Ad image

Amazon i Apple ukarane za monopolistyczne praktyki na hiszpańskim rynku

Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit 2 min

Hiszpański organ nadzoru antymonopolowego nałożył grzywnę na Amazon i Apple w wysokości 194 milionów euro (218 milionów dolarów). Giganci technologiczni zostali oskarżeni o naruszenie prawa konkurencji poprzez faworyzowanie sprzedaży produktów Apple bezpośrednio przez Amazon.

Decyzja zapadła w rezultacie dochodzenia hiszpańskiej Komisji Rynków Krajowych i Konkurencji. Organ ten oskarżył Amazon i Apple o osiągnięcie porozumienia w 2018 roku, które w praktyce ograniczało możliwości zewnętrznych sprzedawców oferujących produkty Apple na platformie Amazon. W rezultacie tej umowy, 90% zewnętrznych sprzedawców produktów Apple zmuszono do opuszczenia platformy Amazon przed odnowieniem umowy dystrybucyjnej z firmą Apple.

Oprócz tego, zarzucono firmom ograniczanie możliwości reklamowania produktów Apple przez strony trzecie na platformie Amazon. Zdaniem hiszpańskiego regulatora, firmy osiągnęły porozumienie ograniczające możliwość Amazona do kierowania reklam do klientów produktów Apple lub oferowania im produktów konkurencyjnych producentów elektroniki.

Apple otrzymało grzywnę w wysokości 143,6 mln euro (161 mln USD), natomiast Amazon musi zapłacić 50,5 mln euro (56,7 mln USD). Obie firmy zapowiedziały złożenie odwołania od decyzji hiszpańskiego regulatora.

Amazon, w wydanym oświadczeniu, wyraził niezgodę z zarzutami. Firma podkreśliła, że jej model biznesowy opiera się na sukcesie sprzedawców, z których większość to małe firmy. Firma zasugerowała również, że umowa z 2018 roku przyniosła korzyści klientom poprzez większą liczbę ofert i większe rabaty na iPady i iPhone’y.

Z kolei Apple argumentowało, że celem podpisania umowy było zwalczanie problemów z podrabianiem i bezpieczeństwem. Firma zaznaczyła, że wysłała Amazonowi setki powiadomień o usunięciu podejrzanych produktów.

Ten incydent to kolejny przykład rosnącej presji regulacyjnej na gigantów technologicznych w Europie. Europa jest liderem w sprawach antymonopolowych przeciwko firmom Big Tech. Włochy, na przykład, dwa lata temu nałożyły na Apple i Amazon grzywnę w wysokości ponad 200 milionów euro za wykorzystanie umowy z 2018 r. w celu ograniczenia konkurencji w sprzedaży produktów marki Apple i Beats, naruszając tym samym przepisy UE.