Według badania Płatności cyfrowe 2017[1] przeprowadzonego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, Polacy dokonali znacznego postępu w zakresie korzystania z elektronicznych usług finansowych i transakcyjnych. W październiku 2017 roku aż 45 proc. osób posiadało konto bankowe z aktywnym dostępem przez internet, a 29 proc. korzystało z aplikacji płatniczych na urządzeniach mobilnych.
Istnieją jednak pewne zagrożenia związane z dokonywaniem płatności internetowych, szczególnie w okresie nasilonych zakupów. Według zeszłorocznego badania na temat zwyczajów walentynkowych[2], co trzeci Polak planował zakup prezentu online – 23 proc. w e-sklepach, a 9 proc. na aukcjach internetowych. W trosce o bezpieczeństwo bankowości mobilnej firmy F-Secure oraz Polkomtel (dostawca usług telekomunikacyjnych operatora sieci Plus) przygotowały poradnik, który pomoże ustrzec się cyberzagrożeń:
-
Silne hasło.
Jedną z najpowszechniejszych metod uwierzytelniania pozostaje nadal hasło dostępu. W 2016 roku grupa hakerska OurMine Team przejęła konta społecznościowe założyciela Facebooka. Mark Zuckerberg był jedną z wielu znanych osób, które padły ofiarą ataku. Jego hasło nie było zbyt skomplikowane – brzmiało „dadada”. W dodatku Zuckerberg używał go zarówno na Twitterze, jak i Pintereście.
Należy unikać stosowania tego samego hasła w kilku serwisach, ponieważ rośnie ryzyko utraty wielu kont jednocześnie – dotyczy to szczególnie bankowości internetowej. Równie niebezpieczne byłoby korzystanie z jednego klucza do zamku w domu, samochodzie oraz sejfie. Zalecane jest stosowanie możliwie długiego i skomplikowanego hasła. Trudne do złamania hasło to kombinacja kilkunastu różnych znaków – wielkich i małych liter, cyfr, symboli czy spacji.
– Bazy danych zawierające dane logowania są nielegalnie rozprowadzane w internecie. Warto pamiętać, że cyberprzestępca może próbować odgadnąć hasło do profilu, który go interesuje na podstawie poprzednio wykorzystywanych haseł danego użytkownika. Istnieją jednak strony internetowe takie jak https://haveibeenpwned.com/, które umożliwiają sprawdzenie czy konta zostały zhakowane. Jeżeli do tego doszło należy jak najszybciej zmienić dane logowania. Warto rozważyć korzystanie z menadżera haseł, który pomaga generować unikalne klucze przechowywane w jednym miejscu – mówi Karolina Małagocka, ekspert ds. prywatności w firmie F-Secure.
-
Regularne aktualizacje.
Według danych z 8 stycznia 2018 roku z najnowszej wersji Androida Oreo korzysta tylko 0,7 proc. użytkowników[3], a z poprzedniej – Nougat, około 26 proc. Tymczasem cyberprzestępcy wykorzystują luki w starych wersjach systemu, aby włamać się do urządzenia. W szczególności dotyczy to właśnie Androida, który coraz częściej jest celem ataków hakerskich.
Warto zatem pamiętać o regularnych aktualizacjach zarówno systemu, jak również aplikacji zainstalowanych na urządzeniu mobilnym, gdy tylko nowe wersje są już dostępne.
-
Oprogramowanie ochronne.
Jednym z podstawowych środków bezpieczeństwa jest zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania zapewniającego ochronę na smartfonie czy tablecie.
Użytkownicy urządzeń mobilnych często zakładają, że oprogramowanie antywirusowe jest niezbędne wyłącznie na komputerze. Warto jednak skorzystać z dedykowanych pakietów przeznaczonych również dla urządzeń mobilnych. Jednym z rozwiązań dla bezpiecznej bankowości jest oprogramowanie Ochrona Internetu i funkcja Bezpiecznej Przeglądarki, która uniemożliwia nawiązanie połączenia z innymi witrynami w czasie przeprowadzania transakcji bankowych – mówi Marek Nowowiejski, kierownik ds. rozwoju usług w sieci Plus.
-
Autoryzowane aplikacje.
Coraz częstszym przypadkiem przejęcia danych logowania do konta bankowego jest stosowanie przez hakerów sfałszowanych aplikacji. Cyberprzestępcy nazywają je podobnie do tych oficjalnych oraz próbują odzwierciedlić znaną użytkownikom szatę graficzną, co w praktyce ma na celu przejęcie hasła. Co więcej, zdarzają się sytuacje, kiedy aplikacje są dostępne bezpośrednio z poziomu sklepu Google Play.
Warto sprawdzić czy strona internetowa banku prowadzi do tej samej aplikacji, którą mamy zamiar pobrać ze sklepu, spojrzeć na opinie użytkowników i pamiętać, że należy zaprzestać logowania się i zgłosić problem do banku jeżeli tylko coś wyda nam się podejrzane (np. aplikacja wymaga od nas wpisania pełnych danych logowania zamiast czterocyfrowego numeru PIN).
-
Wzmożona czujność na ataki typu phishing.
Phishing to podszywanie się pod osobę lub instytucję w celu wyłudzenia danych i jest to wciąż jedna z najbardziej skutecznych metod stosowana przez cyberprzestępców. Dlatego należy podchodzić ze szczególną ostrożnością do e-maili pochodzących z nieznanych źródeł (lub podszywających się pod komunikację z bankiem) i w takich przypadkach nie klikać w załączniki. To samo dotyczy sms-ów oraz linków przesyłanych przez komunikatory. Lepiej unikać również publicznych sieci Wi-Fi – cyberprzestępcy mogą stworzyć własny hotspot, który będzie zachęcał do darmowego korzystania z internetu. Po zalogowaniu się do sieci, która przykładowo nazywa się tak samo jak restauracja, w której przebywamy haker będzie mógł przejąć dane logowania.
Bezpieczeństwo transakcji mobilnych
Bankowość internetowa sprawiła, że transakcje są wygodniejsze i szybciej realizowane. Użytkownicy oszczędzają czas, a banki pieniądze ponieważ nakłady na obsługę klienta się zmniejszają. Zazwyczaj jednak gdy coś staje się prostsze cierpi na tym bezpieczeństwo. Klienci są bardzo zróżnicowani pod względem umiejętności obsługi bankowości oraz świadomości zagrożeń. Tym samym użytkownicy, którzy są mniej wyczuleni na zagrożenia stają się bardziej podatni na cyberataki.
Kluczową rolę w kwestii bankowości mobilnej odegra w najbliższych miesiącach nowa dyrektywa unijna PSD2:
Niebawem w Polsce zacznie obowiązywać rozporządzenie PSD2, które ma na celu uregulowanie kwestii usług płatniczych w internecie. Do tej pory loginy i hasła do konta bankowego były używane wyłącznie na stronie banku lub w dedykowanych do tego aplikacjach. Wraz z wejściem w życie rozporządzenia, do danych logowania zostaną również dopuszczone podmioty trzecie, które będą realizowały płatności i niesie to za sobą nowe zagrożenia – dodaje Karolina Małagocka z firmy F-Secure.