• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44499915 44499905 BZxBZ
Orlen: kontrakt na dostawy ropy ze wschodu przestanie być realizowany w momencie wprowadzenia kolejnych sankcji
Pieniądze Polityka Polska
44499407 44499395 BZxBZ
Mieszkanie w pobliżu zieleni wpływa na skład mleka matki
Polska Work&Life
44499403 44499388 BZxBZ
Alpiniści zbierają szyszki z okazałych sosen w Puszczy Piskiej
Polska Work&Life
44499398 44499334 BZxBZ
Schreiber: w tym tygodniu komunikat, jak zostaną obniżone ceny biletów na kolei
Pieniądze Polska
44499397 44499326 BZxBZ
Mazowieckie: w 2022 r. spadła liczba oddanych do użytku nowych mieszkań, podobnie może być w tym roku
Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Gliński: kończymy kolejny etap budowy podziemnego tunelu kolejowego w Łodzi
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Polityka > Polska > Gliński: kończymy kolejny etap budowy podziemnego tunelu kolejowego w Łodzi
Pieniądze

Gliński: kończymy kolejny etap budowy podziemnego tunelu kolejowego w Łodzi

PAP 4 dni temu 5 min czytania
Udostępnij
5 min czytania
44472528 44471531 BZxBZ
PAP
Udostępnij

Wicepremier, minister kultury Piotr Gliński odwiedził w środę teren budowy przystanku Łódź Koziny na trasie powstającego tunelu kolejowego pod centrum miasta, który połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec. Podczas wizyty mniejsza z drążących jednotorowe tunele maszyna TBM Faustyna przebiła ścianę przystanku Łódź Koziny. W kolejnych tygodniach pokona ok. 300 metrów i pod aleją Włókniarzy skieruje się w stronę stacji Łódź Żabieniec.

Jak podkreślił wiceszef rządu, to kolejny etap bardzo ważnej budowy dla Łodzi, regionu łódzkiego i całej Polski.

“Tunele aglomeracyjne wraz z tunelami, które będą służyły CPK rozwiążą problem komunikacyjny w samym centrum Polski. A dla łodzian będzie to swoiste metro – możliwość szybszej komunikacji w mieście. Dziś kończymy kilometrowy tunel” – powiedział Gliński.

Zaznaczył, że to jedna z tysięcy trwających inwestycji w całej Polsce. Jak dodał, podziemny tunel kolejowy w Łodzi jest od lat oczekiwany i potrzebny mieszkańcom. Wskazał, że po zakończeniu inwestycji pełną funkcjonalność uzyska dworzec Łódź Fabryczna.

“Przez pandemię, wojnę, skoki cenowe to nie jest łatwa inwestycja, ale jak widać jest ona realizowana. Dziękuję wykonawcy – Przedsiębiorstwu Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki i inwestorowi – PKP PLK, który walczy, by wszystkie nasze inwestycje się spinały. Front inwestycyjny w kolejnictwie, na drogach i innych infrastrukturalnych obszarach jest bardzo szeroki” – przekonywał Gliński.

Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch poinformował, że do tej pory wydrążono połowę tzw. dużego tunelu i 200 z 900 m mniejszych jednotorowych tuneli. “Prace zmierzamy zakończyć w 2024 roku. W tym czasie będziemy przystępować do uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie. Zakładamy, że w rozkładzie jazdy pociągi na tym odcinku wprowadzimy w latach 2024-2025” – tłumaczył.

Na ponad kilometrowym odcinku – od komory przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do komory przy ul. Skarpowej, budowany jest drugi z 4 jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra. To połączenie dwutorowego tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacją Łódź Żabieniec.

TBM Faustyna wybuduje także tunel od komory przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny o długości ok. 760 metrów oraz tunel od przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej o długości 710 metrów.

Z kolei druga większa maszyna Katarzyna przechodzi przez przystanek Łódź Polesie. Przed maszyną najtrudniejsza faza w centrum miasta – drążenie pod budynkami o złym stanie technicznym. Wykonawca zajmuje się wzmocnieniem i zabezpieczeniem budynków. Równocześnie w rejonie ul. Legionów i ul. Mielczarskiego budowana jest podziemna komora tj. blok postojowo-serwisowy dla TBM. Teren wyznaczono po ustaleniach z zarządcami nieruchomości. Wykonawca otrzymał niezbędne zgody administracyjne na prowadzenie robót.

Prezes firmy wykonującej inwestycję przyznał, że to duże i skomplikowane pod kątem inżynierskim zadanie.

“W przypadku dużego tunelu o średnicy 13 m prowadzone są już pierwsze prace związane z zabezpieczeniem budynków w okolicy przystanku Łódź Polesie, by większa maszyna TBM Katarzyna mogła dotrzeć tam w sierpniu. To jest naszym celem, ale przede wszystkim celem jest zapewnienie bezpieczeństwa budynkom i mieszkańcom znajdującym się na trasie” – zaznaczył Mariusz Serżysko.

Trwająca od ponad dwóch lat budowa tunelu średnicowego o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Zdaniem spółki PKP PLK, inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.

W tunelu powstaną trzy przystanki (Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny), które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt “Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 1,8 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. (PAP)

autor: Bartłomiej Pawlak

bap/ je/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo