• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44512390 44512381 BZxBZ
Infekcjom wirusowym towarzyszy większe ryzyko zaburzeń układu nerwowego
Świat Work&Life
44512363 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
technologia, cyfryacja, IT
Elektronizacja, AI i ESG, czyli nowe trendy w sektorze public
Branża IT Biznes
44511695 44511681 BZxBZ
Włochy: dzikie zwierzęta w zatłoczonych górach przechodzą na tryb nocny
Świat
44511374 44511372 BZxBZ
Klimatolog z IMGW-PIB: miniony rok był drugim z najcieplejszych w Europie od ponad 70 lat
Pogoda i nauka Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Branża IT w 2022 roku – zmieniające się zapotrzebowanie na kompetencje
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Magazyn BrandsIT Luty 2022 > Branża IT w 2022 roku – zmieniające się zapotrzebowanie na kompetencje
Magazyn BrandsIT Luty 2022

Branża IT w 2022 roku – zmieniające się zapotrzebowanie na kompetencje

Justyna Mazur 12 miesięcy temu 5 min czytania
Udostępnij
5 min czytania
konsola dyspozytorska
Udostępnij

Polski rynek pracy notuje obecnie rekordowo wysoki niedobór kandydatów, dysponujących pożądanymi przez pracodawców kompetencjami. Specjaliści IT należą do grup zawodowych najtrudniejszych do zrekrutowania – co potwierdzają dane, zebrane przez ManpowerGroup w ramach raportu „Niedobór talentów” dla 2021 roku. Tymczasem zapotrzebowanie na pracowników z obszaru IT stale rośnie. Według danych biura statystycznego U.S. Labor globalny deficyt tej kadry osiągnął poziom 40 mln – a do 2030 roku może jeszcze się podwoić. 

Deklaracje przedsiębiorców zebrane w ramach „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” wskazują, że w I kwartale 2022 roku ponad połowa polskich pracodawców reprezentujących sektor IT zamierza pozyskiwać nowych pracowników. Redukcje etatów przewiduje z kolei 15% organizacji. Firmy muszą więc przygotować się na intensywną rywalizację o kandydatów w nadchodzących miesiącach – i to nie tylko na rodzimym rynku. Coraz częściej po polskich pracowników sięgają zagraniczne organizacje – między innymi z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Stanów Zjednoczonych czy Norwegii. Wraz z popularyzacją zdalnego modelu realizacji zadań rynek pracy znacząco się powiększył, a pracodawcy mogą dziś podejmować współpracę ze specjalistami z całego świata – bez konieczności relokacji pracownika. Zjawisko to sprzyja kandydatom, oferując wiele nowych, atrakcyjnych możliwości rozwojowych. Przyczynia się również do wyrównania wynagrodzeń na lokalnym rynku, lecz jednocześnie – wiąże się z ryzykiem odpływu najlepszych kandydatów, którzy wybierają intratne propozycje zawodowe – niekoniecznie w swoim kraju. Sytuacja ta wymusza na organizacjach wdrażanie nowych strategii pozyskiwania talentów, przy jednoczesnym podejmowaniu działań zmierzających do utrzymania obecnych zasobów kadrowych.

Nowe technologie w firmach i zapotrzebowanie na specjalistów IT

Dynamiczne przyspieszenie cyfryzacji i automatyzacji w organizacjach prowadzi zazwyczaj do zwiększenia liczby etatów – co potwierdzają deklaracje 97% pracodawców, implementujących takie rozwiązania[1]. Według raportu Experis „Cyfrowa rewolucja umiejętności” na polskim rynku powstaje coraz więcej stanowisk w obszarach związanych ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym. Rosnące zapotrzebowanie na technologie wykorzystujące chmurę obliczeniową, duże zbiory danych czy internet rzeczy wiąże się z koniecznością zapewnienia zespołom specjalistów, dysponujących określonymi umiejętnościami. Szczególnie pożądani na rynku są eksperci tacy jak data engineer, big data developer czy data analyst, pomagający organizacjom w planowaniu skutecznych działań biznesowych. Wraz z migracją do chmury zwiększa się także zapotrzebowanie na pracowników obejmujących stanowiska typu cloud engineer, cloud network engineer i cloud security engineer. Poszukiwani są również deweloperzy oprogramowania i aplikacji, a także specjaliści ds. automatyzacji oraz inżynierowie robotyki. Do grupy niezwykle pożądanych ekspertów należą również osoby, zajmujące się w firmach cyberbezpieczeństwem. W czasach popularyzacji zdalnego modelu pracy dbałość o cyfrowe bezpieczeństwo biznesu stała się dla firm priorytetem.

“Organizacje oczekują, że ich kadra będzie efektywnie korzystać z dostępnych technologii oraz danych, a także wykaże się proklienckim nastawieniem.”

Połączenie kompetencji twardych i miękkich najbardziej atrakcyjne na rynku pracy

W 2021 roku kluczowymi umiejętnościami, niezbędnymi w branży IT, pozostawały kompetencje twarde, związane ze znajomością konkretnych technologii – na przykład języków programowania takich jak Python, Java i Javascript czy frontendowych frameworków – Angular i React. Pracodawcy szczególnie chętnie zatrudniali kandydatów, dysponujących już doświadczeniem zawodowym, choć oczywiście w dobie rekordowego niedoboru talentów także juniorzy byli stosunkowo szybko wchłaniani przez rynek. Trend ten prawdopodobnie będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach. Warto jednak zaznaczyć, że obok kompetencji twardych – w branży IT coraz bardziej zyskują na znaczeniu umiejętności miękkie. Przedsiębiorcy szukają do swoich zespołów osób charakteryzujących się kreatywnością i inicjatywą. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie „Cyfrowa rewolucja umiejętności”, przygotowanym przez markę Experis, w czołówce 10 umiejętności najbardziej pożądanych u kandydatów z obszaru IT znalazły się również aktywne uczenie i szybkie przyswajanie wiedzy. Jednocześnie w dobie pandemii i dużej zmienności otoczenia biznesowego pracodawcom zależy na pozyskiwaniu pracowników wykazujących się elastycznością. Według firm kluczowe umiejętności na stanowiskach IT obejmują również rozwiązywanie złożonych problemów, innowacyjność oraz krytyczne i analityczne myślenie, pozwalające sprawnie radzić sobie z pojawiającymi się w tej pracy wyzwaniami. Organizacje oczekują, że ich kadra będzie efektywnie korzystać z dostępnych technologii oraz danych, a także wykaże się proklienckim nastawieniem. Coraz częściej patrzymy bowiem na pracowników działu IT jak na konsultantów, którzy potrafią komunikować się z biznesem, rozumieją jego potrzeby, a następnie przekładają je na język techniczny. Firmy poszukują więc kandydatów z rozwiniętymi kompetencjami z zakresu programowania i projektowania rozwiązań technologicznych, lecz jednocześnie – chcą mieć w swoich zespołach osoby komunikatywne, szybko nawiązujące relacje, umiejące efektywnie współpracować w zwinnych zespołach. Dlatego też specjaliści prezentujący zarówno rozwinięte kompetencje twarde, jak i miękkie, są dla firm szczególnie atrakcyjnymi kandydatami. 


[1] Rewolucja umiejętności. Restart pod znakiem trzech P: przedłuż, przekwalifikuj, przeorganizuj, ManpowerGroup 2021,

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo