Raport: odsetek firm zaawansowanych cyfrowo w Polsce wyższy niż na świecie

Podobne tematy

Premier z Cichanouską m.in. o pomocy dla opozycji białoruskiej oraz osób represjonowanych

Prodemokratyczne dążenia Białorusinów, aktualna sytuacja na Białorusi i kształt dalszej pomocy dla opozycji oraz osób represjonowanych - to główne tematy poruszone podczas wtorkowego spotkania ze Swiatłaną Cichanouską - relacjonował premier Mateusz Morawiecki.

MF: zadłużenie Skarbu Państwa na koniec września wzrosło do 1 bln 100,3 mld zł

Zadłużenie Skarbu Państwa na koniec września 2020 r. wyniosło 1 bln 100,3 mld zł, co oznacza wzrost o 8,9 mld zł względem sierpnia - podało we wtorek w szacunkowych danych Ministerstwo Finansów.

Prezydent podpisał ustawę o Funduszu Medycznym

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o Funduszu Medycznym. To bardzo ważny moment dla polskich pacjentów, rodziców, którzy martwią się o zdrowie swoich dzieci - mówił prezydent. Według premiera Mateusza Morawieckiego to pokazuje, że prezydent i rząd traktują służbę zdrowia jako "najwyższy priorytet".

Jak czytamy w informacji, badanie „2020 Global Technology Leadership Study” zostało przeprowadzone w 69 krajach (w tym w Polsce), a udział w nim wzięło ponad 1300 osób reprezentujących 22 branże. Jego celem – jak czytamy – było przyjrzenie się jak funkcjonują działy technologiczne w firmach i w jaki sposób zmienia się rola osób za nie odpowiedzialnych. Zaznaczono, że jest to kolejna edycja badania znanego wcześniej jako „Global CIO Survey”.

W badaniu – jak czytamy – szczególną uwagę zwrócono na organizacje reprezentujące tzw. cyfrową awangardę, czyli firmy, które posiadają strategię cyfrową oraz dział IT, który rozumie potrzeby biznesowe i aktywnie reaguje na postępującą digitalizację i rozwój nowoczesnych technologii. „W globalnym badaniu cyfrowi liderzy stanowili 11,6 proc. ankietowanych, a w Polsce prawie dwukrotnie więcej, bo aż 19 proc.” – mówi cytowany w informacji jeden z autorów raportu, partner i lider Technology Strategy & Transformation w Deloitte Daniel Martyniuk. Dodaje, że globalne wyniki badania pokazują, że firmy reprezentujące cyfrową awangardę chętniej niż ich mniej dojrzali konkurenci stawiają nacisk na innowacyjność (66 proc. vs. 44 proc.), wzrost (53 proc. vs. 43 proc.) i klientów (60 proc. vs. 53 proc.).

- Reklama -

Jak wynika z badania, w przypadku polskich respondentów zarówno zaawansowane technologicznie firmy, jak i pozostałe organizacje jako priorytet biznesowy wskazują klienta (67 proc. vs. 63 proc.). Zaznaczono jednak, że o ile cyfrowa awangarda skupia się na innowacjach (53 proc. vs. 40 proc.) i cyberbezpieczeństwie (33 proc. vs. 11 proc.), to organizacje o standardowym poziomie rozwoju technologicznego większą uwagę przywiązują do wydajności (48 proc. vs. 40 proc.) i redukcji kosztów (44 proc. vs. 20 proc.). „Porównując liderów z resztą firm w Polsce, widać, że członkowie cyfrowej awangardy częściej zwracają uwagę na rozwiązania typu cloud (67 proc. vs. 54 proc.) oraz cyberbezpieczeństwo (47 proc. vs. 22 proc.)” – napisano.

Z badania Deloitte wynika, że firmy coraz bardziej doceniają tzw. zwinnych liderów. „To osoby, które sprawnie poprowadzą organizację przez gospodarcze, biznesowe i technologiczne wyzwania, które przed nimi stoją. Liderzy przyszłości muszą być wytrwali i gotowi do podejmowania ryzyka” – mówi współautorka i dyrektor Technology Strategy & Transformation Deloitte Anna Wiącek-Kocot. Dodaje, że wyniki globalne pokazują, że już teraz w organizacjach reprezentujących cyfrową awangardę 29 proc. technologicznych liderów odgrywa rolę wizjonera cyfrowych możliwości, podczas gdy w pozostałych firmach wskaźnik ten wynosi 14 proc.

W rozumieniu przedstawicieli polskiej cyfrowej awangardy – jak wskazano w informacji – lider technologiczny powinien koncentrować się na zarządzaniu zmianą (33 proc.), zespole, zwinnej transformacji i współpracy (po 20 proc.), a także innowacyjności i rozwoju nowych pomysłów (po 13 proc.). W pozostałych organizacjach, na pierwszym miejscu wśród zainteresowań lidera znajduje się zespół (19 proc.), a za nim: strategia (16 proc.), zarządzanie zmianą (14 proc.), decyzyjność (11 proc.) oraz wdrażanie rozwiązań BizTech i klientocentryczność (po 10 proc.).

Z badania wynika też, że wzrosło znacznie wykorzystywania umiejętności miękkich w działach technologicznych. Już teraz 63 proc. respondentów w Polsce uważa kreatywność za istotną kompetencję, a 97 proc. jest zdania, że zyska ona na znaczeniu w perspektywie trzech lat. Elastyczność poznawczą dziś docenia 40 proc. ankietowanych, a 67 proc. uważa, że będzie ważną umiejętnością za trzy lata. „Te kompetencje być może zastąpią lub uzupełnią inne, które za trzy lata działy technologiczne będą mniej rozwijać, jak talent do negocjacji (40 proc. obecnie vs. 27 proc.) czy do rozwiązywanie złożonych problemów (83 proc. obecnie vs. 77 proc.)” – napisano.

Jak zauważa Martyniuk, wyniki polskiego badania znacząco nie różnią się w tym obszarze od globalnych, co oznacza to, że na całym świecie zmienia się podejście do pracy i umiejętności, które potrzebne są na kolejnych etapach transformacji cyfrowej organizacji. „Jeszcze kilka lat temu nie pomyślelibyśmy, że takie kompetencje, jak sprawne negocjacje będą mniej pożądane niż odporność, zwinność czy kreatywny sposób myślenia. Pokazuje to, że biznes nie szuka standardowych rozwiązań. To ważna sugestia dla całego rynku pracy” – mówi.

Jak wynika z badania, 82 proc. polskich respondentów w ostatnim czasie przeprowadziło transformację technologiczną lub ją rozważa. „To odsetek wyższy niż na świecie, gdzie takich firm było 79 proc.” – napisano. Podkreślono, że głównym powodem do przeprowadzenia zmian jest m.in. chęć uniknięcia zakłóceń (spowodowanych np. pandemią COVID-19) i zwiększenie przewagi konkurencyjnej (24 proc.), poprawy pozycji na rynku (23 proc.) oraz wdrożenie nowego modelu operacyjnego (22 proc.). Na świecie – jak czytamy – jest to odpowiednio: 25 proc., 8 proc., 23 proc. „Polacy w swoich celach transformacyjnych skupiają się głównie na zwiększaniu przewagi konkurencyjnej, nie zastanawiając się nad głównym inicjatorem wzrostu dającym przewagę na rynku, czyli nad innowacyjnym modelem operacyjnym. Tylko 15 proc. respondentów wskazało, że był to bodziec do rozpoczęcia procesu transformacji cyfrowej” – mówi Wiącek-Kocot.

Przedstawiciele polskiej cyfrowej awangardy – jak czytamy – stwierdzili, że gdyby mieli rozpocząć taki projekt raz jeszcze, zadbaliby o większe zasoby ludzkie i zmieniliby sposób budżetowania projektu na bardziej inkrementalny (po 21 proc. wskazań). W przypadku kolejnych przekształceń zdecydowaliby się również na ulokowanie większego kapitału (14 proc.). Tradycyjnie działające organizacje zwróciłyby większą uwagę na sprawniejszą komunikację (22 proc.), dokładniejsze planowanie (18 proc.) i skorzystałyby z nowoczesnych metodyk zarządzania projektami, takich jak np. agile (14 proc.).(PAP)

ewes/ drag/ mk/

Źródło:PAP
- Reklama -

Polecamy

Intel sprzedaje dział produkcji pamięci NAND za 9 mld USD

Intel postanowił odsprzedać za 9 mld dolarów dział produkcji pamięci NAND swojemu południowokoreańskiemu rywalowi, firmie SK Hynix. Amerykański koncern chce skupić się na inwestycjach w nowe technologie, w tym związane ze sztuczną inteligencją i sieciami 5G.

Rynek pracy: albo odpowiednie technologie albo rezygnacja z pracy

Pracownicy oczekują od swoich firmy zmiany podejścia do stylu pracy i stworzenia środowiska, które będzie dostosowane do wymogów nowej rzeczywistości i umożliwi sprawną pracę...

Co nowego wiemy o polskim rynku finansowym po debiucie Allegro?

Co nowego wiemy o polskim rynku finansowym po debiucie Allegro? Przede wszystkim to, że cena akcji może poszybować tak wysoko, jak tego nie widziano...

Nauczanie tradycyjne, hybrydowe, zdalne – można dobrze i skutecznie!

Fundamentalne zalecenia dla szkół w warunkach epidemii mówią o częstej dezynfekcji rąk i utrzymywaniu społecznego dystansu. Jak to zrealizować w wielooddziałowej, często przeładowanej, szkole,...

Rok 2021 będzie rokiem pamięci nieulotnych – wywiad z Mateuszem Maciejewskim i Tomaszem Brzozowskim

Jak ciągłość działania wpływa na funkcjonowanie organizacji i ich rentowność? Jakie rozwiązania mogą zwiększyć efektywność gromadzenia i przetwarzania danych? I dlaczego pamięć nieulotna, choć...

Pamięć nieulotna, czyli trwały i ekonomiczny sposób na przyspieszenie biznesu

Dane to współczesna ropa naftowa - napędzają całą światową gospodarkę. Kto ma do nich dostęp, wie gdzie i jak je pozyskiwać oraz przetwarzać, widzi...

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.