Japonia zapewni wsparcie dla osób uzależnionych od gier wideo

FOTO: PAP

Centra konsumenckie w Japonii otrzymują liczne zgłoszenia dotyczące gier wideo. Chodzi m.in. o skargi w sprawie wysokich opłat związanych z grami oraz sygnalizowane przez rodziców obawy, iż ich dzieci mogą być uzależnione od tej formy rozrywki – pisze Kyodo. Według informatorów agencji władze w Tokio pracują obecnie nad odpowiedzią na ten problem.

Jak przekazały Kyodo osoby znające szczegóły sprawy, japoński urząd ochrony konsumentów zamierza jeszcze w bieżącym roku fiskalnym (tj. do marca 2021 r.) uruchomić system doradztwa dla uzależnionych od gier oraz ich bliskich. Jego zadaniem będzie łączenie takich osób ze specjalistami z zakresu medycyny oraz prywatnymi organizacjami świadcżącymi wsparcie w tym obszarze. Urząd powołał także specjalny panel ekspercki, który już w lipcu br. przedstawi władzom propozycje dalszych działań. Oprócz tego na użytek centrów konsumenckich opracowywany ma być poradnik dot. uzależnienia od gier wideo wzorowany na podobnym dokumencie dot. uzależnienia od hazardu.

Gry wideo cieszą się w japońskim społeczeństwie dużą popularnością; z tego kraju wywodzą się m.in. producenci konsol PlayStation (Sony) i Switch (Nintendo). Jak zauważa Kyodo, rosnącemu znaczeniu gier towarzyszą jednak narastające obawy dotyczące wpływu tej formy spędzania czasu na dzieci. Obecnie są one o tyle bardziej nasilone, iż pandemia Covid-19 wymusiła na wielu osobach pozostawanie w domach, z czym wiąże się dłuższy niż zwykle czas poświęcany grom. W ubiegłorocznej ogólnokrajowej sondzie przeprowadzonej na zlecenie tamtejszego ministerstwa zdrowia, pracy i opieki społecznej na próbie ok. 5,1 tys. osób, 85 proc. respondentów deklarowało granie na smartfonie, komputerze osobistym lub konsoli w przeciągu poprzednich 12 miesięcy. Ok. 33 proc. ankietowanych w wieku 10-29 lat spędzało dziennie co najmniej 2 godz. na grach internetowych lub innych.

Uzależnienie od gier wideo od lat jest przedmiotem dyskusji i doniesień medialnych na całym świecie, formalnie jednak zaburzenia związane z oprogramowaniem rozrywkowym zostały uwzględnione dopiero w ubiegłorocznej „Międzynarodowej statystycznej klasyfikacji chorób” Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – IDC-11. Zgodnie z zawartą w tym dokumencie definicją, przypadłość ta charakteryzuje się ograniczoną kontrolą nad korzystaniem z gier i przyznawaniem im pierwszeństwa wobec innych codziennych czynności i zainteresowań w sposób prowadzący do znaczących zaniedbań w zakresie zdrowia, edukacji, pracy i innych sfer życia.

Nie tylko władze Japonii zdecydowały się na walkę z uzależnieniem od gier wśród swoich obywateli. Działania w podobnym kierunku prowadzą także inne kraje, m.in. Chiny, Korea Południowa i Wielka Brytania. (PAP)

mk/

Źródło:PAP
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.