Czy firmy są w stanie przetrwać bez transformacji cyfrowej?

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
3 min

Pandemia wirusa COVID-19 ma ogromny wpływ na gospodarkę globalną oraz działalność firm. Przed managerami stoi wiele wyzwań, wśród których znajduje się pytanie o model dalszej działalności w nowych warunkach. Jednym z tematów do rozważenia jest transformacja cyfrowa, która zapewni jak najlepsze doświadczenie klientów, możliwość sprzedaży produktów i usług poprzez kanały online, czy teża zdalnej obsługi przez pracowników firmy.

Już teraz wiele firm dokonało cyfrowej transformacji lub zaczęło ją wdrażać i mogłoby się wydawać, że większość przedsiębiorstw jest przygotowana, przynajmniej cyfrowo, na pracę zdalną i wszelkie wyzwania z nią związane. Ci, którzy nie są przyzwyczajeni do pracy w „cyfrowych” warunkach, zostali zmuszeni do przyspieszenia swoich decyzji związanych z wprowadzeniem komunikatorów do kontaktów wewnątrz zespołów, rozwoju platform e-commerce i systemów wielokanałowej komunikacji z klientami.

Chociaż większość przedsiębiorców rozumie znaczenie transformacji cyfrowej, część z nich jest przytłoczonych myślą o konieczności zmiany podejścia do prowadzenia biznesu nie wiedząc, jak odpowiednio przeprowadzić proces jego transformacji w kierunku wykorzystania narzędzi digitalowych.

Według badań przeprowadzonych przez PwC wśród 871 dyrektorów finansowych z 24 krajów wynika, że mimo trudnej sytuacji gospodarczej aż  82 proc. z nich planuje kontynuować inwestycje związane z transformacją cyfrową.[1] Jest to związane ze wzrastającą rolą technologii w zapewnieniu bezpieczeństwa działalności operacyjnej, stworzenia zintegrowanych łańcuchów dostaw, czy też automatyzacji procesów.

- Advertisement -

– Celem transformacji cyfrowej jest wykorzystanie technologii do rozwiązywania tradycyjnych problemów, co oznacza ich integrację z każdym obszarem działalności organizacji. Technologia pozwala sprostać nowym potrzebom i wymogom związanym z prowadzeniem biznesu w dynamicznie zmieniających się uwarunkowaniach rynkowych. Jeśli chcemy, aby wdrożenie rozwiązań technologicznych zakończyło się sukcesem, trzeba zmienić cały model działania i filozofii prowadzenia biznesu. Ważne jest także określenie priorytetów, na jakich organizacja chce się skoncentrować – podkreśla Zsolt Balogh, General Manager Liferay.

Cyfrowa transformacja jest procesem ciągłym, co oznacza, że nie da się jej wdrożyć z dnia na dzień. Zmiana i nowe, nieznane dotąd operacje mogą być trudne, ale korzyści płynące z utworzenia przyszłościowej, skoncentrowanej na kliencie firmy cyfrowej będą trwałe i przyczynią się do rozwoju firmy, jej pracowników i klientów.

[1] https://www.pwc.com/gx/en/issues/crisis-solutions/covid-19/global-cfo-pulse.html
Udostępnij
- REKLAMA -