• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44512645 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
44512390 44512381 BZxBZ
Infekcjom wirusowym towarzyszy większe ryzyko zaburzeń układu nerwowego
Świat Work&Life
44512363 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
technologia, cyfryacja, IT
Elektronizacja, AI i ESG, czyli nowe trendy w sektorze public
Branża IT Biznes
44511695 44511681 BZxBZ
Włochy: dzikie zwierzęta w zatłoczonych górach przechodzą na tryb nocny
Świat
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Kraków: radni odrzucili prezydencki projekt ws. podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Polityka > Polska > Kraków: radni odrzucili prezydencki projekt ws. podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej
Polska

Kraków: radni odrzucili prezydencki projekt ws. podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej

PAP 3 tygodnie temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
tramwaj, kraków
PAP
Udostępnij

Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie przypomniał podczas środowej sesji rady miasta, że projekt uchwały przedłożony przez prezydenta miasta związany jest z radykalnie rosnącymi kosztami organizacji komunikacji zbiorowej – cen paliw, prądu, kosztów pracy, itp.

Przypomniał on, że zwaloryzowane jesienią zeszłego roku umowy z dwoma przewoźnikami operującymi w Krakowie wskazały na drastyczny wzrost stawek za kursowanie tramwajów i autobusów po mieście.

„Przed nami miesiące, które nie zwiastują pozytywnej zmiany, ale wręcz patrzymy sceptycznie, dlatego przedstawiliśmy korektę cen biletów. Wartością dodaną tej korekty jest integracja aglomeracyjna z innymi formami transportu np. koleją. To co jest najważniejsze w tej zmianie, to pozyskiwanie dodatkowych funduszy, by można było utrzymać jakość usług na obecnym poziomie” – tłumaczył Franek.

Według niego środki w budżecie miasta na komunikację są zagwarantowane do marca br. „Wtedy będzie trzeba podjąć decyzję o dopasowaniu oferty do obecnego budżetu radykalnie tnąc połączenia, albo znaleźć dodatkowe środki. My jesteśmy jak krawiec – ile materiału otrzymamy, taki garnitur uszyjemy” – tłumaczył dyrektor radnym.

Najważniejsza zmiana zaproponowana w projekcie uchwały zakładała, że cena biletu miesięcznego sieciowego dla mieszkańca wzrośnie z 80 zł do 119 zł, a na jedną linię z 54 zł do 82 zł.

W uzasadnieniu projektu uchwały prezydent miasta podkreślił, że zaproponowana korekta cen biletów z dniem 1 lutego 2023 r. wygenerowałaby wpływy na poziomie około 30-50 mln zł rocznie w zależności od ilości pasażerów.

Propozycja prezydenta Majchrowskiego dotycząca korekty cen biletów nie znalazła poparcia wśród krakowskich radnych. Najpierw projekt kilkukrotnie był zdejmowany z porządku obrad, a podczas środowej sesji RMK został odrzucony w pierwszym czytaniu.

Włodzimierz Pietrus, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości zwrócił uwagę, że pomimo iż projekt zgłoszony już w listopadzie był ściągany przez radnych z porządku obrad, to prezydent „nie dostrzegł potrzeby zmian, nie zaproponował żadnej autopoprawki, żadnej propozycji, która korygowałaby pierwotną propozycję, która jest nieakceptowana przez większość RMK”.

„Druga przesłanka jest taka, że mieszkańcy mogliby się zgodzić na korektę stawek zaproponowaną przez prezydenta, ale za tym musiałyby być jakieś przesłanki, które by ich do tego przekonywały. Do tej pory działania prezydenta nas do tego nie przekonują” – mówił Pietrus.

Dominik Jaśkowiec, szef klubu radnych Platforma-Koalicja Obywatelska ocenił, że prezydencki projekt „jest zły, bo przewiduje gigantyczną podwyżkę cen biletów miesięcznych o 50 proc. dla mieszkańców Krakowa”.

„Prezydent nie zaproponował podwyżki cen biletów kasowalnych. Nie wprowadzono biletów przystankowych, żeby nie płacić za stanie w korkach. Także wszystkie pieniądze ze strefy płatnego parkowania powinny zasilać transport publiczny” – wskazywał radny.

Jego klub proponuje także dalszą dywersyfikację przewozów miejskich poprzez wprowadzenie trzeciego przewoźnika, który miałby przejąć ok. 20 proc. przewozów autobusowych, aby zmniejszyć koszty tzw. wozokilometra.

„Nie chcemy żeby krakowianie finansowali podwyżką cen biletów transportu aglomeracyjnego, bo tym powinno zając się inne ciało – Krakowska Metropolia, której władze miasta nie chcą powołać” – postulował Jaśkowiec.

Jacek Bednarz, przewodniczący prezydenckiego klubu radnych Przyjazny Kraków argumentował, że nikt nie lubi podwyżek, ale obecna sytuacja ekonomiczna ją wymusza.

„Nie jestem zwolennikiem i nie chciałbym, aby cokolwiek było podwyższane, ale realia są takie a nie inne. Nie chciałbym sytuacji, że będziemy zmuszeni do ograniczania komunikacji zbiorowej, bo najbardziej ucierpią mieszkańcy osiedli peryferyjnych” – zaznaczył.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

rgr/ drag/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo