• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44512645 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
44512390 44512381 BZxBZ
Infekcjom wirusowym towarzyszy większe ryzyko zaburzeń układu nerwowego
Świat Work&Life
44512363 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
technologia, cyfryacja, IT
Elektronizacja, AI i ESG, czyli nowe trendy w sektorze public
Branża IT Biznes
44511695 44511681 BZxBZ
Włochy: dzikie zwierzęta w zatłoczonych górach przechodzą na tryb nocny
Świat
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: BIG InfoMonitor: ponad 68 proc. przedsiębiorców założyłoby ponownie firmę w swojej branży
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Pieniądze > Inwestycje > BIG InfoMonitor: ponad 68 proc. przedsiębiorców założyłoby ponownie firmę w swojej branży
Inwestycje

BIG InfoMonitor: ponad 68 proc. przedsiębiorców założyłoby ponownie firmę w swojej branży

PAP 2 tygodnie temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
przedsiębiorcy
PAP
Udostępnij

Najbardziej negatywnie nastawiony do swojego sektora jest transport, a pozytywy działania w swoim biznesie widzi głównie przemysł – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor wśród przedstawicieli mikro, małych i średnich firm. Ponad 68 proc. przedstawicieli firm z sektora MŚP wskazało, że gdyby wybierali ponownie biznes, zdecydowaliby się na ten sam profil działalności

“Każda branża w mniejszym lub większym stopniu narażona jest na wzrost kosztów prowadzenia biznesu i problemy z płynnością finansową. Można powiedzieć, że firmy są obecnie w imadle przychodowo-kosztowym, spadającym przychodom towarzyszy wzrost kosztów, np. surowców, energii, ogrzewania i to dotyczy w szczególności branż o dużej energochłonności” – wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, komentując dla PAP wyniki badania.

Zwrócił uwagę, że firmy, które poprzednio korzystały z kredytów bankowych odczuwają wzrost stóp procentowych – np. branże kapitałochłonne, takie jak przemysł. Handel boryka się ze spadkiem sprzedaży, min. w wyniku cięcia wydatków przez konsumentów. Firmy z branży budowlanej doświadczają wzrostu problemów będących wynikiem załamania koniunktury na rynku inwestycji zarówno prywatnych, jak i publicznych. “Wszystko to wpływa na niepewność funkcjonowania w zasadzie każdego biznesu niezależnie od wielkości czy profilu działania” – zaznaczył.

Ponownie nie założyłby firmy w swojej branży co piąty badany przedstawiciel małych i średnich biznesów. O tym, że “raczej nie i zdecydowanie nie założyliby firmy w tym samym sektorze” mówią przeważnie przedstawiciele branży transportowej (29,2 proc.), następnie budowlanej (23,1 proc.) oraz handlowej (22,3 proc.). W przemyśle jest najmniej nastawionych negatywnie (13,2 proc.), jednak najwięcej niezdecydowanych (18,4 proc.)

Według badania zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności (47,5 proc.) i niskie marże (42,5 proc.) to główne argumenty podawane przez właścicieli firm, którzy nie byliby skłonni do wyboru tej samej branży po raz drugi.

Budownictwu doskwierają przede wszystkim zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności (67 proc.), niskie marże (50 proc.), wysoka ryzykowność działalności (50 proc.) oraz brak wykwalifikowanych pracowników (33 proc.). Na niskie marże wskazuje też przemysł (60 proc.). O utracie rynku zbytów informują z kolei głównie przedstawiciele branży handlowej (40 proc.) oraz przemysłowej (20 proc.). Na opóźnienia w płatnościach narzekają przede wszystkim handel i przemysł – po 20 proc. W przemyśle mówi się też, że jest mało wspierany przez banki i instytucje finansowe. Z kolei o negatywnym wpływie wojny na prowadzenie biznesu mówią w przeważającej części przedsiębiorcy z branży transportowej (14,3 proc.). Na zbyt dużą sezonowość skarżą się z kolei usługi (8,3 proc.).

Niemal 8 proc. wszystkich badanych podaje, że mając wybór ponownego założenia biznesu na pewno zrobiliby to, ale poza granicami kraju: „założyłbym, ale nie w Polsce” – odpowiadają przedsiębiorcy głównie z branży usługowej (17 proc.) i transportowej (14,3 proc.).

Grzelczak zwrócił uwagę, że problemów właścicielom firm mogą przysporzyć nieterminowi kontrahenci. “Jest ich w rejestrze dłużników już prawie 315,4 tys. Dlatego dobór właściwych partnerów biznesowych jest jednym z najważniejszych elementów sukcesu firmy. Zwłaszcza dziś, gdy ryzyko niewypłacalności jest podwyższone, a kondycja finansowa wielu przedsiębiorstw pozostawia wiele do życzenia” – stwierdził.

W opinii głównego analityka BIG InfoMonitor prof. Waldemara Rogowskiego, najbardziej perspektywiczne są biznesy związane z usługami. “Wyróżniłbym usługi medyczne w tym medycynę estetyczną, a także branżę beauty” – wskazał. W tej grupie wymienił też m.in sektor IT w szczególności rozwiązania związane ze smart data i sztuczną inteligencją. (PAP)

Badanie zrealizował w ramach projektu „Skaner MŚP” Instytut Keralla Research na reprezentatywnej próbie 500 mikro, małych i średnich firm; technika: wywiady telefoniczne, termin: 03-09.10.2022 r. (PAP)

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo