Jak włączyć automatyzację i testowanie patchy w strategię IT przedsiębiorstwa? 

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
4 min

Walka z hakerami to nie bitwa, a wyścig. Kto pierwszy znajdzie igłę w stogu siana, czyli błąd w kodzie oprogramowania, ten decyduje o tym, co stanie się dalej. Haker wykorzysta podatność, aby uzyskać dostęp do systemów lub zażądać okupu za przejęte dane, co jest jeszcze bardziej niebezpieczne w świetle sankcji związanych z RODO. Administratorzy IT natomiast muszą być przygotowani i wyposażeni w sprzęt umożliwiający szybką likwidację luki i, w razie konieczności, zainstalowanie patchy zapobiegających kolejnym naruszeniom, o czym mówi Sebastian Wąsik, Country Manager na Polskę w baramundi software AG.

Sebastian Wąsik Country Manager na Polskę_baramundi software AG
Sebastian Wąsik

Hakerzy są szybsi, bardziej inteligentni i kreatywni w wykorzystywaniu słabych punktów. Kupują i sprzedają dostęp i narzędzia, rozkładają ryzyko i w pełni wykorzystują swoje umiejętności w różnych obszarach. Oznacza to, że organizacje, które nie zastosują właściwych narzędzi, by nadążyć za tymi wyzwaniami, pozostaną w tyle. Jednym ze sposobów na zapewnienie administratorom IT przewagi w tym wyścigu  jest zminimalizowanie wpływu czynnika ludzkiego oraz wprowadzenie pewnego stopnia automatyzacji w realizacji podstawowych i rutynowych, ale kluczowych zadań dzięki rozwiązaniu Unified Endpoint Management (UEM).

Więcej czasu dla administratora

Ze względu na to, że zarządzanie patchami jest zadaniem, które należy wykonywać na bieżąco, administratorzy IT poświęcają bardzo wiele cennego czasu na monotonną i powtarzalną pracę, jaką jest sprawdzanie każdego urządzenia osobno w celu wprowadzenia poprawek lub sprawdzenia ich statusu. To nie tylko marnowanie czasu, ale również ograniczenie możliwości współpracy wewnętrznych zespołów IT firmy w zakresie innowacyjnych projektów, które są siłą napędową nowoczesnej organizacji.

Wdrożenie rozwiązania UEM pozwala na wyeliminowanie długich i żmudnych procesów zbierania i definiowania ewentualnych błędów oraz dystrybucji patchy, dając działom IT więcej możliwości i czasu. Inteligentny system zarządzania minimalizuje ryzyko błędu wynikającego z ludzkiego niedopatrzenia oraz pozwala wygospodarować przestrzeń na obszary, które generują faktyczny dochód. W rezultacie inwestycja w rozwiązania UEM zwraca się w postaci czasu przeznaczonego na inne działania.

Dystrybucja patchy

UEM stanowi podstawę dobrych praktyk, zaczynając od kontroli nad regularnością zarządzania patchami, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa urządzeniom końcowym oraz zadbanie o ich aktualizację. Do praktyk tych należą: gromadzenie informacji o podatnościach na zagrożenia, zbieranie poprawek do oprogramowania oraz importowanie i grupowanie patchy w pakiety w celu wdrożenia. Jedną z najważniejszych praktyk jest testowanie, które może być również ułatwione dzięki skutecznej strategii UEM.

- Advertisement -

Przed wprowadzeniem patchy w całej organizacji należy najpierw upewnić się, czy są one prawidłowo skonfigurowana i gotowa do pracy w danym środowisku. Chociaż to dostawca oprogramowania jest odpowiedzialny za przygotowanie w odpowiednim czasie patchy mających na celu usunięcie luk w oprogramowaniu i wadliwych wierszy kodu, faza testów jest konieczna do sprawdzenia ich kompatybilności z aplikacjami funkcjonującymi w sieci przedsiębiorstwa. Po ocenie ich gotowości, system UEM zainicjuje ich wdrożenie w całej firmie, a następnie wygeneruje raport o statusie wdrożenia, tj. o przeprowadzeniu aktualizacji wszystkich urządzeń końcowych.

Automatyzacja motorem innowacji

Aby poradzić sobie z szybko zmieniającym się środowiskiem IT, organizacje muszą charakteryzować się kreatywnym podejściem i elastycznością oraz nie skupiać się na monotonnych i powtarzalnych zadaniach, takich jak utrzymywanie bezpieczeństwa i aktualności urządzeń końcowych. W czasach, gdy sukces w biznesie zależy w dużej mierze od zdolności organizacji do rozwijania talentów i wdrażania innowacyjnych rozwiązań informatycznych, szeroko zakrojony proces obsługi poszczególnych urządzeń końcowych niepotrzebnie pochłania zarówno finansowe, jak intelektualne zasoby firmy.

Zastosowanie zautomatyzowanych rozwiązań pomaga uzyskać przestrzeń niezbędną do rozwijania potencjału pracowników. Na automatyzację IT nie należy patrzeć jak na zagrożenie dla miejsc pracy administratorów IT – rozwiązania te wykonują za nich najmniej wymagające zadania i dają przestrzeń na rozwój pomysłów i osiąganie zakładanych celów firmy.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -