• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
dane, cyfryzacja, technologia, IT
Technologia dla wszystkich: jak zwiększyć dostępność cyfrową?
Tech Biznes Technologia
hpe
HPE wprowadza nową generację serwerów do przechowywania danych
Rozwiązania Technologia
Piotr Kawecki, ITBoom
Branża IT – jakie będzie kolejne 12 miesięcy?
Branża IT Biznes
Sony, SRG-A40 i SRG-A12, PTZ
Sony poszerza ofertę kamer PTZ
Rozwiązania Technologia
44507094 44507070 BZxBZ
Prezydent podpisał nowelizację Kodeksu pracy, wprowadzającą na stałe do przepisów pracę zdalną
Polska Podatki i koszty Praca
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Naukowcy stworzyli czujnik zapobiegający kolizjom na drogach. Inspirowali się… szarańczą
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Polityka > Polska > Naukowcy stworzyli czujnik zapobiegający kolizjom na drogach. Inspirowali się… szarańczą
Polska

Naukowcy stworzyli czujnik zapobiegający kolizjom na drogach. Inspirowali się… szarańczą

PAP 4 dni temu 3 min czytania
Udostępnij
3 min czytania
44477617 44477614 BZxBZ
PAP
Udostępnij

Chociaż tylko około jednej czwartej podróży samochodem odbywa się po zmroku, prawie połowa wypadków śmiertelnych ma miejsce właśnie po zachodzie słońca. I chociaż pojazdy są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, to stosowane w nich systemy zapobiegania kolizjom są często skomplikowane, wymagają dużych zasobów, a niekiedy kiepsko działają w ciemności.

Tymczasem inżynierowie Uniwersytetu Stanowego w Pensylwanii opracowali prosty i energooszczędny detektor kolizji, inspirowany sposobem, w jaki owady unikają zderzenia się ze sobą. Wynalazek opisali w “ACS Nano”, internetowym wydawnictwie Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego. Owady, takie jak szarańcza i muchy, nawet latając w dużej chmarze i w nocy, nie zderzają się ze sobą nawzajem, mimo że nie dysponują wymyślnym oprogramowaniem ani czujnikami światła i odległości. Wykorzystują dość proste i bardzo wydajne obwody neuronowe. To właśnie na nich wzorowali się naukowcy z Uniwersytetu Stanu Pensylwania, projektując system unikania kolizji nowej generacji.

Zespół prof. Saptarshi Dasa zauważył, że chociaż u owadów i w czujnikach kolizji opartych na detektorach obrazu ogólna architektura pojedynczych modułów (zarówno czujników, jak i przetworników) jest taka sama, to specyficzne dla konkretnego zadania algorytmy unikania przeszkód pozwalają owadom na znacznie większą efektywność pod względem wielkości i energii. Naukowcy opracowali więc algorytm, który – zamiast przetwarzać cały obraz – zajmuje się tylko jedną zmienną, a mianowicie intensywnością światła reflektorów samochodu. Nie ma więc potrzeby stosowania kamery ani detektora obrazu. Podzespoły wykrywające i przetwarzające światło połączono, dzięki czemu nie trzeba zapisywać obrazu, a cały detektor jest mniejszy i bardziej energooszczędny.

Opracowany przez inżynierów z Pensylwanii czujnik składa się z ośmiu tworzących obwód światłoczułych „memtranzystorów” zbudowanych z warstw dwusiarczku molibdenu o grubości jednej cząsteczki. Jego rozmiar to zaledwie 40 mikrometrów kwadratowych, a zużycie energii – kilkaset pikodżuli, czyli o kilka rzędów wielkości mniej niż potrzebują dotychczasowe systemy. Ale co najważniejsze, w rzeczywistych, nocnych warunkach detektor potrafi wykryć niebezpieczeństwo potencjalnej kolizji dwóch aut z dwu- trzysekundowym wyprzedzeniem, dając kierowcy wystarczająco dużo czasu na reakcję. Przeprowadzone testy potwierdziły, że nowy czujnik może pomóc w ulepszeniu i zwiększeniu bezpieczeństwa istniejących systemów unikania kolizji. (PAP Life)

agf/ gra/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo