Trwa budowa dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim

Podobne tematy

Katowice: we wtorek dalsze rozmowy o programie naprawczym dla górnictwa

Przedstawiciele górniczych związków zawodowych we wtorek będą kontynuować rozmowy z zarządem Polskiej Grupy Górniczej (PGG) o planie naprawczym dla górnictwa. Program ma być do końca września wypracowany przez zespół, z udziałem strony społecznej.

Rosja: Gazprom nie wykluczył odwołania się do sądu od decyzji polskiego UOKiK

Rosyjski Gazprom podał w poniedziałek, że po zbadaniu decyzji polskiego UOKiK "podejmie kroki w obronie swoich interesów"; wśród nich koncern wymienił odwołanie się na drodze sądowej. Zdaniem Gazpromu w sądzie UOKiK będzie musiał uzasadnić swoje stanowisko.

POT prosi o zgłaszanie nieprawidłowości związanych z bonem turystycznym

Sprzedawanie bonów turystycznych jest niezgodne z przeznaczeniem, Polska Organizacja Turystyczna prosi o zgłaszanie nieprawidłowości - poinformował w poniedziałek PAP rzecznik prasowy POT Grzegorz Cendrowski. Przestrzegł przed aukcjami, na których są sprzedawane bony turystyczne.

Nowe wyspy będą zlokalizowane na wysokości 22 i 28 km toru, licząc od Świnoujścia, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Mają obecnie oznaczenia W22 i W28, ale najprawdopodobniej ogłoszony zostanie konkurs na ich nazwy.

„Wykonane zostały obrzeża wysp W22 i W28 w trzech czwartych na poziomie minus jeden lustra przy średnim stanie wody. Została też wykonana mijanka po wschodniej stronie zalewu – służy w tej chwili statkom wchodzącym do zespołu portów Szczecin-Świnoujście jako poszerzenie wąskiego gardła, gdzie prowadzone są prace” – powiedział dziennikarzom zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Szczecinie Paweł Szumny.

Przed przypłynięciem pogłębiarki CSD Amazone, w wodach zalewu zatopiono dwa kilkukilometrowe rurociągi refulacyjne, tzw. sinkery. Na obu końcach każdego z rurociągów zainstalowany jest tzw. raiser – rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności. Pogłębiarka podłącza się do niego od strony toru.

Wyspy mają być widoczne za ok. 1,5 miesiąca. Będą jednocześnie polami refulacyjnymi. Ich łączna pojemność (wraz z rezerwą) wyniesie blisko 40 mln m sześc. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, które będzie zdolne przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych przez – jak oszacowano – kilkanaście najbliższych lat.

Jak informował Urząd Morski w Szczecinie, na obydwu wyspach nasadzona ma być roślinność, „by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych”.

Przez 1,5 miesiąca pracy pogłębiarka wydobyła 3,4 mln m sześc. urobku – wskazał Szumny. „W czasie całego projektu (pogłębiania toru wodnego – PAP), przez najbliższe dwa lata, na odcinku 62 km wydobyte zostanie ponad 23 mln m sześc. urobku. (…) Mamy nadzieję, że przy takim tempie pracy, jeśli nie przeszkodzi nam COVID, uda się projekt wykonać w terminie, a może nawet przed czasem” – powiedział.

Prace związane z pogłębianiem toru wodnego wiążą się także m.in. z wydobywaniem z jego dna elementów ferromagnetycznych, w tym niewybuchów pozostałych po bombardowaniach strategicznych obiektów III Rzeszy przez wojska alianckie podczas II wojny światowej. Prace te mają potrwać jeszcze około miesiąca.

Oprócz pogłębiarki Amazone, na torze wodnym pojawi się kolejna – ssąco-refulująca Scheldt River, która przygotuje drogę dla największej jednostki, która ma przypłynąć pod koniec roku.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków i budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m, maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 m. Oznacza to, że będą mogły wpływać dwa razy większe jednostki niż obecnie.

„Przy bardzo dobrych warunkach wodnych w tej chwili (do portu – PAP) wchodzą 25-tysięczniki. Po pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m, będą to tzw. 40-tysięczniki, z dwukrotnie większą ilością towaru, co spowoduje, że zwiększy się też opłacalność przyjmowania takich statków” – wyjaśnił Szumny.

Wartość projektu, realizowanego przy współudziale środków unijnych, wynosi 1,4 mld zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 r.(PAP)

autorka: Elżbieta Bielecka

emb/ pad/

Źródło:PAP
- Reklama -

Polecamy

Globalne przychody z chmury publicznej wzrosną w 2020 roku o 6,3 proc.

Gartner prognozuje, że rok 2020 przyniesie spory, ponad 6-procentowy wzrost globalnych przychodów w segmencie chmury publicznej. Wyniosą one aż 257,9 mld dolarów, w porównaniu...

Większe dochody, więcej sukcesów? Z prezesem-informatykiem to możliwe

Mawia się, że dzisiaj każda firma jest firmą technologiczną i coraz więcej ludzi zaczyna naprawdę zdawać sobie z tego sprawę. 7 na 10 biznesowych...

Intel opóźnia premierę 7nm procesorów, a konkurencja nie śpi

Firma analityczna Research and Markets przewiduje, że w wyniku opóźnień w produkcji, nowa technologia 7-nanometrowych procesorów Intela jest opóźniona i w przyszłości firma może rozważyć...

Kredyty gotówkowe w dużej zapaści

W I połowie roku Polacy zaciągnęli mniej kredytów niż przed rokiem. Spadki dotyczyły wszystkich produktów – największe zanotowały karty kredytowe, kredyty gotówkowe i pożyczki pozabankowe....

PwC: Liderzy IT w efekcie pandemii obniżą inwestycje

Pomimo dużych obaw związanych ze stabilnością makroekonomiczną tylko 41% dyrektorów IT w polskich firmach i regionie EMEA planuje redukcję kosztów, przy czym większość z...

Zbudowano najmniejszy na świecie chip do wszczepiania pod skórę – waży 2 mg

Japońscy naukowcy zbudowali najmniejsze na świecie urządzenie optyczne, które może być wszczepiane pod skórę. Zawiera ogniwo fotowoltaiczne, zasilane światłem podczerwonym, które emituje światło niebieskie....

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.