utarty pracy pozostały na niezmienionym poziomie w porównaniu z grudniem (odpowiednio minus 56 i minus 51). Najmniejsze obawy Polacy mają w obszarze stabilności swoich zarobków (w styczniu 30 wobec 31 punktów w grudniu).

Jak skomentował dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, wzrastający poziom optymizmu konsumenckiego może mieć kilka źródeł, może być to np. efekt okresu poświątecznego i noworocznego. “Po drugie pozytywny wpływ na nastroje mogą mieć informacje nt. odblokowania środków na KPO, szeroko publikowane w mediach. Po trzecie optymizmem mogą napawać informacje o przyhamowującej inflacji i nie najgorszych wskaźnikach gospodarczych. Warto jednak podkreślić, że ten wzrost optymizmu nie jest bardzo wysoki i jednocześnie nie przekłada się na wskaźnik związany z deklaracją zakupów. Wydaje się więc, że ciągle w społeczeństwie jest pewien poziom niepewności w stosunku do przyszłości, wzmocnionej m.in. wciąż niepewną sytuacją na wschodzie czy nie do końca stabilną sytuacją makroekonomiczną” – ocenił ekspert.

Dodał, że dopiero kiedy wskaźnik optymizmu konsumenckiego będzie wyższy w kolejnym pomiarze będzie można mówić o pozytywnej zmianie.

Radar konsumencki to nowy projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego raz w miesiącu respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia. W styczniowym sondażu wzięło udział 1058 respondentów. Badanie jest realizowane metodą CAWI – ankiety online na epanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS. (PAP)

kmz/ mmu/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo