Polski rynek pracy notuje obecnie rekordowo wysoki niedobór kandydatów, dysponujących pożądanymi przez pracodawców kompetencjami. Specjaliści IT należą do grup zawodowych najtrudniejszych do zrekrutowania – co potwierdzają dane, zebrane przez ManpowerGroup w ramach raportu „Niedobór talentów” dla 2021 roku. Tymczasem zapotrzebowanie na pracowników z obszaru IT stale rośnie. Według danych biura statystycznego U.S. Labor globalny deficyt tej kadry osiągnął poziom 40 mln – a do 2030 roku może jeszcze się podwoić. 

Deklaracje przedsiębiorców zebrane w ramach „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” wskazują, że w I kwartale 2022 roku ponad połowa polskich pracodawców reprezentujących sektor IT zamierza pozyskiwać nowych pracowników. Redukcje etatów przewiduje z kolei 15% organizacji. Firmy muszą więc przygotować się na intensywną rywalizację o kandydatów w nadchodzących miesiącach – i to nie tylko na rodzimym rynku. Coraz częściej po polskich pracowników sięgają zagraniczne organizacje – między innymi z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Stanów Zjednoczonych czy Norwegii. Wraz z popularyzacją zdalnego modelu realizacji zadań rynek pracy znacząco się powiększył, a pracodawcy mogą dziś podejmować współpracę ze specjalistami z całego świata – bez konieczności relokacji pracownika. Zjawisko to sprzyja kandydatom, oferując wiele nowych, atrakcyjnych możliwości rozwojowych. Przyczynia się również do wyrównania wynagrodzeń na lokalnym rynku, lecz jednocześnie – wiąże się z ryzykiem odpływu najlepszych kandydatów, którzy wybierają intratne propozycje zawodowe – niekoniecznie w swoim kraju. Sytuacja ta wymusza na organizacjach wdrażanie nowych strategii pozyskiwania talentów, przy jednoczesnym podejmowaniu działań zmierzających do utrzymania obecnych zasobów kadrowych.

Nowe technologie w firmach i zapotrzebowanie na specjalistów IT

Dynamiczne przyspieszenie cyfryzacji i automatyzacji w organizacjach prowadzi zazwyczaj do zwiększenia liczby etatów – co potwierdzają deklaracje 97% pracodawców, implementujących takie rozwiązania[1]. Według raportu Experis „Cyfrowa rewolucja umiejętności” na polskim rynku powstaje coraz więcej stanowisk w obszarach związanych ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym. Rosnące zapotrzebowanie na technologie wykorzystujące chmurę obliczeniową, duże zbiory danych czy internet rzeczy wiąże się z koniecznością zapewnienia zespołom specjalistów, dysponujących określonymi umiejętnościami. Szczególnie pożądani na rynku są eksperci tacy jak data engineer, big data developer czy data analyst, pomagający organizacjom w planowaniu skutecznych działań biznesowych. Wraz z migracją do chmury zwiększa się także zapotrzebowanie na pracowników obejmujących stanowiska typu cloud engineer, cloud network engineer i cloud security engineer. Poszukiwani są również deweloperzy oprogramowania i aplikacji, a także specjaliści ds. automatyzacji oraz inżynierowie robotyki. Do grupy niezwykle pożądanych ekspertów należą również osoby, zajmujące się w firmach cyberbezpieczeństwem. W czasach popularyzacji zdalnego modelu pracy dbałość o cyfrowe bezpieczeństwo biznesu stała się dla firm priorytetem.

“Organizacje oczekują, że ich kadra będzie efektywnie korzystać z dostępnych technologii oraz danych, a także wykaże się proklienckim nastawieniem.”

Połączenie kompetencji twardych i miękkich najbardziej atrakcyjne na rynku pracy

W 2021 roku kluczowymi umiejętnościami, niezbędnymi w branży IT, pozostawały kompetencje twarde, związane ze znajomością konkretnych technologii – na przykład języków programowania takich jak Python, Java i Javascript czy frontendowych frameworków – Angular i React. Pracodawcy szczególnie chętnie zatrudniali kandydatów, dysponujących już doświadczeniem zawodowym, choć oczywiście w dobie rekordowego niedoboru talentów także juniorzy byli stosunkowo szybko wchłaniani przez rynek. Trend ten prawdopodobnie będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach. Warto jednak zaznaczyć, że obok kompetencji twardych – w branży IT coraz bardziej zyskują na znaczeniu umiejętności miękkie. Przedsiębiorcy szukają do swoich zespołów osób charakteryzujących się kreatywnością i inicjatywą. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie „Cyfrowa rewolucja umiejętności”, przygotowanym przez markę Experis, w czołówce 10 umiejętności najbardziej pożądanych u kandydatów z obszaru IT znalazły się również aktywne uczenie i szybkie przyswajanie wiedzy. Jednocześnie w dobie pandemii i dużej zmienności otoczenia biznesowego pracodawcom zależy na pozyskiwaniu pracowników wykazujących się elastycznością. Według firm kluczowe umiejętności na stanowiskach IT obejmują również rozwiązywanie złożonych problemów, innowacyjność oraz krytyczne i analityczne myślenie, pozwalające sprawnie radzić sobie z pojawiającymi się w tej pracy wyzwaniami. Organizacje oczekują, że ich kadra będzie efektywnie korzystać z dostępnych technologii oraz danych, a także wykaże się proklienckim nastawieniem. Coraz częściej patrzymy bowiem na pracowników działu IT jak na konsultantów, którzy potrafią komunikować się z biznesem, rozumieją jego potrzeby, a następnie przekładają je na język techniczny. Firmy poszukują więc kandydatów z rozwiniętymi kompetencjami z zakresu programowania i projektowania rozwiązań technologicznych, lecz jednocześnie – chcą mieć w swoich zespołach osoby komunikatywne, szybko nawiązujące relacje, umiejące efektywnie współpracować w zwinnych zespołach. Dlatego też specjaliści prezentujący zarówno rozwinięte kompetencje twarde, jak i miękkie, są dla firm szczególnie atrakcyjnymi kandydatami. 


[1] Rewolucja umiejętności. Restart pod znakiem trzech P: przedłuż, przekwalifikuj, przeorganizuj, ManpowerGroup 2021,