• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44564234 44564227 BZxBZ
Naukowcy z PG szukają sposobów na zużyte łopaty turbin wiatrowych
Eco Polska Technologia
44563972 43967553 BZxBZ
Bartkiewicz: RPP nie podwyższy stóp procentowych
Ekonomia Pieniądze Podatki i koszty Polska
44563493 44563491 BZxBZ
Naukowcy: dwa razy więcej drzew w miastach mogłoby ocalić zdrowie tysięcy ludzi
Eco Polska Work&Life
44563300 44555523 BZxBZ
Geolog: w celu przewidzenia trzęsień ziemi stosuje się metody bardziej i mniej naukowe
Nauka Polska
44563180 44545144 BZxBZ
Obecność słoni pomaga klimatowi
Eco Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: POPiHN: producenci utrzymują ceny z dość wysoką marżą
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Biznes > Branża transportowa > POPiHN: producenci utrzymują ceny z dość wysoką marżą
Branża transportowa

POPiHN: producenci utrzymują ceny z dość wysoką marżą

PAP 1 miesiąc temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
paliwa
PAP
Udostępnij

“Ceny oleju napędowego w Polsce, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, spadły w ciągu ostatnich tygodni. Wiąże się to w dużej mierze ze spadkami popytu na paliwa w Europie, a to z kolei pozwala uzyskać nieco wyższe marże niż było to możliwe w poprzednich miesiącach roku i poprawić wyniki ekonomiczne sprzedawców paliw” – zwrócił uwagę dyrektor ds. analiz rynku paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) Krzysztof Romaniuk.

Wskazał, że wypowiedzi przedstawicieli strony rządowej przesądzają o rezygnacji z tarczy antyinflacyjnych w stosunku do paliw silnikowych.

“Jednocześnie pojawiają się głosy, że mają być wprowadzone inne mechanizmy osłonowe” – stwierdził Romaniuk, zaznaczając, że “producenci w końcówce roku utrzymują ceny z dość wysoką marżą, aby mieć możliwość ewentualnego jej zmniejszenia w przypadku całkowitej rezygnacji z tarczy. Powinno to pozwolić na delikatne przejście na nowe poziomy cen, bez znacznych podwyżek i bez załamania rynku paliwowego”.

Jego zdaniem “najprawdopodobniej” relacje między cenami benzyny i oleju napędowego pozostaną na poziomach zbliżonych do obecnych.

“Jeśli popyt na benzynę nadal będzie dużo niższy niż popyt na olej napędowy, to ten ostatni pozostanie droższy od benzyny silnikowej 95. Wydaje się, że wprowadzenie sankcji na rosyjską ropę oraz paliwa gotowe to czynniki, które mogą jeszcze zwiększyć presję na zwiększenie tej różnicy cenowej” – dodał Romaniuk.

Według eksperta POPiHN deficyt ON na rynku europejskim będzie czynnikiem wpływającym na wysoki poziom cen w kraju.

“Krajowe moce produkcyjne oleju napędowego są znacznie mniejsze niż nasze potrzeby. Oznacza to konieczność sprowadzania gotowego oleju napędowego spoza granic Polski, a od 5 lutego 2023 r. dodatkowo z kierunków innych niż Rosja. Dotyczyć to będzie całej UE, a tym samym presja cenowa na towar importowany wzrośnie” – podkreślił Krzysztof Romaniuk, zaznaczając, że aby nie dopuścić do kryzysu zaopatrzeniowego cena na rynkach hurtowych powinna być na tyle atrakcyjna, żeby importerom opłacało się przywieźć ten towar do Polski.

Jego zdaniem sytuacja na rynkach międzynarodowych wskazuje na możliwe korekty cen ropy naftowej i paliw gotowych jeszcze przed końcem roku. “To efekt zgromadzenia znacznych zapasów ropy przez rafinerie europejskie i firmy handlujące ropą jeszcze przed wprowadzeniem sankcji UE na rosyjską ropę transportowaną tankowcami”.

Krzysztof Romaniuk uważa, że trend spadkowy notowań ropy może odwrócić się już w drugiej połowie stycznia lub na początku lutego, “czyli po okresie obowiązywania memorandum na zakupioną rosyjską ropę, która do 19 stycznia, – jeśli została zakupiona przed 5 grudnia 2022 r. – będzie mogła być dostarczana do portów bez objęcia sankcjami. Podwyżkom mogą też sprzyjać zatory logistyczne we flocie zbiornikowców” – wyjaśnił.

Wskazał, że “jednocześnie zapowiedzi państw arabskich o obniżeniu cen ropy dla krajów Azji sugerują, że producenci nie zamierzają do końca oddać miejsca w tym regionie świata ropie rosyjskiej”.

“Przed nami zatem podwyżki, ale – jeśli nie wystąpią nagłe zawirowania gospodarcze lub polityczne – niezbyt gwałtowne. Sytuacja na światowym rynku ropy jest w dużej mierze zależna od decyzji państw grupy OPEC+ oraz od tempa rozwoju największych gospodarek świata. Ważne w tym kontekście mogą być też rosyjskie zapowiedzi ograniczenia wydobycia” – przyznał Krzysztof Romaniuk.

Z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że krajowe zużycie 3 głównych paliw płynnych (benzyn silnikowych, oleju napędowego oraz gazu płynnego LPG) było o 3 proc. wyższe od notowanego dla 9 miesięcy 2021 r. i wyniosło ponad 25,6 mln m sześc. Zwrócono uwagę, że import w tym segmencie rynku paliw płynnych “utrzymał się na poziomie 30 proc. osiągając poziom około 9,5 mln m sześc. (PAP)

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo