Rusza ogólnopolska kampania Ministerstwa Finansów „Weź paragon”

Zobacz

- Reklama -

Akcja „Weź paragon” to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów. Organizowana jest cyklicznie od 2002 r. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych skutków nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców – poinformował resort finansów.

„Duża grupa podatników, którzy sprzedają towary i świadczą usługi, ma taki obowiązek. Jednak część przedsiębiorców uchyla się od obowiązku instalowania kas. Są również i tacy, którzy mimo tego, że posiadają kasę rejestrującą, nie ewidencjonują wszystkich swoich obrotów, a powinni to robić za każdym razem” – napisano.

„Takie nadużycia zmniejszają wpływy z VAT do budżetu państwa, co w efekcie negatywnie wpływa na społeczeństwo (…). Zmniejsza to konkurencyjność uczciwego sprzedawcy lub usługodawcy, który rzetelnie płaci VAT (…), takie zachowania przyczyniają się (także – PAP) do powiększenia szarej strefy i w efekcie osłabiają polską gospodarkę” – wyjaśniło MF.

W akcji „Weź paragon” chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji – napisano w komunikacie.

„Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy” – mówi cytowany w komunikacie resortu minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

Jak podano, jednym z najczęstszych motywów uchylania się od opodatkowania jest nierejestrowanie zawartych transakcji i co za tym idzie – niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi, bądź zbieranie paragonów fiskalnych, których klient nie zabrał ze sobą. „Może to mieć dalsze konsekwencje, czyli wystawianie tzw. +pustych faktur+ – właśnie na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów fiskalnych” – dodano.

Resort poinformował, że często spotykaną sytuacją w punktach sprzedaży jest próba wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu.

„Wydruk z karty stanowi wyłącznie dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową i nie zastępuje paragonu fiskalnego” – podkreśliło MF.

Innym przykładem nieuczciwego działania przedsiębiorców jest wydawanie paragonu niefiskalnego w gastronomii – jako paragon funkcjonuje tu często rachunek lub paragon kelnerski, w którego przypadku wartość podatku VAT z reguły i tak jest pobierana od konsumenta. Jak wyjaśniono, to konsument ostatecznie płaci podatek w cenie towaru lub usługi, ale nie trafia on do budżetu, lecz do kieszeni sprzedawcy.

„Ma to duże znaczenie z punktu widzenia uczciwej konkurencji, ponieważ osłabia przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki” – dodano.

„Kiedy przedsiębiorca nie wystawia paragonów fiskalnych, traci przez to budżet państwa, a tym samym wszyscy obywatele. Dlatego tak ważne jest branie i wydawanie paragonów fiskalnych – to dowód uczciwego obrotu gospodarczego” – zaznaczył resort finansów. (PAP)

mfr/ mmu/

- Reklama -
Źródło:PAP

Polecamy

- Reklama -