• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44499915 44499905 BZxBZ
Orlen: kontrakt na dostawy ropy ze wschodu przestanie być realizowany w momencie wprowadzenia kolejnych sankcji
Pieniądze Polityka Polska
44499407 44499395 BZxBZ
Mieszkanie w pobliżu zieleni wpływa na skład mleka matki
Polska Work&Life
44499403 44499388 BZxBZ
Alpiniści zbierają szyszki z okazałych sosen w Puszczy Piskiej
Polska Work&Life
44499398 44499334 BZxBZ
Schreiber: w tym tygodniu komunikat, jak zostaną obniżone ceny biletów na kolei
Pieniądze Polska
44499397 44499326 BZxBZ
Mazowieckie: w 2022 r. spadła liczba oddanych do użytku nowych mieszkań, podobnie może być w tym roku
Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Zmiany klimatu wpisały się w polaryzację społeczną na wzór polityki
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Eco > Polityka klimatyczna > Zmiany klimatu wpisały się w polaryzację społeczną na wzór polityki
Eco

Zmiany klimatu wpisały się w polaryzację społeczną na wzór polityki

PAP 1 miesiąc temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
zmiany klimatu
PAP
Udostępnij

Dr Paulina Sobiesiak-Penszko i Filip Pazderski z Instytutu Spraw Publicznych przeprowadzili badanie dotyczące wiarygodności źródeł informacji o klimacie. Wynika z niego m.in., że 56 proc. Polaków interesuje się tematem zmian klimatu. Jednocześnie niemal połowa (45 proc.) społeczeństwa obwinia polityków o szerzenie dezinformacji w tym temacie.

W rozmowie z PAP Sobiesiak-Penszko powiedziała, że “niepokojące jest to, w jakim stopniu polityka steruje myśleniem Polaków o zmianach klimatycznych”. Badaczka zauważa, że fakty naukowe “schodzą na drugi plan” w odbiorze społecznym, a w sprawie klimatu dominuje powielanie przekazu politycznego, z którym respondent się utożsamia. Jej zdaniem to zjawisko odbije się negatywnie na procesie zielonej transformacji, czyli dyskutowanych od długiego czasu przez przywódców państw na świecie zmianach dotyczących nie tylko energetyki, ale i ochrony planety.

“Wiemy, że społeczeństwo jest podzielone pod wieloma względami – ale nie spodziewałam się, że sprawie zmian klimatu Polacy mówią narracjami politycznymi, tworzonymi przez partie polityczne wokół tematu zmian klimatu. To niebezpieczne – bo oznacza, że klimat wpisał się już w polaryzację społeczeństwa, a przecież bez zgody społecznej nie będziemy w stanie przeprowadzić zielonej transformacji” – powiedziała Paulina Sobiesiak-Penszko.

Zdaniem ekspertki spokój społeczny podczas zielonej transformacji będzie zależał od tego, jak politycy przeprowadzą społeczeństwo przez ten proces.

“Wchodzimy w taki moment, w którym wszystko, co się dzieje wokół klimatu i polityki klimatycznej, zacznie wpływać na nasze życie. Bo do tej pory rozmawialiśmy tylko o pewnych założeniach i propozycjach zmian, a teraz przyszedł czas na wdrażanie rozwiązań. Na tym etapie najważniejsze będzie łagodzenie niepokoju, który jest nieodłącznym elementem każdej transformacji. Chodzi o to, żeby nie rodziły się kolejne konflikty i napięcia. Niestety nasze badanie pokazuje, że idziemy w tym kierunku” – ostrzega Sobiesiak-Penszko.

Na pytanie, jak jej obawy łączą się z informacją, że 45 proc. Polaków obwinia polityków o dezinformację polityczną, powiedziała, że “coraz trudniej przyłapać polityków na kwestionowaniu zmian klimatycznych. Ale często podważają oni konkretne ścieżki rozwiązywania problemów i ochrony planety – czyli wszystko, co się składa na politykę klimatyczną. Politykom nie ufamy, ale to ich najbardziej kojarzymy z tematem klimatu. Oni są rozpoznawalni, w przeciwieństwie do ekspertów specjalizujących się w tym temacie. Słowa polityków zapadają w pamięć”.

Badanie wykazało też, że – zdaniem Polaków – udział w szerzeniu dezinformacji mają także media. Jedna osoba na pięć uważa, że to dziennikarze są winni rozprzestrzenianiu się fałszywych informacji o klimacie.

“Media cytują słowa polityków często bez dodatkowego komentarza eksperckiego i w ten sposób przyczyniają się do upowszechnienia przekazu politycznego. Presja czasu, pod jaką pracują dziennikarze, połączona z nadmiarem informacji, powoduje, że często nieintencjonalnie tylko wzmacniany jest przekaz polityczny” – powiedziała badaczka.

Dla 33 proc. Polaków telewizja jest wiarygodnym źródłem informacji o klimacie. Jednocześnie aż 10 proc. polskiego społeczeństwa uważa, że w ogóle nie istnieją wiarygodne źródła informacji o klimacie.

“Można powiedzieć, że mimo wyraźnego wzrostu koncentracji uwagi na sprawach klimatycznych ze strony mediów, źródeł informacji jest ciągle mało i są one bardzo rozproszone. Eksperci od klimatu też nie cieszą się rozpoznawalnością, bo ich język nigdy nie będzie tak prosty i wpadający w ucho, jak język polityków. Z drugiej strony, ciągle nie wiemy jak mówić o niuansach – niektóre kwestie są naprawdę skomplikowane. Są co prawda portale specjalizujące się np. tylko w kwestiach energetycznych, ale one są kierowane dla bardzo wąskiej grupy odbiorców” – tłumaczy Sobiesiak-Penszko.

Badanie przeprowadzono w kwietniu 2022 r. Sondaż zrealizowała firma IQS wśród tysiąca uczestników. Dobrana próba jest reprezentatywna dla całej populacji ze względu na podstawowe zmienne demograficzne: płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania oraz województwo.

Pełny tekst raportu „Dezinformacja wokół klimatu i polityki klimatycznej” jest dostępny na stronie: https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/dezinformacja-wokol-klimatu-i-polityki-klimatycznej-opinie-polek-i-polakow (PAP)

Autorka: Urszula Kaczorowska

uka/ zan/

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo