Huawei sprzedał markę smartfonów Honor; powodem problemy z dostawami

Jak oświadczyły we wtorek Huawei Technologies i nowy nabywca marki, konsorcjum Shenzhen Zhixin New Information Technology, transakcja ma uratować Honor przed zamknięciem. Nie ujawniono jej wartości; wiadomo jedynie, że koncern odsprzeda wszystkie udziały w spółce.

Huawei przyznał, że budżetowa marka spółki w ostatnim czasie borykała się z „ogromnymi problemami” z związku z „przedłużającą się niedostępnością części i podzespołów”. Przyczyną problemów spółki są nałożone przez USA sankcje, nakładające na amerykańskich dostawców ograniczenia w sprzedaży technologii niektórym chińskim firmom, m.in. Huaweiowi. Waszyngton tłumaczy restrykcje koniecznością obrony amerykańskiego bezpieczeństwa narodowego.

Marka Honor przejęta zostanie przez nowopowstałe konsorcjum Shenzhen Zhixin New Information Technology, składające się z 30 firm i dystrybutorów marki, w tym – jak donoszą chińskie media – rządowej spółki Shenzhen Smart City Technology Development Group. Honor zapowiada, że będzie w przyszłości szukać nowych inwestorów. Niewykluczone też, że firma będzie również chciała wejść na giełdę.

Jak podaje agencja Reutera, zmiana właściciela ma pozostać bez wpływu na dotychczasowy kierunek rozwoju marki. Zapewni jej natomiast szansę uniknięcia amerykańskich sankcji, bo – jak twierdzą informatorzy Reutera – rząd USA nie będzie miał powodu ograniczać dostępu producenta do technologii po tym, jak ten odłączy się od Huaweia.

Sprzedaż marki Honor ma dać Huaweiowi „oddech” i pozwolić koncernowi skupić się na rozwoju własnego, konkurencyjnego względem Androida systemu operacyjnego HarmonyOS. Analitycy rynku jednak nie wykluczają, że producent w przyszłości odkupi markę. „Huawei będzie łatwiej dokonać potencjalnego wykupu marki od konsorcjum” – uważa analityk Will Wong z firmy doradczej IDC.

Według agencji Huawei już wcześniej prowadził rozmowy o sprzedaży marki z koncernem Digital China i władzami miasta Shenzhen. Transakcja miała opiewać na 15,2 mld dolarów, ale ostatecznie nie doszła to skutku. Spółka Digital China nie jest też częścią grupy, która nabyła markę.

Marka Honor powstała z przeznaczeniem dla młodszych odbiorców i oferuje tańsze smartfony i tablety, które sprzedawane są na stronie internetowej firmy lub za pośrednictwem chińskich dystrybutorów, także w krajach Południowo-Wschodniej Azji i w Europie.(PAP)

jowi/ mk/

Źródło:PAP
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.