in ,

Pięć elementów, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze dystrybutora/hurtowni

Wybór odpowiedniej hurtowni/dystrybutora może dać Ci szereg korzyści i przewagę nad konkurencją. Na co zwrócić uwagę w poszukiwaniach? Jakie elementy dostępne u dostawcy ułatwią Ci prowadzenie sprzedaży w Internecie?

W niżej wymienionych punktach przedstawione są wskazówki pomagające wybrać hurtownię/dystrybutora, a także rozwiązania oferowane sklepom internetowym przez AB S.A. – jednego z największych dystrybutorów w Europie.

AB S.A

Szeroka oferta produktowa

Szukając odpowiedniego dostawcy w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na tożsamość produktów oferowanych przez hurtownię z produktami, które zamierzamy sprzedawać w swoim sklepie internetowym. Jest to zrozumiały i logiczny sposób postępowania. Jeżeli oferta zawiera produkty, które chcesz sprzedawać w sklepie to teoretycznie znalazłeś odpowiedniego dostawcę. Jednak warto zwrócić większą uwagę na ofertę produktową będącą ponad zgodnością oferowanych do sprzedaży przedmiotów. Szeroka oferta produktowa wykraczająca poza kategorie, które sprzedajesz może pozwolić Ci na dodanie do sklepu nowych produktów powiązanych, a w przyszłości rozwój Twojego sklepu może wiązać się z chęcią poszerzenia oferty. W takiej sytuacji łatwiej jest współpracować z jednym dostawcą niż kilkunastoma. Przekłada się to również na korzyści w przypadku wysyłania towaru bezpośrednio od dostawcy do Twojego klienta. Kompletne zamówienie klienta może zostać wysłane z jednego miejsca bez konieczności zamawiania produktu na własny magazyn, gdzie zostanie skompletowany.

AB S.A. w swojej pond 25- letniej historii zbudowała ofertę obejmującą ponad 50 000 produktów, dostarczanych przez 1500 producentów z ponad 1400 kategorii. Najważniejsze kategorie produktowe dystrybutora to: IT, AGD/RTV, FOTO, TELECOM, ZABAWKI, OŚWIETLENIE.

Opisy i zdjęcia oferowanego towaru

E-commerce wymaga prezentacji towaru, którego klient nie może dotknąć czy ocenić tak, jak w tradycyjnym sklepie. Dlatego tak ważne są opisy, zdjęcia, dokładne parametry sprzedawanych produktów. W przypadku małej ilości towaru można pozwolić sobie na samodzielne tworzenie tych elementów. Niestety problem pojawia się, gdy produktów jest dużo, a dodatkowo cykl życia produktu jest krótki. Wprowadzenie zdjęć, szukanie opisów i parametrów może zająć sporo czasu i zasobów, które mogą być wykorzystane w innym obszarze działania sklepu. Przeglądając ofertę produktową hurtowni/dystrybutora, warto więc zwrócić uwagę na to czy dostarcza on wraz z produktami ich zdjęcia, opisy i parametry.

Zmiany, jakie wprowadziła spółka AB to powstanie dedykowanego działu, który odpowiada wyłącznie za tworzenie parametrów, opisów i zdjęć produktów. Wszystkie wymienione elementy są dostępne bezpłatnie dla klientów dystrybutora. Nowością jest studio do tworzenia prezentacji 360°.

Narzędzia do integracji

W przypadku dużej ilości produktów, nawet jeżeli dana hurtownia/dystrybutor, z którym współpracujesz dostarczy ich zdjęcia i opisy, „ręczne” wprowadzenie ich do sklepu mogłoby zająć sporo czasu. Rozwiązaniem mogą być narzędzia do integracji z bazą produktową dostawcy. Udostępnione API lub plik XML, to rozwiązania, które są najczęściej stosowane, jednak wciąż nie we wszystkich firmach. Dostępna integracja pozwoli Ci nie tylko dodać produkty do sklepu, ale również aktualizować ich stan i cenę zgodnie z tą, która jest u dostawcy. Zaawansowane rozwiązania pozwalają dodatkowo wysyłać zamówienia bezpośrednio z Twojego sklepu do systemu sprzedażowego dostawcy.  Przed rozpoczęciem współpracy warto zapytać o rozwiązania umożliwiające integrację, ich koszt oraz możliwości.

