• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44545791 44134170 BZxBZ
Niemowlęta rozpoznają twarze nawet zasłonięte maseczkami
Nauka Świat
44545761 44545760 BZxBZ
Żywica drzewa pistacjowego była wykorzystywana do balsamowania zwłok w starożytnym Egipcie
Nauka Świat
44545623 31295449 BZxBZ
Badanie Plastics Review: poziom realnego recyklingu tworzyw w Polsce nie przekracza 10 proc.
Pieniądze Polska
44545259 44545255 BZxBZ
Ekspertka: szukanie nowych surowców, które mogłyby zastąpić plastik, to ogromne wyzwanie
Polska Work&Life
44545145 44545144 BZxBZ
Ssaki żyjące w grupach żyją dłużej niż gatunki samotne
Nauka Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Niemal 60 proc. firm planuje podnieść ceny w najbliższych miesiącach
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Pieniądze > Podatki i koszty > Niemal 60 proc. firm planuje podnieść ceny w najbliższych miesiącach
Podatki i koszty

Niemal 60 proc. firm planuje podnieść ceny w najbliższych miesiącach

PAP 3 tygodnie temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
pieniądze, ceny
PAP
Udostępnij

49 proc. mikro i małych przedsiębiorstw oferujących usługi i produkty w segmencie B2B spodziewa się mniejszych zamówień ze strony klientów, a 35 proc. – opóźnień w płatnościach. Z kolei 12 proc. właścicieli mikro i małych firm liczy się z brakiem zapłaty – wskazano w badaniu “Zakupy firmowe” przeprowadzonym dla firmy faktoringowej NFG, współpracującej z Krajowym Rejestrem Długów.

Pod względem branż prognozy dot. mniejszych zamówień w ciągu najbliższych sześciu miesięcy formułują głównie przedsiębiorstwa handlowe (60 proc.), przemysłowe (45,5 proc.) oraz usługowe (45 proc.). Natomiast 45 proc. przedsiębiorców spodziewa się częstszych negocjacji cen ze strony klientów (w tym gronie najwięcej wskazań pochodzi od firm budowlanych i transportowych), a 35 proc. opóźnień w płatnościach (handel).

Mikrofirmy częściej niż małe firmy spodziewają się składania zmniejszonych zamówień przez klientów (58 proc. wobec 40 proc.), a także odwlekania przez nich zakupów w czasie ze względu na brak pieniędzy (31 proc. w porównaniu do 21 proc.). W większym stopniu obawiają się też braku płatności za swoje produkty lub usługi (15 proc. wobec 10 proc.).

Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki zwrócił uwagę, że brak płatności, opóźnienia w regulowaniu zobowiązań finansowych to istotne czynniki, które przyczyniają się do wzrostu liczby upadłości i likwidacji biznesów. Według danych KRD już dziś 263 tysiące firm w Polsce zalega kontrahentom na ponad 8,6 mld zł. “Dłużnicy często tłumaczą, że inni też im nie płacą. To typowy mechanizm zatorów płatniczych” – wskazał PAP.

Z badania wynika też, że blisko 60 proc. firm planuje podnieść ceny w najbliższych miesiącach – najbardziej zdecydowane do takich kroków są mikroprzedsiębiorstwa. Wśród branż deklarują tak głównie handel i usługi. Z kolei w gronie firm, które nie zamierzają podnosić cen liderem jest przemysł – co 4. firma z tego segmentu wskazuje, że nie planuje podwyżek.

W opinii ekspertów dalsze windowanie cen to ślepy zaułek. “Zmiany w zwyczajach zakupowych przedsiębiorców to nie tylko ich osobista decyzja, ale zjawisko o znaczeniu gospodarczym. Ograniczenie kosztów i mniejsza aktywność inwestycyjna jednych podmiotów na rynku to automatycznie słabsze wyniki sprzedażowe innych firm” – stwierdził Emanuel Nowak z NFG. A pogarszająca się sytuacja finansowa przedsiębiorców – jak stwierdził – to w konsekwencji likwidacja biznesów i niespłacone długi. Według eksperta sprzedawca, który chce zwiększyć sprzedaż w kryzysie i zatrzymać klientów, zamiast podnosić ceny, powinien proponować możliwość zakupów na raty. “Tym bardziej, że 18 procent przedsiębiorców biorących udział w naszym badaniu zamierza w najbliższym czasie szukać właśnie takich elastycznych form płatności” – dodał.

Autorzy badania zwrócili uwagę, że rosnące w minionym roku koszty kredytu i leasingu oraz ograniczona dostępność do tych rozwiązań sprawiły, że firmy z sektora MŚP częściej sięgały po faktoring. 30 proc. firm było zainteresowanych usługą płatności ratalnych. Małe przedsiębiorstwa deklarowały, że są skłonne finansować w ten sposób zakupy o wartości blisko 70 tys. zł, a mikrofirmy – 20 tys. zł. Trzy czwarte kupujących wybrałoby natomiast okres spłaty do 12 miesięcy.

Jak wyjaśnił Nowak, w 2022 r. firmy szukały przede wszystkim łatwego i szybkiego dostępu do gotówki. “Zakupy na raty okazały się dobrym rozwiązaniem dla transportu, natomiast z usług faktoringu online najchętniej korzystało budownictwo. Powodem tego były drastyczne podwyżki cen materiałów i surowców budowlanych, a także rosnące koszty pracy ekip budowlanych” – wyjaśnił.

Ogólnopolskie badanie “Zakupy firmowe” przeprowadziła w drugim półroczu 2022 r. firma IMAS International na zlecenie firmy faktoringowej NFG na reprezentatywnej próbie 462 mikro i małych przedsiębiorstw, techniką mieszaną: CAWI i CATI. (PAP)

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo