Miliardowa grzywna dla Apple – UE wskazuje na praktyki antymonopolowe

Unia Europejska wymierzyła Apple rekordową karę antymonopolową, nakładając na giganta technologicznego grzywnę bliską 2 miliardom dolarów za niesprawiedliwe faworyzowanie własnej usługi strumieniowania muzyki. Decyzja ta rzuca światło na rosnące globalne napięcia między regulatorami a dominującymi firmami technologicznymi.

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
2 min

W poniedziałek, Unia Europejska (UE) wymierzyła Apple pierwszą karę antymonopolową w historii, sięgającą prawie 2 miliardów dolarów. Została nałożona za niesprawiedliwe praktyki faworyzowania własnej usługi przesyłania muzyki, Apple Music, poprzez ograniczanie możliwości informowania przez konkurentów, takich jak Spotify, swoich użytkowników o alternatywnych, tańszych sposobach subskrypcji poza ekosystemem iOS. Ten ruch jest wynikiem długotrwałego dochodzenia, wywołanego skargą Spotify sprzed pięciu lat, i podkreśla rosnącą globalną tendencję do regulacji dominującej pozycji gigantów technologicznych na rynku.

Komisja Europejska, będąca wykonawczym ramieniem UE i jej głównym organem antymonopolowym, stwierdziła, że działania Apple były nielegalne i wpłynęły na miliony konsumentów w Europie, pozbawiając ich wolności wyboru w zakresie zakupu subskrypcji strumieniowych muzyki. Przez dekadę, Apple utrudniało usługom streamingowym informowanie użytkowników o alternatywnych opcjach płatności, co pozwoliłoby uniknąć 30% opłaty pobieranej przez App Store. To doprowadziło do sytuacji, w której konsumenci płacili więcej za swoje subskrypcje muzyki strumieniowej.

Decyzja ta wpisuje się w szerszy kontekst działań UE mających na celu ograniczenie wpływu gigantów technologicznych na rynku cyfrowym. UE już wcześniej nałożyła grzywny na Google, Meta i zmusiła Amazon do zmiany jego praktyk biznesowych. Wysokość grzywny nałożonej na Apple uwzględnia dodatkową kwotę mającą na celu odstraszenie przed dalszymi naruszeniami. Apple, które kwestionuje decyzję, broni się twierdzeniem, że nie istnieją wiarygodne dowody na szkodę dla konsumentów i ignoruje fakt, że rynek jest konkurencyjny i dynamiczny.

Apple wskazuje na dominującą pozycję Spotify na rynku europejskim, twierdząc, że decyzja UE jedynie cementuje tę pozycję. Z kolei Spotify z zadowoleniem przyjęło decyzję, stwierdzając, że żadna firma nie może nadużywać swojej pozycji do kontrolowania interakcji między firmami a ich klientami.

- Advertisement -
Udostępnij
- REKLAMA -