Słynną porcelanę z Petersburga zaprojektowała sztuczna inteligencja

- Reklama -

Sylwetka różowego gołębia na tle słońca; kroczący naprzód różowy słoń i obok niego kontur flaminga, różnokolorowe butelki, coś na kształt ludzkiego oka z pomarańczowo-zieloną tęczówką – to efekty pracy Nikołaja Ironowa, naniesione na porcelanowe talerzyki. Przypominają nieco wzornictwo lat 60. XX wieku.

„Chcieliśmy przyciągnąć młodszą publiczność. Bardzo trudno byłoby stworzyć nową formę (porcelany), dlatego postanowiliśmy stworzyć design zrozumiały dla młodszego pokolenia” – powiedział Kiriłł Pimienow, nadzorujący projekty kreatywne w petersburskich zakładach.

Pimienow zauważył, że wzory malowane na porcelanie zawsze odzwierciedlały specyfikę epoki. Wyroby petersburskich zakładów pokazywały więc zbytek dworu carskiego, awangardową sztukę lat 20. XX wieku, a nawet nawiązywały do blokady Leningradu w czasie II wojny światowej. Symbolem blokady jest kobaltowa kratka, jeden z najbardziej popularnych firmowych ornamentów.

Dzisiaj zaś, „w czasach pandemii, Tik Toka i Instagramu” zakłady uznały, że duch epoki wyrazi sztuczna inteligencja – wskazał Pimienow.

W studiu artystycznym Artiemija Lebiediewa powstał najpierw Nikołaj Ironow. „Jest to sieć neuronowa, do której wprowadziliśmy wyobrażenia na temat porcelany współczesnej i jej tradycji” – powiedział przedstawiciel studia, Siergiej Kulinkowicz. „Nasz Nikołaj Ironow uczył się, umacniał swoje podstawy, a potem zaczął przedstawiać swoją wizję współczesności” – dodał plastyk.

Według Lebiediewa sieć neuronowa będzie dalej się doskonalić i wkrótce ujrzymy stworzone przez nią nowe wizje naszych czasów.

Z Moskwy Anna Wróbel (PAP)

- Reklama -
Źródło:PAP

Treści PREMIUM

Otrzymuj cotygodniowy e-mail od BrandsIT, który sprawia, że czytanie wiadomości jest naprawdę przyjemne. Dołącz do naszej listy mailingowej, aby być na bieżąco i uzyskać dotęp do treści PREMIUM za darmo.

- Reklama -