Czy możemy zaufać wyborom korespondencyjnym?

Podobne tematy

Premier dla „GP”: prezydent współpracujący z rządem to warunek skutecznego działania

Prezydent współpracujący z rządem to warunek nieodzowny, by działać skutecznie, konkretnie i szybko - mówi premier Mateusz Morawiecki w wywiadzie dla "Gazety Polskiej". Według niego wybór prezydenta z opozycji mógłby oznaczać paraliż państwa.

Trzaskowski: Andrzej Duda jest niemym prezydentem, przegra wybory

Andrzej Duda jest prezydentem niemym, nie ma żadnych pomysłów, żadnej inicjatywy, dlatego jestem przekonany, że przegra wybory prezydenckie - powiedział w sobotę kandydat Koalicji Obywatelskiej na prezydenta Rafał Trzaskowski.

Prezydent: nie obawiam się żadnego kontrkandydata w wyborach prezydenckich

Prezydent Andrzej Duda zapewnił w czwartek, że nie obawia się żadnego kontrkandydata w wyborach prezydenckich, także nowego kandydata PO Rafała Trzaskowskiego. Przekonywał, że w ciągu ostatnich pięciu lat udało się wiele zmienić w Polsce, dlatego też jest spokojny o wybory.

W wyborach ważne są dwa czynniki – zaufanie społeczne do przeprowadzających głosowanie (przede wszystkim do komisji wyborczych) i zabezpieczenia przed możliwymi fałszerstwami. Wybory korespondencyjne oznaczają, że pojawia się nowy ich organizator – poczta. Pytanie, czy mamy pewność co do jej sprawności? Przede wszystkim jednak znacznie słabsze są zabezpieczenia – karta do głosowania wędruje do wyborcy i jest przez niego wrzucana do urny (a raczej skrzynki pocztowej) bez żadnej kontroli.

Liczne przypadki fałszerstw podczas wyborów korespondencyjnych w Wielkiej Brytanii pokazały, że nawet w kraju o utrwalonym systemie demokratycznym jest to metoda zawodna. A tam zaufanie i do poczty, i do procedur, i do komisarzy wyborczych jest bardzo duże. Tymczasem w książce „Jak sfałszować wybory” opisuję przypadek Birmingham, gdzie działacze Partii Pracy zastraszyli czy przekupili listonosza (a może jedno i drugie), zabrali mu wiele kart wyborczych i zamienili na takie, w których poparcie uzyskiwali ich kandydaci.

- Reklama -

W krajach demokratycznych dochodzi do fałszerstw na każdym etapie przeprowadzania wyborów – zgłaszania kandydatów, tworzenia list wyborców, kampanii wyborczej, głosowania i liczenia głosów (znam to z doświadczenia dziennikarskiego, np. na Ukrainie). W swojej książce podaję różne, współczesne tego przykłady. Z pewnością jedne metody przeprowadzania głosowania są bardziej, a inne mniej bezpieczne. Głosowanie korespondencyjne z pewnością należy do tych mniej bezpiecznych.

Jeśli przekonanie o sprawności organizatora głosowania są słabe, a zabezpieczenia przed fałszerstwami – ograniczone, to nawet, jeśli żadnych „cudów nad urną” nie będzie, wiarygodność wyborów korespondencyjnych będzie niska. I to w dowolnym kraju na świecie.

- Reklama -

Polecamy

Nowe programy pomocowe BGK pomagają firmom niezależnie od wielkości

Bank Gospodarstwa Krajowego oferuje szereg udogodnień i nowych możliwości dla przedsiębiorców z różnych branż, niezależnie od wielkości prowadzonej firmy. Z rozwiązań przygotowanych wraz z...

Wpływ COVID-19 na rynek data center w Polsce

Czynnikiem zupełnie nowym dla rynku, nie uwzględnianym wcześniej w ocenie sytuacji na rynku i prognozach jest bez wątpienia pandemia koronawirusa. Pracując nad bieżącą edycją...

Prawie połowa firm zainwestuje więcej w outsourcing IT

Coraz więcej firm będzie szukać zewnętrznego wsparcia technologicznego, by przetrwać zarówno pandemię, jak i możliwe nowe kryzysy. Ponad 45 proc. organizacji zamierza w ciągu...

Jak dobrze rozstać się z pracownikiem i utrzymać renomę firmy?

Pracownik lub współpracownik, z którym firma się aktualnie rozstaje może za chwilę stać się jej klientem, kontaktem biznesowym pozwalającym dotrzeć do pożądanych osób w...

Co czwarta firma rodzinna przygotowana na sukcesję

Udany biznes rodzinny powinien być dziś, w dobie epidemii SARS-CoV-2 jeszcze bardziej niż zwykle nastawiony nie tylko na pomnażanie zysku, lecz na wspólny cel...

Jak angażować fanów na Facebooku? Porady

Zaangażowana społeczność wokół marki własnej jest istotna przy budowie wizerunku firmy, który z kolei wpływa na kształtowanie decyzji zakupowych wśród odbiorców. Nawiązywanie interakcji i...

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.