• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44512645 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
44512390 44512381 BZxBZ
Infekcjom wirusowym towarzyszy większe ryzyko zaburzeń układu nerwowego
Świat Work&Life
44512363 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
technologia, cyfryacja, IT
Elektronizacja, AI i ESG, czyli nowe trendy w sektorze public
Branża IT Biznes
44511695 44511681 BZxBZ
Włochy: dzikie zwierzęta w zatłoczonych górach przechodzą na tryb nocny
Świat
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Naukowcy wyjaśniają, dlaczego czekolada tak bardzo ludziom smakuje
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Polityka > Polska > Naukowcy wyjaśniają, dlaczego czekolada tak bardzo ludziom smakuje
Polska

Naukowcy wyjaśniają, dlaczego czekolada tak bardzo ludziom smakuje

PAP 1 tydzień temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
44450851 43845999 BZxBZ
PAP
Udostępnij

Kiedy wkładamy do ust kawałek czekolady, zmienia się on z ciała stałego w gładką emulsję, której zdecydowana większość ludzi nie umie się oprzeć. Czy za to przyjemne odczucie odpowiada wyłącznie smak czekolady, czy może coś jeszcze? Na łamach najnowszego wydania czasopisma “ACS Applied Materials and Interfaces” interdyscyplinarny zespół badawczy z Uniwersytetu w Leeds przekonuje, że nie mniej ważnym czynnikiem jest specyficzna konsystencja słodkiego przysmaku i to, jakie procesy fizyczne zachodzą, gdy zetknie się on ze śliną.

Uważają, że dzięki ich odkryciu w przyszłości będzie można produkować czekoladę równie pyszną, za to o wiele zdrowszą, bo zawierającą mniej tłuszczu.

Naukowcy przeprowadzili szczegółową analizę trybologiczną procesów zachodzących od momentu zetknięcia się ciemnej czekolady z językiem, poprzez zwilżenie jej śliną, żucie, aż do połknięcia. Chcieli sprawdzić przede wszystkim jej właściwości smarne i poślizgowe. Testy prowadzili w warunkach laboratoryjnych – z użyciem sztucznej śliny i powierzchni 3D o strukturze imitującej język.

Okazało się, że za uwielbiane przez miliardy ludzi odczucie odpowiada w głównej mierze to, że kiedy cząstka czekolady styka się z językiem, wytwarza na swojej powierzchni tłusty film, który pokrywa język i inne powierzchnie w jamie ustnej. To właśnie ten film sprawia, że przez cały czas przebywania w ustach czekolada pozostaje aksamitnie gładka. Za powstanie filmu z kolei odpowiada tłuszcz znajdujący się w zewnętrznych warstwach smakołyku.

Dopiero w kolejnym etapie jedzenia uwalniane są stałe cząstki kakao, które również zaczynają mieć wpływ na odbiór wrażeń dotykowych. W momencie, kiedy kakao wchodzi w grę, tłuszcz przestaje mieć aż takie znaczenie, dlatego – zdaniem autorów badania – jego zawartość w głębszych warstwach czekolady można by znacząco obniżyć bez wpływu na odczuwanie jej smaku i konsystencji.

“Nauka o właściwościach smarnych daje nam mechanistyczny wgląd w to, jak jedzenie jest odczuwane w ustach. Można wykorzystać tę wiedzę do projektowania żywności o lepszym smaku, konsystencji i korzyściach zdrowotnych” – mówi uczestnicząca w badaniach fizyczka prof. Anwesha Sarkar.

“To, czy czekolada zawiera 5 lub 50 proc. tłuszczu, nie ma wpływu na jej zachowanie w naszych ustach, na tę specyficzną półpłynność. Liczy się jedynie umiejscowienie tłuszczu, a to było do tej pory pomijane w badaniach naukowych – zaznacza. – My pokazaliśmy, że warstwa tłuszczu musi znajdować się w zewnętrznej warstwie czekolady. To czynnik, który ma największe znaczenie. W drugiej kolejności ważne jest odpowiednie pokrycie cząstek kakao tłuszczem. Dzięki czemu czekolada jest tak dobra”.

“Uważamy, że zrozumienie mechanizmów fizycznych, które zachodzą podczas jedzenia czekolady, pozwoli opracować zupełnie nową generację tego typy słodyczy, które zachowają swój wyjątkowy smak i wrażenia dotykowe, a jednocześnie będą zdrowszym wyborem” – dodaje dr Siavash Soltanahmadi, główny autor omawianej publikacji.

Uważa on, że producenci mogą (i powinni) wytwarzać ciemną czekoladę z dużo mniejszą zawartością tłuszczu. Musi on pokrywać jedynie powierzchnię produktu, aby zapewnić pożądane doznania, a we wnętrzu może być ograniczony do minimum.

autorka: Katarzyna Czechowicz

kap/ zan/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo