• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44512645 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
44512390 44512381 BZxBZ
Infekcjom wirusowym towarzyszy większe ryzyko zaburzeń układu nerwowego
Świat Work&Life
44512363 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
technologia, cyfryacja, IT
Elektronizacja, AI i ESG, czyli nowe trendy w sektorze public
Branża IT Biznes
44511695 44511681 BZxBZ
Włochy: dzikie zwierzęta w zatłoczonych górach przechodzą na tryb nocny
Świat
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Członek zarządu PKP PLK: Kosztorysy projektów Kolei Plus mają 30-procentowe rezerwy finansowe
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Pieniądze > Ekonomia > Członek zarządu PKP PLK: Kosztorysy projektów Kolei Plus mają 30-procentowe rezerwy finansowe
Ekonomia

Członek zarządu PKP PLK: Kosztorysy projektów Kolei Plus mają 30-procentowe rezerwy finansowe

PAP 1 miesiąc temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
44221563 44221562 BZxBZ
PAP
Udostępnij

Do realizacji w ramach programu Kolej Plus zakwalifikowano 34 inwestycje kolejowe zgłoszone przez samorządy z 11 województw. Do 2028 r. na realizacje zakwalifikowanych projektów przewidziano wydanie łącznie 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa, a około 2 mld zł zapewniają samorządy.

Członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA Arnold Bresch, zapytany przez PAP, czy ze względu na inflację i rosnące koszty inwestycji budżet programu Kolej Plus zostanie powiększony, zaznaczył, że PKP PLK “obserwuje rynek”.

“Wiemy, że ceny kształtują się jak sinusoida – to górka, to dołek – są uzależnione od cen na rynkach światowych, ale też od podaży przetargów. I wiedząc, jak ta sytuacja się kształtuje. założyliśmy pewne rezerwy kosztorysowe na etapie szacowania wartości przetargów” – powiedział.

“15 proc. przewidzieliśmy na nieprzewidziane wydatki i 15 proc. na wzrosty cen. Czyli teoretycznie każdy z projektów, który zakwalifikował się do Kolei Plus, ma 30-procentową rezerwę, a aż takich wzrostów cen nie było” – zapewnił.

Zaznaczył, że kosztorysy poszczególnych projektów były weryfikowane na etapie składania wniosków przez samorządy.

“Jeżeli mogę widzieć jakieś ryzyko po stronie osób, które będą realizowały projekty, to są to kwestie związane z ostatecznym zakresem tych projektów. Ale tutaj naszym bezpiecznikiem jest wspólna realizacja inwestycji z samorządami. Będziemy wspólnie, racjonalnie, podchodzić do zakresów, żeby nie przesadzić, żeby te projekty nie zostały zgaszone już w zalążku” – powiedział.

Przyznał, że założone finansowe bufory inwestycji nie są gwarancją zmieszczenia się poszczególnych realizacji w założonych kosztach, ale są zabezpieczeniem.

“Liczymy na to, że jednej i drugiej stronie zależy na realizacji tych projektów. Będziemy wspólnie, racjonalnie podchodzić do ich zakresów i do kosztów” – zastrzegł.

Wskazał, że z 34 projektów Kolei Plus w skali całego kraju do tej pory PKP PLK podpisała z samorządami 18 umów na realizację inwestycji.

Bresch zaznaczył, że zgodnie z założeniami programu najpóźniej 30 dni po zawarciu stosownej umowy ze stroną samorządową zostanie ogłoszony przetarg na zaprojektowanie lub zaprojektowanie i budowę wskazanej linii kolejowej. Zwrócił przy tym uwagę, że gdzie można, ten proces jest skracany.

“Zrobimy wszystko, żeby po podpisaniu umów ze stroną samorządową dynamicznie podpisywać umowy realizacyjne, bo założenie jest takie, że Kolej Plus ma przynieść efekty na koniec 2028 r. To pozornie jest jeszcze odległy czas, ale zważywszy na to, że w tym zakresie jest projektowanie, uzyskanie stosownych decyzji – często są to odcinki nowe albo takie, które od dawna nie widziały kolei – mogą być problemy formalne. Tak że tego czasu może zabraknąć, stąd parcie z naszej strony, żeby szybko te projekty finalizować” – powiedział.

Pytany, kiedy PKP PLK podpisze umowy z samorządem woj. wielkopolskiego, dotyczące pięciu projektów w ramach programu Kolej Plus, zaznaczył, że stronie kolejowej zależy na realizacji wszystkich zakwalifikowanych inwestycji.

“Finalizujemy tę sprawę, przełom roku jest realny. Nie wiem, czy to będzie koniec tego roku, ale jesteśmy blisko porozumienia” – zapewnił.

“W Wielkopolsce jesteśmy bardzo blisko w zakresie czterech projektów i piąty w tej chwili finalizujemy” – powiedział. Nie chciał zdradzić, czy owym piątym projektem jest plan budowy – jako jedynej nowej w regionie – linii łączącej Konin i Turek.

“Zależy nam na tym, żeby wszystkie zakwalifikowane projekty były wprowadzone do realizacji i te prace w tej chwili finalizujemy w zakresie dopracowania warunków umowy z urzędem marszałkowskim” – zapewnił.

Inwestycje w ramach programu Kolej Plus mają uzupełnić sieć kolejową o połączenia miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które mają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.(PAP)

Autor: Szymon Kiepel

szk/ joz/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo