• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44499915 44499905 BZxBZ
Orlen: kontrakt na dostawy ropy ze wschodu przestanie być realizowany w momencie wprowadzenia kolejnych sankcji
Pieniądze Polityka Polska
44499407 44499395 BZxBZ
Mieszkanie w pobliżu zieleni wpływa na skład mleka matki
Polska Work&Life
44499403 44499388 BZxBZ
Alpiniści zbierają szyszki z okazałych sosen w Puszczy Piskiej
Polska Work&Life
44499398 44499334 BZxBZ
Schreiber: w tym tygodniu komunikat, jak zostaną obniżone ceny biletów na kolei
Pieniądze Polska
44499397 44499326 BZxBZ
Mazowieckie: w 2022 r. spadła liczba oddanych do użytku nowych mieszkań, podobnie może być w tym roku
Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Ponad 39 mld euro z eksportu polskich produktów spożywczych za I -X 2022
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Polityka > Polska > Ponad 39 mld euro z eksportu polskich produktów spożywczych za I -X 2022
Polska

Ponad 39 mld euro z eksportu polskich produktów spożywczych za I -X 2022

PAP 1 miesiąc temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
44207975 25844388 BZxBZ
PAP
Udostępnij

Wpływy z eksportu były o 27,3 proc. wyższe niż przed rokiem. “To bardzo dobre wyniki polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych” – ocenił zastępca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński. Z uwagi na uwarunkowania geopolityczne i gospodarcze głównym partnerem handlowym Polski pozostają kraje Unii Europejskiej, które odpowiadają za ponad 74 proc. wpływów uzyskanych z eksportu produktów rolno-spożywczych.

W okresie dziesięciu miesięcy br. na rynku unijnym sprzedano towary żywnościowe o wartości ponad 29 mld euro, co oznaczało wzrost o 30 proc. r/r. Największe przychody z eksportu do UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (9,7 mld euro, wzrost o 26 proc.), Niderlandów (2,6 mld euro, wzrost o 43 proc.), Francji (2,4 mld euro, wzrost o 34 proc.), Włoch (1,9 mld euro, wzrost o 20 proc.) i Czech (1,8 mld euro, wzrost o 34 proc.).

“Osiągane imponujące wyniki w eksporcie są spowodowane produkcją bardzo dobrej, konkurencyjnej cenowo i jakościowo żywności, chętnie nabywanej przez konsumentów zagranicznych. Oczywiście wsparciem dla polskiego eksportu były i są tendencje do deprecjacji złotego względem euro czy też wysokie ceny żywności na rynkach światowych. Wymienione uwarunkowania zaliczam do ważnych czynników sprzyjających zwiększaniu uzyskiwanych przychodów przez krajowych przedsiębiorców” – powiedział Wroński.

Duży wzrost odnotowano również w eksporcie na rynki pozaunijne. W okresie od stycznia do października 2022 r. do krajów trzecich Polska wyeksportowała produkty rolno-spożywcze o wartości przekraczającej 10,1 mld euro, co oznaczało wzrost o 20 proc. w odniesieniu do wyników uzyskanych przed rokiem.

Znaczącymi pozaunijnymi odbiorcami krajowych artykułów rolno-spożywczych, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 3,0 mld euro, wzrost o 26 proc.), Ukraina (786 mln euro, wzrost o 20 proc.), Stany Zjednoczone oraz Arabia Saudyjska.

Rosnący eksport na rynki pozaunijne jest realizacją jednego z najważniejszych zadań umożliwiających rozwój krajowej branży żywnościowej, poprzez zwiększanie i dywersyfikację relacji biznesowych na rynkach globalnych. W znacznym stopniu przyczynia się do tego Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który wspiera działania eksporterów poprzez organizowanie targów i spotkań biznesowych, co uwiarygadnia polską żywność na rynkach zagranicznych – tłumaczy wiceszef KOWR.

W strukturze towarowej eksportu rolno-spożywczego z Polski dominowały mięso i produkty mięsne (8 mld euro, wzrost o 39 proc.), w tym głównie mięso drobiowe i wołowe, przetwory mięsne i mięso wieprzowe. Kolejną grupę stanowiło ziarno zbóż i przetwory (5,4 mld euro, wzrost o 40 proc.), tytoń i wyroby tytoniowe (3,6 mld euro, wzrost o 5 proc.), produkty mleczne (3,1 mld euro, wzrost o 42 proc.) oraz cukier i wyroby cukiernicze (2,6 mld euro, wzrost o 15 proc.) – podał KOWR.

Import towarów rolno-spożywczych w okresie dziesięciu miesięcy 2022 r. osiągnął wartość 26,2 mld euro (122 mld zł) i był o 29,6 proc. większy niż przed rokiem.

“Bardzo duży wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców. Co najważniejsze saldo wymiany handlowej w okresie dziesięciu miesięcy 2022 r. było dodatnie i wyniosło 13 mld euro (61 mld zł).Biorąc pod uwagę dotychczasowe tendencje rozwoju handlu zagranicznego w całym 2022 r. polski eksport żywności może przekroczyć wartość 45 mld euro” – podsumował Wroński. (PAP)

autorka: Anna Wysoczańska

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo