D. Piontkowski: wnioskujemy, by wysokość subwencji oświatowej na przyszły rok uwzględniała rosnące ceny energii

Udostępnij

Piontkowski był pytany na konferencji prasowej w Białymstoku czy w związku z podwyżkami cen energii i gazu szkoły mogą liczyć na dofinansowanie czy wyrównanie poniesionych kosztów.

Wiceminister powiedział, że rząd przygotowuje program, który “ma uchronić także użytkowników publicznych przez skutkami wzrastających cen energii”. “Jednym z takich elementów może być subwencja oświatowa na rok 2023. Jesteśmy w trakcie rozmów o wysokości subwencji oświatowej i tam, we wnioskach Ministerstwa Edukacji i Nauki, wskazujemy m.in. na wzrastające ceny energii. I uważamy, że ten element powinien być uwzględniony przy ustalaniu wysokości subwencji” – powiedział Piontkowski.

Wskazał, że większa część subwencji (ponad 85 proc.) to koszty osobowe, a pozostała – koszty związane z administracją, obsługą i prowadzeniem budynków. “Zatem jakaś część tych kosztów powinna być uwzględniona także w subwencji oświatowej, ale jaka będzie ostatecznie – trudno mi w tej chwili powiedzieć, bo będzie to decyzja rządu” – dodał Piontkowski.

Dopytywany, czy w związku z rosnącymi cenami nie zostanie obcięta część subwencji dotycząca kosztów osobowych, powiedział, że “nie mogą być obcięte; jest reguła mówiąca wyraźnie o tym, że subwencja rok do roku nie może być niższa”. Dodał, że w przyszłym roku subwencja na pewno będzie wyższa m.in. ze względu na skutki podwyżek dla nauczycieli, a także zmiany w Karcie Nauczyciela, uwzględniające podwyżki dla nauczycieli rozpoczynających pracę.

Piontkowski pytany był też o zajęcia z obsługi broni, w których od 1 września mają brać udział uczniowie szkół ponadpodstawowych. Wiceminister zauważył, że to jedna ze zmian programowych, która wejdzie od września i dotyczy przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa.

“W ramach tego przedmiotu jeden z modułów będzie dotyczył zajęć proobronnych. W ramach tych zajęć uczniowie będą uczyli się m.in. tego, jak walczyć z cyberzagrożeniami, będą mieli zajęcia z terenoznawstwa, z zachowań w okresie zagrożenia wojennego, a także przygotowania do strzelectwa” – mówił Piontkowski. Dodał, że założeniem jest, aby w szkole podstawowej były to przede wszystkim zajęcia teoretyczne, a w szkołach średnich – praktyczne.

“Zdajemy sobie sprawę, że większość szkół nie ma w swoim zasobie strzelnic. Mogą więc korzystać ze strzelnic, które powstawały chociażby z programu ministra obrony narodowej +Strzelnica w powiecie+ lub z tych obiektów, które funkcjonują przy organizacjach proobronnych. Zachęcamy do tego, żeby z nimi współpracować” – mówił wiceminister i dodał, że z zebranych danych wynika, że kilkaset szkół dysponuje obiektami, które mogą być wykorzystywane jako strzelnice.

Pytany, jak mają wyglądać rozliczenia finansowe szkół, jeśli chodzi o korzystanie ze strzelnic, Piontkowski powiedział, że jest to na zasadzie współpracy między szkołą a np. jednostkami wojskowymi czy policją. “Wyraźnie wskazujemy, że te instytucje publiczne powinny udzielać wsparcia szkołom” – mówił.

Dodał, że mając też na względzie, że nie wszystkie szkoły dysponują strzelnicami, zakładany jest okres przejściowy, w którym nie ma konieczności realizacji zajęć praktycznych.(PAP)

Źródło:PAP

Zobacz

Śląskie: Ponad 6,5 mln tabletek jodku potasu przekazano do gmin

W woj. śląskim kończy się rozwożenie tabletek jodku potasu do magazynów gminnych. Do regionu trafiło ponad 6,5 mln sztuk preparatu na wypadek zdarzenia radiacyjnego. Organizacją punktów wydawania tabletek zajmują się gminy. Nie należy stosować preparatów jodu na własną rękę.

Müller: w przyszłym tygodniu projekt specjalnej taryfy na prąd m.in. dla samorządów

W przyszłym tygodniu rząd przedstawi szczegóły propozycji specjalnej taryfy, która ma ochronić samorządy, podmioty wrażliwe czy małe i średnie firmy przed wielokrotnymi podwyżkami cen energii elektrycznej - poinformował w czwartek rzecznik rządu Piotr Müller.
- Reklama -

REKLAMA