Mniej reklam fast foodów to mniej otyłości i wydatków na leczenie

Udostępnij

Badania dotyczące skutków wprowadzenia ograniczeń w reklamowaniu żywności wysokokalorycznej ze względu na zawartość cukru i tłuszczu lub bogatej w sól przeprowadzili naukowcy z University of Sheffield oraz London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM).

Analizując, co konsumenci kupują podczas swoich cotygodniowych zakupów w sklepach spożywczych za pomocą ankiet i porównując trendy w Londynie z kontrolną grupą gospodarstw domowych poza Londynem, gdzie nie było ograniczeń dotyczących reklamy, naukowcy byli w stanie ocenić wpływ polityki na zdrowie ludzi i służbę zdrowia.

Jak wykazała analiza, polityka, która obowiązuje od 2019 roku, bezpośrednio doprowadziła do 94 867 mniej przypadków otyłości niż oczekiwano (spadek o 4,8 procent), 2857 mniej przypadków cukrzycy i 1915 mniej przypadków chorób układu krążenia. Oprócz korzyści zdrowotnych dla jednostek obecna polityka reklamowa pozwoliłaby NHS zaoszczędzić 218 milionów funtów w ciągu całego życia obecnej populacji.

Redukcja reklam miała największy wpływ na zdrowie ludzi z ubogich obszarów, zmniejszając w ten sposób poziom nierówności zdrowotnych w Londynie. Choć ludzie o średnich dochodach zmniejszają spożycie o większą liczbę kalorii, wpływ na najbardziej ubogie obszary jest wyraźniejszy, ponieważ tamtejsza ludność jest ogólnie mniej zdrowa.

Redukcja liczby przypadków otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych może być wyższa niż zgłoszono, ponieważ badanie nie bierze pod uwagę spodziewanego zmniejszenia otyłości u dzieci. Obecnie jedna czwarta dzieci w Wielkiej Brytanii staje się otyła przed ukończeniem szkoły podstawowej.

Wcześniejsze prace tych samych autorów wykazały, że polityka reklamowa przyczyniła się do spadku o 1000 kalorii kaloryczności żywności kupowanej w ciągu tygodnia przez przeciętnego konsumenta.

„Wszyscy wiemy, jak przekonująca i silna reklama może wpływać na to, co kupujemy – zwłaszcza na żywność, którą jemy. Nasze badanie wykazało, jak ważnym narzędziem mogą być ograniczenia reklamowe, aby pomóc ludziom prowadzić zdrowsze życie bez ponoszenia większych kosztów – podkreśliła dr Chloe Thomas, pierwsza autorka badania z University of Sheffield’s School of Health and Related Research (ScHARR). – Mamy nadzieję, że wykazanie znaczących korzyści polityki w zapobieganiu otyłości i chorobom zaostrzanym przez otyłość doprowadzi do jej wprowadzenia na skalę krajową, co może uratować życie i pieniądze NHS”. (PAP)

Źródło:PAP

Zobacz

Soboń: w tym tygodniu pierwsze szczegóły na temat podatku od zysków nadzwyczajnych

Spodziewam się, że w tym tygodniu określimy zakres, podstawę, stawkę i sposób realizacji podatku od zysków nadzwyczajnych - powiedział w poniedziałek w Lublinie wiceminister finansów Artur Soboń. Dodał, że będzie to podatek wprowadzany w sytuacji nadzwyczajnej i nie będzie trwałym elementem systemu podatkowego.

Sasin: Robimy wszystko, żeby węgiel był dostępny

Spółki Skarbu Państwa, PGE Paliwa i Węglokoks, sprowadzą do Polski do końca roku 11,2 mln ton węgla - zapowiedział w niedzielę wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Dodał, że 25 proc. tego węgla będzie dostępne dla gospodarstw domowych.
- Reklama -

REKLAMA