Unimot nie planuje na razie korekty w górę prognozy skorygowanej EBITDA

- Reklama -

Grupa Unimot prognozuje na 2021 rok 75,3 mln zł wyniku EBITDA skorygowanego o wycenę zapasu obowiązkowego, przesunięcia i zdarzenia jednorazowe wobec 86,5 mln zł w 2020 roku.

„Zapowiadaliśmy, że pod koniec lipca pochylimy się nad tegoroczną prognozą. Mamy wykonane 60 proc. prognozy po pół roku, ale nie będziemy jeszcze jej korygować w tym momencie” – powiedział prezes Sikorski podczas czwartkowej konferencji prasowej.

„Nie oznacza to, że coś złego dzieje się w spółce, wszystko jest dobrze i realizujemy projekty, o których mówimy. Uczestniczymy w kilku ważnych procesach, nie mogę mówić o szczegółach, ale one generują dla nas znaczne koszty korporacyjne w postaci obsługi prawnej, analiz itd. Jeśli te procesy będą szły w dobrym kierunku, to koszty w związku z tym też będą rosnąć” – dodał.

Prezes Sikorski jest zadowolony z wyników Unimotu w drugim kwartale. Według wstępnych danych skonsolidowana EBITDA skorygowana wyniosła 16,6 mln zł.

Główny wpływ na ten wynik miało m.in. sprzyjające otoczenie zewnętrzne w biznesie oleju napędowego (wyższe rdr oraz wyższe od założeń wolumeny i marże), a także wyższe rdr marże detaliczne realizowane w segmencie stacji paliw Avia.

„Jesteśmy zadowoleni z wyników drugiego kwartału. Skorygowana EBITDA 16,6 mln zł w otoczeniu rynkowym, w którym się znajdowaliśmy, to dobry wynik, powyżej naszych założeń” – powiedział prezes.

Zgodnie z szacunkami, skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Unimot wyniosły w drugim kwartale 1,685 mld zł i były o 72 proc. wyższe rdr.

„Rosną ceny surowców, rosną więc nasze przychody, ale zwiększamy też wolumeny” – powiedział prezes.

Wskazuje, że segment stacji paliw Avia poprawia rentowność.

„Liczymy, że do końca roku dojdziemy do stu stacji pod marką Avia i nasz cel zostanie osiągnięty. Break even point jest już obecnie przełamany” – powiedział.

Obecnie sieć Avia w Polsce liczy 69 stacji.

Na skorygowaną EBITDA Unimotu wpłynęło ograniczenie popytu na biopaliwa w wyniku wysokich cen produktu, utrzymująca się niższa niż oczekiwano sprzedaż w segmencie fotowoltaiki w wyniku dużej konkurencji w zakresie mikro instalacji, a także niekorzystny wpływ rozliczeń długoterminowych kontraktów w zakresie handlu energią elektryczną w spółce Tradea.

„Jeśli chodzi o fotowoltaikę, to brak programu wsparcia Mój Prąd i niepewność klientów końcowych przełożyły się na to, że ten segment nie rozwija się tak dynamicznie, jak byśmy chcieli. Jest duża konkurencja, która brak wsparcia próbuje rekompensować niższymi cenami. Nie jesteśmy w 100 proc. zadowoleni z tego segmentu” – powiedział Sikorski.

„Jeszcze kilka miesięcy temu mówiło się o tym, że zostanie zniesione obligo giełdowe dla handlu energią elektryczną. Tego typu informacje, chociaż te projekty zostały, jak się wydaje, zatrzymane, spowodowały, że rynek terminowy bardzo się spłycił, zmniejszyła się jego płynność, co odczuła nasza spółka Tradea. Nie mamy w tym segmencie takich wyników, jak zakładaliśmy w budżecie w zeszłym roku, one zostały zrekompensowane w innych segmentach. Od połowy roku sytuacja jest już ustabilizowana” – dodał.

Czynnikiem wpływającym na EBITDA było ponadto dokonanie korekty wysokości kosztu NCR (Narodowego Celu Redukcyjnego) w I kwartale 2021 r., który ma wpływ na poziom marż ze sprzedaży oleju napędowego – w celu dostosowania prezentacji wyników do ich realnych poziomów.

Korekta została dokonana w związku z nowelizacją przepisów o NCR, która weszła w życie w lipcu 2021 r., a której kształt (poziom i fakt konieczności realizacji NCR w minionych okresach) nie był wcześniej znany. Przepisy, o których mowa nakładają tegoroczny obowiązek realizacji NCR dopiero od 1 lipca, a spółka, prowadząc konserwatywną politykę – zakładała funkcjonowanie obowiązku od 1 stycznia, stąd potrzeba korekty wyniku za I kwartał 2021 r. Wpływ tej korekty (zdarzenie jednorazowe) na EBITDA skorygowaną II kwartału 2021 r. to +4,8 mln zł.

Ostatnim z wymienionych przez spółkę czynników, które wpłynęły na wynik EBITDA, jest rezerwa na potencjalne różnice inwentaryzacyjne po przeniesieniu zapasów paneli fotowoltaicznych oraz jednorazowe ujęcie kosztów marketingu poniesionych w 2020 r. w spółce Unimot Energia i Gaz w łącznej wysokości 1,3 mln zł.

Publikacja pełnego raportu finansowego za I półrocze zaplanowana jest na 24 sierpnia 2021 r. (PAP Biznes)

pr/ mfm/

- Reklama -
Źródło:PAP

Treści PREMIUM

Otrzymuj cotygodniowy e-mail od BrandsIT, który sprawia, że czytanie wiadomości jest naprawdę przyjemne. Dołącz do naszej listy mailingowej, aby być na bieżąco i uzyskać dotęp do treści PREMIUM za darmo.

- Reklama -