- Reklama -

Najefektywniej uczymy się wtedy, gdy sami chcemy

Zobacz

- Reklama -

Proces dobrowolnego uczenia się jest cały czas obiektem zainteresowań różnych badaczy z dziedziny edukacji, psychologii czy neuronauki. Na przestrzeni lat udało się dowieść, że gdy uczymy się z własnej woli, występuje modulacja uwagi, motywacji i kontroli poznawczej, która sprawia, że proces ten jest znacznie bardziej skuteczny. Zespół naukowców z Niemiec i Hiszpanii odkrył jak proces ten – poznany do tej pory od strony fizjologicznej jedynie w mózgach myszy – działa również u ludzi.

Badacze zbadali aktywność fal mózgowych dzięki eksperymentowi przeprowadzonemu na pacjentach z padaczką. Uczestnicy za pomocą wirtualnej rzeczywistości, poruszali się po kwadratowym torze, a ich zadaniem było przypomnienie sobie obiektów prezentowanych w różnych miejscach na drodze. Sposób poruszania się po torze zależał albo od osoby badanej – kiedy to badani mogli sami decydować o kierunku, w którym się udadzą i jaki obraz w danej chwili obejrzą, lub też był z góry ustalony przez badacza. W tym drugim przypadku badani nie mogli wybrać kierunku trasy, a co za tym idzie obrazu, któremu w danej chwili chcieliby się przyjrzeć – nie mieli żadnej kontroli nad sposobem zapamiętywania rozproszonych obiektów w środowisku wirtualnym.

Na koniec eksperymentu naukowcy przyjrzeli się aktywności elektrofizjologicznej hipokampu – części mózgu odpowiedzialnej za pamięć – podczas rozpoznawania przez badanych obiektów, które oglądali w trakcie badania. Dzięki temu byli w stanie zweryfikować znaczenie aktywnego uczenia się u każdego z uczestników.

Autorzy badania zauważyli, że u badanych, którzy mieli możliwość dowolnego sposobu przemieszczania się i decydowania o tym, jakiemu obrazowi mogli się przyjrzeć, w hipokampie wystąpił wzrost emisji tzw. fal elektromagnetycznych theta. Podczas ich wydzielania mózg kontroluje proces uczenia się, a same fale theta sprzyjają utrwalaniu i odzyskiwaniu informacji – podobnie jak miało to miejsce w przypadku poprzednich badań przeprowadzonych na gryzoniach. Dzięki temu uczenie się i pamięć były bardziej wydajne.

Dr Daniel Pacheco z Uniwersytetu Pompeu Fabra w Hiszpanii i główny autor badania, zaobserwował również specyficzną aktywność w mózgach osób, które miały dowolność w poruszaniu się: “zauważyliśmy też dwa zjawiska, oddzielone od siebie milisekundami. Jedno z nich odpowiadało kodowaniu informacji, a drugie przywoływaniu wcześniej zapisanych informacji – nastąpiła reaktywacja pamięci” – wyjaśnia.

Badacze są zgodni, że ich odkrycie może mieć duże znaczenie dla edukacji, ponieważ dostarcza dowodów na to, że elementy takie jak motywacja, kontrola poznawcza i zdolność do samodzielnego decydowania są kluczem do efektywnego uczenia się.

“Fakt, że samozaparcie i chęć do pozyskiwania wiedzy jest kluczem do jej poszerzania oraz do lepszego zapamiętywania nowych informacji, pozwala nam stwierdzić, że nie uzyskamy zadowalających efektów w nauce, jeśli będziemy przymuszać ludzi i uczniów do jej zdobywania” – podsumowuje Paul FMJ Verschure, profesor Katalońskiego Instytutu Badań i Studiów Zaawansowanych (ICREA) w Hiszpanii, współautor badania.

Link do badania: https://www.pnas.org/lookup/doi/10.1073/pnas.2021238118 (PAP)

autorka: Agnieszka Niewińska-Lewicka

anl/ ekr/

- Reklama -
Źródło:PAP

Polecamy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.