• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44564234 44564227 BZxBZ
Naukowcy z PG szukają sposobów na zużyte łopaty turbin wiatrowych
Eco Polska Technologia
44563972 43967553 BZxBZ
Bartkiewicz: RPP nie podwyższy stóp procentowych
Ekonomia Pieniądze Podatki i koszty Polska
44563493 44563491 BZxBZ
Naukowcy: dwa razy więcej drzew w miastach mogłoby ocalić zdrowie tysięcy ludzi
Eco Polska Work&Life
44563300 44555523 BZxBZ
Geolog: w celu przewidzenia trzęsień ziemi stosuje się metody bardziej i mniej naukowe
Nauka Polska
44563180 44545144 BZxBZ
Obecność słoni pomaga klimatowi
Eco Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Prezes CPK: w 2023 r. decyzja dotycząca finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Polityka > Polska > Prezes CPK: w 2023 r. decyzja dotycząca finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego
Polska

Prezes CPK: w 2023 r. decyzja dotycząca finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego

PAP 3 tygodnie temu 5 min czytania
Udostępnij
5 min czytania
CPK
PAP
Udostępnij

“W ciągu najbliższego roku zapaść powinny istotne decyzje dotyczące finansowania inwestycji CPK. Finansowanie pierwszego etapu inwestycji, zostało określone w Programie Wieloletnim uchwalonym przez Radę Ministrów dla okresu 2020-2023” – przekazał Wild.

Przypomniał, że jego wysokość to 12,8 mld zł ze skarbowych papierów wartościowych, źródeł komercyjnych i środków z UE.

“Zakładamy, że w tym roku dojdzie do sfinalizowania prac nad drugim etapem Programu Wieloletniego, dzięki któremu CPK otrzyma źródła finansowania w dalszym okresie, m.in. na roboty budowlane” – wskazał prezes spółki CPK.

W ocenie Wilda ten rok powinien też przynieść rozstrzygnięcia w sprawie partnerstwa finansowego dla komercyjnej, lotniskowej części projektu. “Zakładamy, że 60 proc. finansowania pozyskamy z długu, czyli np. obligacji lub kredytu konsorcjum banków. 40 proc., które planujemy pozyskać od inwestorów obejmujących udziały w spółce zarządzającej nowym portem lotniczym. Tę pulę planujemy podzielić w proporcjach: 51 proc. dla Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych oraz 49 proc. dla inwestorów branżowych i finansowych” – wyjaśnił.

Jak dodał, do roli prywatnego udziałowca spółki lotniskowej zgłosili się w trwającym postępowaniu m.in. operatorzy lotnisk przesiadkowych z różnych części świata i globalne fundusze inwestycyjne. “Do połowy 2023 r. planujemy mieć krótką listę inwestorów i strukturę właścicielską określoną na tyle, żeby możliwe było podpisanie pierwszych umów inwestycyjnych” – przekazał.

W tym roku spółka spodziewamy się uzyskać decyzję środowiskową dla lotniska wraz z węzłem kolejowo-drogowym. “Procedura rozpatrywania wniosku o decyzję środowiskową toczy się w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Po zakończeniu tego etapu planujemy niezwłocznie wystąpić do wojewody mazowieckiego o decyzję lokalizacyjną” – wskazał Wild.

Także w 2023 r. powinny ruszyć pierwsze przygotowawcze roboty budowlane pod nowe lotnisko. “Chodzi o rozbiórki, wycinki, niwelację terenu, budowę obiektów tymczasowych i inne prace niewymagające projektu architektoniczno-budowlanego. Ten etap może rozpocząć się nawet w pierwszej połowie 2023 r.” – ocenił Wild.

Szef CPK przekazał, że w tym roku planowane jest uruchomienie procesu dobrowolnego wykupu nieruchomości pod inwestycje kolejowe. Zaznaczył, że o szczegółach spółka będzie informować z odpowiednim wyprzedzeniem.

Wild zapowiedział, że ma być też kontynuowany Program Dobrowolnych Nabyć dla węzła CPK (m.in. drogi, lotnisko). Dotychczas zgłosiło się do niego ponad 700 właścicieli nieruchomości. Ponad 1750 hektarów objętych jest etapem wykonywania operatów szacunkowych, składania ofert, negocjacji, podpisywania protokołów uzgodnień i zawierania umów.

Rok 2023 to także rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych przy budowie 4-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. “Absolutnym priorytetem pozostaje dla nas odcinek Warszawa – Łódź (wraz z kolejowym węzłem CPK), a także jego przedłużenie Łódź – Wrocław. Dla tych inwestycji mamy już skonsultowane i wybrane warianty inwestorskie” – przypomniał. Jak dodał, w przypadku odcinka Warszawa – Łódź wybrani są już projektanci, spółka czeka na decyzje środowiskowe. Rozpoczęcie przygotowawczych robót budowlanych na odcinku Warszawa-Łódź jest planowane na drugą połowę 2023 r.

“W 2023 r. powinien zostać zamknięty proces włączenia do grupy kapitałowej CPK Przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotnicze (PPL), czyli zarządcy m.in. Lotniska Chopina w Warszawie i udziałowca większości polskich portów regionalnych. Dla rynku i dla inwestorów oznaczać to będzie potwierdzenie decyzji o przeniesieniu 100 proc. ruchu cywilnego z Lotniska Chopina do CPK. Konsolidacja CPK i PPL ma być bodźcem dla budowy nowej infrastruktury, zapewniając obu stronom liczne korzyści wynikające m.in. ze wspólnego planowania oraz wzajemnego korzystania z wiedzy i doświadczeń obu podmiotów” – wskazał Wild. Jak dodał, Grupa kapitałowa obejmie przy tym nie tylko PPL, ale również inne spółki wspierające realizację Programu CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do końca 2034 r. (PAP)

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo