• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44543341 44543331 BZxBZ
Apple z największym spadkiem przychodów od prawie czterech lat
Pieniądze Polska
44543635 44543632 BZxBZ
Komisarz Wojciechowski: rezerwa UE dla rolników powinna zostać uruchomiona w ciągu kilku tygodni
Pieniądze Polska
44543126 44220253 BZxBZ
MF projektuje nowe regulacje dla obrotu paliwami
Branża energetyczna Pieniądze Podatki i koszty Polska
44542993 44542983 BZxBZ
Goldman Sachs: światowa gospodarka urośnie o 2,3 proc. w 2023 r.
Ekonomia Pieniądze Podatki i koszty Polska
44542081 15331554 BZxBZ
Holandia: używanie leków dopasowanych do DNA pacjenta wyraźnie zmniejsza skutki uboczne
Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Gróbarczyk: przeładunki w polskich portach w 2022 r. wzrosły o 18 proc., do 133 mln ton
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Polityka > Polska > Gróbarczyk: przeładunki w polskich portach w 2022 r. wzrosły o 18 proc., do 133 mln ton
Pieniądze

Gróbarczyk: przeładunki w polskich portach w 2022 r. wzrosły o 18 proc., do 133 mln ton

PAP 2 tygodnie temu 6 min czytania
Udostępnij
6 min czytania
44454935 44454062 BZxBZ
PAP
Udostępnij

“Mamy fantastyczną wiadomość (…) jeśli chodzi o wynik, bo pokonaliśmy kolejne na raz rekordy. Ten rekord został pokonany niezwykle spektakularnie, bo porty przeładowały w zeszłym roku 133 mln ton towarów. (…) To wzrost o 18 proc.” – powiedział Gróbarczyk.

Wiceminister podkreślił, że 2022 r. mimo sytuacji geopolitycznej był kolejnym rekordowym dla polskich portów morskich w: Gdańsku, Gdyni oraz portów Szczecin i Świnoujście.

“Wzrost (przeładunku towarów – PAP) jest bardzo dobry, nie tylko w węglu ale i pozostałych towarach” – podkreślił zwracając uwagę na rolę polskich portów morskich m.in. kwestii zapewniania bezpieczeństwa energetycznego.

Gróbarczyk przyznał, ze mimo iż 2022 rok jest trochę inny od pozostałych m.in. ze względu na wojnę na Ukrainie, to od lata polski port przeładowują coraz więcej towarów. Od 2008 roku przeładunki wzrosły o 154 proc. z 52,5 mln ton. “Myślę, że tempo wzrostu zostanie utrzymane, może nie na tak wysokim poziomie, ale inwestycje które czynimy mają za zadanie spowodować ten kierunek rozwojowy, przede wszystkim wzrost przeładunków, a z drugiej strony przyciągnięcie klientów, nowe grupy towarowe” – dodał.

Według danych resortu infrastruktury łączna wartość inwestycji w polskich portach morskich to 10 mld zł; ok. 3,13 mld jeśli chodzi o Port Gdańsk, ok. 3,8 mld – Port Szczecin-Świnoujście, ok. 3,13 mld zł – Port Gdynia.

Uczestniczący w konferencji wiceminister Grzegorz Witkowski odnosząc się do spodziewanych wyników portów w 2023 r. ocenił, że “będzie to dobry rok”. “Polskie porty zdały egzamin (…) w nierównej walce z putinowską Rosją, ale wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że w tym roku również – to będzie dobry rok dla polskich portów, dla polskiej gospodarki morskiej i śmiem twierdzić, że w tym roku pobijemy nie tylko bolszewików, ale kolejne przeładunki w polskich portach” – powiedział.

Prezes zarządu Portu Morskiego Gdańsk Łukasz Greinke przekazał na konferencji, że port przeładował rekordowe 68,2 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 28 proc. względem 2021 r.

Jak zauważył w 2022 r. roku gdański port stał się drugim największym na Bałtyku. Pierwszym portem jest rosyjski Ust-Ługa (113 mln ton). Na trzecim miejscu jest Primorsk (52,9 mln ton), a na czwartym St. Petersburg (35,6 mln ton). Port w Gdańsku jest też największym portem kontenerowym na Bałtyku.

Greinke przekazał, że w ub.r. w Gdańsku przeładowano 25 516,4 tys. ton paliw płynnych, co oznacza wzrost o 35,1 proc. W porcie przeładowano również 13 218,9 tys. ton węgla (wzrost o 175,6 proc.).W porcie w 2022 r. przeładowano również 1 932,9 tys. ton zbóż (wzrost o 19,9 proc.); drewna 548,2 tys. ton (wzrost o 413 proc.) oraz 515,5 tys. ton rudy (wzrost o 133,2 proc.).

Prezes portu w Gdańsku odnosząc się do dużego przeładunku drewna zapewnił, że nie było to polski surowiec. To drewno, które jest tranzytowane przez Polskę i pochodzi z innych krajów m.in. Skandynawii, Czech i Słowacji – wyjaśnił

Greinke przyznał, że port odnotował delikaty spadek – o niecałe 2 proc. – w grupie drobnica skonteneryzowana. Jak wyjaśnił, na ten spadek duży wpływ miało wprowadzenie embarga na towary, które były przekierowywane do Rosji.

Wiceprezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Daniel Stachiewicz poinformował, że w 2022 r. w tych portach przeładowano łącznie 36,8 mln ton towarów. To oznacza wzrost o 10,8 proc. w stosunku do 2021 r.

Stachiewicz dodał, że w 2022 r do terminala LNG zawinęło w sumie 58 gazowców o 23 więcej niż w 2021 r. Przetransportowały one 4,4 mln ton gazu, czyli ponad 6 mld m sześc. po regazyfikacji. Było to o 54,6 proc. więcej niż w 2021 r.

Wiceprezes poinformował, że w 2023 do terminalu LNG na zawinąć ponad 60 gazowców. Po regazyfikacji ma to dać ponad 8 mld m sześc. gazu.

Jeśli chodzi o inne towary to porty Szczecin i Świnoujście przeładowały 4 310,6 tys. ton węgla (wzrost o 50,8 proc.); 7 481,3 tys. ton paliw (wzrost o 42,5 proc.); 2 106 tys. ton rudy (wzrost o 11,4 proc.); inne masowe 3 308,3 tys. ton (11,2 proc.).

Prezes zarządu Portu Gdynia Jacek Sadaj poinformował, że gdyński port przeładował w 2022 r. 28,1 mln ton towarów (w u.br. było to blisko 26,7 mln ton).

Port przeładował w ub.r 3 403,1 tys. ton węgla i koksu, co oznacza wzrost o ponad 174 proc. W porcie przeładowano też 533,5 tys. ton drewna (wzrost o 109 proc.), a inne masowe stanowiły 1 716,2 tys. ton (wzrost o 0,4 proc.)

Sadaj dodał, że do portu w Gdyni zawija coraz więcej jednostek o coraz większych gabarytach. W 2022 r. do Gdyni zawinęło ogółem 4331 jednostek (o ponad 2 proc. więcej niż w 2021 r.). Wzrosły też transporty kontenerowcami i masowcami. Do portu w 2022 r. przypłynęło też ponad 1 tys. promów (wzrost o 8,2 proc.) oraz blisko 300 jednostek typu ro-ro (wzrost o ponad 32 proc. (PAP)

autor: Michał Boroń

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo