Horała o CPK: najbliższy rok będzie rokiem decyzji środowiskowych

Udostępnij

Na temat CPK dyskutowano w trakcie V edycji Forum Wizja Rozwoju, która w poniedziałek rozpoczęła się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Wiceminister infrastruktury Marcin Horała, w trakcie panelu, wskazywał, że wiele przedsięwzięć w związku z budową CPK zostało już ukończonych. “Jeżeli patrzymy na tę migawkę, na stan obecny, to cały szereg procesów niezwykle istotnych jest ukończonych lub dobiega końca” – powiedział.

Dodał, że najbliższy rok będzie rokiem decyzji środowiskowych. “To taki newralgiczny moment, żeby szybko i sprawnie decyzję uzyskać” – podkreślił Horała.

Wskazał, że zakończono prace związane z lokalizacją lotniska i wykonano wariant inwestorski. “Za chwilę zacznie się projektowanie. Pierwszy etap, odcinek kolejowy Warszawa-Łódź jest już zakończony. Tunel w Łodzi jest na etapie prac projektowych” – wymieniał wiceminister.

Ocenił, że jedną z najważniejszych inwestycji w ramach CPK jest budowa linii kolejowych. Podkreślił, że “po roku 1989 w Polsce wybudowano poniżej 100 kilometrów linii kolejowych, a w ramach CPK ma powstać ok. 2 tys. kilometrów”.

Przy okazji podkreślił rolę połączenia CPK z trójmiejskimi portami. “To spowoduje, że w modelu docelowy, pojawią się trzy linie kolejowe” – wskazywał wiceminister.

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński dodawał, że to rozwiązanie pokazuje, że porty nie pozostają poza ciągiem komunikacyjnym, który realizuje CPK. “To usprawni, a na pewno polepszy komunikację z portami w każdym wymiarze” – oceniał prezes.

Dodał, że wybudowanie nowych linii kolejowych to szansa na podwojenie liczby podróżnych. “Ostatnie kilka miesięcy pokazuje, że przyrosty ilości pasażerów przekraczają najwyższe ilości osiągane w roku 2019. I pewnie to będzie rosło” – wskazywał.

Jego zdaniem układ komunikacyjny i liczba linii kolejowych stwarza “zacięcia żeby tą 120 milionową rzeszę pasażerów przyjąć” – zaznaczył prezes Mamiński.

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel wskazywał, że od 1989 roku w Polsce wybudowano ok. 100 kilometrów linii kolejowych i wiele linii usunięto. “Zlikwidowano prawie 7 tys. kilometrów linii kolejowych. Kolej zwijano od 2016 roku” – zaznaczył.

Przewodniczący Klastra Logistyczno-Transportowego Północ–Południe Marek Świeczkowski, oceniając budowę CPK, wskazał, że to “krok milowy do tego, żeby wykonać skok cywilizacyjny”. “Uważam, że tak wielka inwestycja infrastrukturalna spowoduje efekt kuli śniegowej” – ocenił. Dodał, że CPK będzie ważnym elementem na mapie Europy.

V edycja Forum Wizja Rozwoju rozpoczęła się w poniedziałek w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Tematyka dwudniowej imprezy z udziałem ekonomistów, polityków, naukowców i przedsiębiorców poświęcona jest najważniejszym wyzwaniom stojącymi przed polską gospodarką, m.in. związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem, energetyką, gospodarką morską, troską o rozwój społeczności lokalnych. Forum Wizja Rozwoju towarzyszyć będzie Forum Kół Gospodyń Wiejskich, Kongres Srebrnej Gospodarki oraz Hackathon. Nowością są Targi Pracy, które prezentują potencjał Ochotniczych Hufców Pracy i polskiego rzemiosła. (PAP)

Źródło:PAP

Zobacz

3 fakty o kobietach-inżynierach. Czy kierunki techniczne nie są dla kobiet?

W dyskusji publicznej wiele mówi się na temat „męskich”...

PERN przygotowany do zaopatrywania w ropę naftową dostarczaną do Polski drogą morską

Jeżeli sankcje wobec Rosji wejdą w życie i odbiór ropy rurociągiem „Przyjaźń” zostanie wstrzymany, PERN i jego infrastruktura są przygotowane by zaspokoić zgłaszane wcześniej przez klientów potrzeby w zakresie zaopatrzenia w surowiec dostarczany drogą morską - zapewnił prezes PERN Igor Wasilewski.
- Reklama -