UOKiK: turyści mogą dostać zwrot pieniędzy za niewykorzystane bony turystyczne

Udostępnij

UOKiK przypomniał w środę, że ustawa covidowa przewidywała udzielenie wsparcia przedsiębiorcom turystycznym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji w związku z obostrzeniami nakładanymi z powodu COVID-19.

Jak podkreślił Urząd, w czasie pandemii wiele usług turystycznych zostało niezrealizowanych m.in. z powodu zamkniętych granic, ograniczeń w przemieszczaniu się, zawieszonych lotów. Vouchery podróżne stanowiły nową formę rozliczenia się agencji turystycznych z konsumentami. Zamiast zwrotu gotówki biura podróży mogły zaproponować klientom bon będący ekwiwalentem wpłaconej wcześniej sumy.

Urząd przekazał, że na skutek sygnałów konsumenckich Prezes UOKiK wziął pod lupę organizacje turystyczne sprawdzając, jak w praktyce rozliczane są bony.

“Wątpliwości wzbudziły warunki regulaminów dotyczące informowania klientów o voucherach turystycznych, w szczególności te mogące wprowadzać w błąd co do przysługującego im prawa do zwrotu niewykorzystanej wartości vouchera zarówno w trakcie jego obowiązywania, jak i po upływie terminu ważności” – wskazał Urząd.

Działania Prezesa UOKiK objęły dziesięć biur podróży: Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland, a także przedsiębiorców współpracujących z tymi spółkami.

“W ramach postępowań wyjaśniających oraz wystąpień udało się bez konieczności podejmowania sformalizowanych działań administracyjnych zmienić praktyki biur podróży” – wyjaśnił Urząd. Jak dodał, w przypadku działań Orient Travel UOKiK ustalił, że nie przekazywali konsumentom voucherów uregulowanych w ustawie covidowej, natomiast L.T.M. Luxury Travel Managemet wydało kilka na wyraźne życzenie klientów, bez dodatkowych warunków odnośnie ich realizacji.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny przekazał, że Urząd przeanalizował warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży; sprawdził także, jak informowały konsumentów oraz jak w praktyce realizowały one wydane podczas epidemii COVID-19 vouchery.

“Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny” – powiedział cytowany w informacji prasowej Chróstny.

UOKiK poinformował, że badane biura podróży uznały zastrzeżenia Prezesa UOKiK i dobrowolnie usunęły zapisy wprowadzające konsumentów w błąd oraz niedozwolone postanowienia wzorów umów.

“Spółki zobowiązały się także do zwrotu niewykorzystanych wartości voucherów po upływie terminu ważności lub w każdym czasie na życzenie klienta” – przekazał Urząd. (PAP)

Źródło:PAP

Zobacz

Baltic Pipe – system przesyłowy za ponad 1,6 mld euro

Liczący ok. 900 km system przesyłowy Baltic Pipe kosztował co najmniej 1,6 mld euro, które wyłożyli inwestorzy - polski operator przesyłowy gazu Gaz-System i jego duński odpowiednik Energinet. Projekt dostał m.in. ponad 250 mln euro dofinansowania z UE.

PIE: liczba mieszkańców najszybciej rośnie w gminach podmiejskich

Gminy podmiejskie odnotowują największy wzrost liczby mieszkańców - wskazali analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Zwrócili uwagę, że w ostatniej dekadzie zwiększyła się ona średnio o 10,4 proc.
- Reklama -

REKLAMA