Znając potrzeby sklepów internetowych, w AB wprowadzono zaawansowaną integrację XML. Posiada ona nie tylko wymienione wyżej funkcje, ale ponadto umożliwia m.in. przesyłanie plików PDF, które mogą zostać dodane do przesyłki klienta końcowego. Dodatkowo podjęto współpracę z integratorem Inteshop, który w prosty sposób łączy ofertę AB z systemem Shoper i PrestaShop.

Logistyka

Sklepy internetowe w zależności od ich wielkości i wybranego modelu logistycznego mają różne oczekiwania. W przypadku mniejszych sklepów bez odpowiednio dużej powierzchni magazynowej kluczowy będzie dropshipping. Jest to model logistyczny, w którym sprzedawca wysyła towar bezpośrednio z hurtowni/dystrybutora do klienta końcowego. Główną zaletą tego rozwiązania jest brak konieczności posiadania magazynu oraz brak potrzeby zamrażania kapitału na zakup produktów. Dostępność dropshipping’u u dostawcy będzie wiązać się również z dodatkowymi pytaniami o możliwość wyboru sposobu dostawcy (np. pobranie, przedpłata, Paczkomaty) oraz śledzenia przesyłki. Dla dużych sklepów internetowych posiadających własne magazyny istotny będzie czas oczekiwania, terminowość i elastyczność dostaw.

Dropshipping jako model logistyczny jest dostępny w AB od lat. Zamówienia zlecone w tym modelu do godziny 16.00 wysyłane są jeszcze tego samego dnia do klientów końcowych. W 2015 roku uruchomione zostało nowe Centrum Dystrybucyjne AB w Magnicach pod Wrocławiem, które należy do najnowocześniejszych tego typu obiektów w naszej części Europy.

Ceny towarów i oferta finansowa

W zależności od wybranego modelu pozyskiwania ruchu na stronie oraz grupy klientów cena produktów będzie miała różne znaczenie przy wyborze dostawcy. Standardem jest więc porównanie cen produktów w ofercie hurtowni/dystrybutora do cen w innych sklepach internetowych. Warto jednak porównywać nie tylko najbardziej popularne produkty, które sprzedaje większość sklepów internetowych, a co za tym idzie konkurencja cenowa jest największa. Godne uwagi są również produkty niszowe, gdzie często marża procentowa jest większa, a konkurencja mniejsza.

Kolejnym elementem związanym z zakupem jest wsparcie finansowe, czyli możliwość skorzystania z kredytu kupieckiego. Pojęcie może być kojarzone głównie ze sklepami stacjonarnymi, w których aby pokazać towar trzeba posiadać go fizycznie w sklepie. Jednak w przypadku małych sklepów, gdzie ważna jest płynność finansowa, kredyt kupiecki może pomóc w szybszej realizacji zamówień. Mając możliwość skorzystania z kredytu kupieckiego dostawca może od razu wysłać towar do klienta końcowego, nie czekając na zaksięgowanie Twojej płatności. Dobrze jest więc zapytać przed rozpoczęciem współpracy o taką możliwość oraz jej zasady.

W ofercie dystrybutora AB znajdują się zarówno popularne kategorie produktowe, jak i te niszowe. Dostępne są również kredyty kupieckie, których przyznanie uzależnione jest od indywidualnej oceny firmy.

Komentarze

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?
Zapisz się na nasz newsletter!
SUBSKRYBUJ
monika czaplicka

Jak korzystać z social mediów w branży IT – wywiad z Moniką Czaplicką

e-commerce

Prezentacje 360°– czyli jak lepiej pokazać produkt w sklepie internetowym