• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44545791 44134170 BZxBZ
Niemowlęta rozpoznają twarze nawet zasłonięte maseczkami
Nauka Świat
44545761 44545760 BZxBZ
Żywica drzewa pistacjowego była wykorzystywana do balsamowania zwłok w starożytnym Egipcie
Nauka Świat
44545623 31295449 BZxBZ
Badanie Plastics Review: poziom realnego recyklingu tworzyw w Polsce nie przekracza 10 proc.
Pieniądze Polska
44545259 44545255 BZxBZ
Ekspertka: szukanie nowych surowców, które mogłyby zastąpić plastik, to ogromne wyzwanie
Polska Work&Life
44545145 44545144 BZxBZ
Ssaki żyjące w grupach żyją dłużej niż gatunki samotne
Nauka Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Kłamstwa u dzieci wskazują na zdrowy rozwój mózgu
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Polityka > Polska > Kłamstwa u dzieci wskazują na zdrowy rozwój mózgu
Polska

Kłamstwa u dzieci wskazują na zdrowy rozwój mózgu

PAP 2 miesiące temu 3 min czytania
Udostępnij
3 min czytania
44217270 44217235 BZxBZ
PAP
Udostępnij

Naukowcy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz dwóch kanadyjskich uniwersytetów, sprawdzili samokontrolę 252 dzieci w wieku 18 miesięcy, dwóch lat i 2,5-letnich. Poprosili je, by nie podglądały ukrytej zabawki. 35 proc. młodych uczestników nie posłuchało prośby, a 27 proc. podglądaczy fałszywie twierdziło, że zrobili, jak im kazano.

„Kłamstwo idzie w parze z rozwojem umiejętności społecznych dzieci. Chociaż kłamstwo jest uważane za zachowanie problemowe, wskazuje również na zdrowy rozwój mózgu u dzieci i jest kognitywnym kamieniem milowym” – piszą autorzy artykułu.

Początkowe kłamstwa dzieci mają tylko kilka słów. W miarę jak rozwijają się ich zdolności poznawcze, ich kłamstwa stają się coraz bardziej złożone – obejmują więcej słów i mogą utrzymywać się w czasie.

Posługiwanie się kłamstwami wymaga sporych umiejętności. Dzieci muszą wykazać się wystarczającą powściągliwością, by przezwyciężyć skłonność do mówienia prawdy (w psychologii nazywa się to kontrolą hamującą). Istotną rolę odgrywa też dostęp do pamięci krótkotrwałej przy jednoczesnym tworzeniu alternatywnych scenariuszy. Kolejnym ważnym elementem jest elastyczność poznawcza – czyli umiejętność zmiany zachowania z zależności od przedstawiania prawdziwej lub zmyślonej wersji wydarzeń.

Autorzy badania uważają, że dzieci są bardziej skłonne do kłamania, gdy mają wysokie zrozumienie emocjonalne – umiejętności, które pomagają im zrozumieć naturę, przyczyny i konsekwencje emocji związanych z nimi samymi i innymi.

Naukowcy twierdzą, że kłamstwa wymyślane przez dzieci mają związek ze stylem wychowywania przez rodziców i służą różnym celom. Dzieci rodziców, którzy są autorytetem, kłamią, aby chronić uczucia innych ludzi. Wzór czerpią z opiekuńczego stylu rodziców, wspierania i reagowania na potrzeby nich samych.

Natomiast dzieci, które są narażone na karzące środowisko, częściej kłamią i trzymają się kłamstwa – jest to prawdopodobnie rodzaj samoobrony przed surową karą.

Dzieci, które otrzymują nagrodę za mówienie prawdy, albo karę za kłamstwo, częściej mówią prawdę. Podobnie dzieci, które obserwują, jak ich rówieśnicy są nagradzani za przyznanie się do przewinienia, częściej mówią prawdę.

„Zachęcanie dzieci do mówienia prawdy poprzez nie kłamanie przed nimi i nagradzanie ich za mówienie prawdy, nawet jeśli zachowywały się w sposób niepożądany, może zachęcić je do szczerości w przyszłości” – piszą autorzy artykułu.

Więcej informacji w materiale źródłowym: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0278099

Autorka: Urszula Kaczorowska

uka/ agt/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo