Czy produkcja transmisji na żywo moze byc ekologiczna?

Newsroom BrandsIT
6 min

W 2021 r. Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu przewidywał, że oczekiwany wzrost temperatury wyniesie 1,5°C, powodując nieodwracalne szkody w globalnym ekosystemie. Tylko w tym roku pożary lasów zniszczyły prawie 660 000 hektarów ziemi w całej Europie. Bez wątpienia cały świat znajduje się w szponach stale pogarszającej się sytuacji zagrożenia dla środowiska, a gdy globalne organizacje zwracają się ku wyzwaniu zrównoważonego rozwoju, to firmy muszą podejmować działania, aby stać się częścią rozwiązania.

Zmiany legislacyjne i lepsza dostępność sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju pomagają napędzać działania przedsiębiorstw w zakresie zmian klimatycznych. Branża nadawcza działała zbiorowo, a najwięksi gracze, w tym BBC, RTE i STV, zobowiązali się do mierzenia własnego wpływu na klimat, zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o połowę do 2030 roku i wykorzystania prezentowanych treści do tego, aby pomóc widzom zrozumieć, co może dla nich oznaczać przeciwdziałanie zmianom klimatu.

Pozostają jednak pytania dotyczące wysiłków podejmowanych w związku z produkcją na żywo w celu przyjęcia zrównoważonych praktyk. Obowiązujący pogląd jest taki, że produkcja na żywo opiera się na określonych zasobach, aby zapewnić odpowiednią wydajność, a ewentualne zmiany w ramach procesu zagrażałyby jakości efektów końcowych.

REKLAMA

Firma Sony jako kluczowy partner branżowy, przeanalizowała to wyzwanie i poszukała możliwości, w ramach których bardziej zrównoważone rozwiązania można by zastosować w określonych częściach procesu. Wierzymy, że dzięki modułowemu podejściu do produkcji na żywo możliwe jest zmniejszenie ilości marnowanych zasobów i obniżenie emisji gazów cieplarnianych związanych z produkcją na żywo oraz zmniejszenie ogólnego śladu węglowego.

W korporacyjnym krajobrazie coraz bardziej skoncentrowanym na ESG, firmy, które nie idą w ich ślady, nie mają szans na przetrwanie. Jeśli branża produkcji na żywo znajdzie sposób na osiągnięcie solidnej wiarygodności w zakresie zrównoważonego rozwoju, zagwarantuje to także przyszły sukces branży i przyszłość naszej planety.

Jak firmy zajmujące się produkcją na żywo mogą stać się bardziej ekologicznym ogniwem w łańcuchu nadawczym

Transport odpowiada obecnie za prawie jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w Europie, z czego 70% przypada na transport drogowy. W przypadku produkcji na żywo to wozy transmisyjne, często ważące powyżej 40 ton, stosowane do przewożenia dużego i ciężkiego sprzętu między lokalizacjami, są prawdopodobnym źródłem przynajmniej znacznej części emisji z produkcji.

W praktyce nie można ich po prostu wyeliminować. Ale dzięki technologii IP i technologiom zdalnym, które pozwalają nam rozdzielić funkcje produkcyjne na mniejsze obciążenia i po prostu podłączyć funkcje, które są faktycznie potrzebne w przypadku danej produkcji, możemy budować mniejsze wozy, które będą przewozić znacznie mniej sprzętu i personelu. Możemy również zmniejszyć ilość wozów transmisyjnych w ruchu. W rezultacie zarówno wielkość emisji, jak i koszty zostaną znacznie zmniejszone.

Ponadto wykorzystanie technologii chmurowej do przetwarzania może jeszcze bardziej przyspieszyć wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju. Nie tylko zmniejszyłoby to ilość sprzętu i zasobów. Wykorzystanie jednego miejsca przetwarzania i umożliwienie pracy zdalnej ma wiele zalet pod względem zmniejszenia emisji na miejscu i emisji z logistyki (dojazdy personelu, transport sprzętu itp.).

Przyjęcie modułowej organizacji pracy

Chociaż już teraz istnieje wiele rozwiązań, takich jak zdalne i scentralizowane przetwarzanie, to przyjęcie modułowego podejścia do produkcji na żywo (podział systemów produkcyjnych i operacji na oddzielne moduły) daje systemom produkcji nowe spojrzenie na zrównoważone rozwiązania.

Każdy kompleksowy proces produkcyjny wymaga przeprowadzenia dokładnej analizy w celu zidentyfikowania możliwości trwałej zmiany. Zmiany przecież muszą pozostawać w zgodzie z szerszymi celami biznesowymi poprzez uwzględnienie skuteczności, jakości i kosztów, a także zrównoważonego wpływu. Wdrożenie modułowości oznacza, że części procesu produkcyjnego, dla których istnieją zrównoważone rozwiązania, mogą zostać zmienione (raczej niż powinny), a produkcje mają dostęp do możliwości bycia bardziej zrównoważonymi bez rezygnacji z jakości lub niezawodności.

Podział operacji na moduły może być czasochłonny, ale w dłuższej perspektywie może dać znaczne korzyści. Wykorzystując oprogramowanie/rozwiązania chmurowe i technologie IP do podstawowych funkcji przetwarzania obsługiwanych uprzednio monolitycznych wozów transmisyjnych, działalność może przebiegać w sposób bardziej elastyczny. Jak już wspomniano, wóz transmisyjny jest podzielony na moduły funkcjonalne, które łączą się za pomocą adresów IP, oraz są łączone i rozdzielane w oparciu o indywidualne potrzeby produkcji. Zespoły mogą wydajniej wykorzystywać zasoby i korzystać z tego, czego potrzebują, kiedy tego potrzebują, i nie więcej.

Dążenie do zrównoważonego przemysłu

Firma Sony jako partner umożliwia firmom produkującym transmisje na żywo stosowanie zrównoważonych rozwiązań pasujących do ich konkretnych potrzeb. Każda produkcja ma swoje unikalne wymagania, a system modułowy oznacza, że operatorzy mogą wybierać te, które pasują do obsługiwanego zadania, a jednocześnie mają możliwość ograniczenia nadmiernej podaży oraz minimalizacji zasobów, odpadów i emisji dwutlenku węgla z transportu.

Alex Mahon, dyrektor generalny Channel 4, nazwał ten czas przełomowym dla branży. Widzowie i nadawcy łączą siły, aby stawić czoła kryzysowi klimatycznemu. Stając się zaufanymi partnerami w zakresie ESG, firmy produkujące na żywo mogą odegrać swoją rolę w szerszym zaangażowaniu w paryskie porozumienie klimatyczne i osiągnięcie celu zerowych emisji netto. Wraz z osiągnięciem bardziej ekologicznego miejsca w branżowym łańcuchu dostaw, będą mogły przekazywać te doświadczenia swoim klientom z branży produkcji i wspólnie wytyczyć połączoną ścieżkę, jaką kroczyć będą w przyszłości w kierunku zrównoważonego rozwoju.


Autor: Norbert Paquet, kierownik działu produkcji na żywo, Sony Europe