Kolejnych 12 pociągów stanęło. Incydenty na kolei nie ustają mimo zatrzymań

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
2 min

W ostatnich dniach Polska kolej doświadczyła serii niepokojących incydentów związanych z nieuzasadnionym użyciem sygnałów radio-stop. Zatrzymano łącznie 12 pociągów pasażerskich w trzech województwach: pomorskim, mazowieckim i łódzkim. Co więcej, te incydenty nie są odosobnione i stanowią część większego problemu, który zyskuje na znaczeniu w kontekście globalnych zagrożeń i rosnącej liczby cyberataków.

Co się stało?

We wtorek rano, rzecznik PKP PLK, Karol Jakubowski, poinformował, że w trzech województwach odnotowano nieuzasadnione użycie sygnałów radio-stop. W wyniku tych działań zatrzymano 12 pociągów pasażerskich. Jakubowski zapewnił, że nie było zagrożeń dla podróżnych i że wszystkie przypadki zostały zgłoszone do odpowiednich służb.

Kontekst i powiązania

Incydenty te nastąpiły po aresztowaniu dwóch mężczyzn w Białymstoku, którzy są podejrzani o nadawanie sygnału radio-stop w przypadku wcześniejszych incydentów.  Dodatkowo, Komendant Wojewódzki Policji w Białymstoku wszczął postępowanie dyscyplinarne i zawiesił funkcjonariusza, któremu prokuratura przedstawiła zarzuty w tej sprawie.

Spekulacje i reakcje

Zagraniczne media, takie jak Reuters i BBC, sugerowały, że incydenty mogą mieć związek z cyberatakami. Jednak PKP PLK stanowczo zaprzeczyło tym doniesieniom. Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, Paweł Szefernaker, zauważył, że chodzi o pewnego rodzaju destabilizację, szczególnie w kontekście zbliżających się wyborów parlamentarnych i globalnej sytuacji związanej z wojną.

- Advertisement -

Jak działa sygnał radio-stop?

System radio-stop gwarantuje bezpieczeństwo podróżnych i ruchu pociągów przez natychmiastowe zatrzymanie pociągów, których radiotelefony pracują na tej częstotliwości. Co istotne, sygnał ten nie jest szyfrowany i jego nadanie nie wymaga uwierzytelnienia, co sprawia, że jest on podatny na nadużycia.

Statystyki i rozwiązania

Według Urzędu Transportu Kolejowego, w 2019 roku było 708 przypadków nieuprawnionego użycia sygnału Radio-stop, w 2020 roku – 537, a w 2021 roku – 557. Jako rozwiązanie problemu, planowane jest wdrożenie na sieci kolejowej w Polsce łączności w standardzie GSM-R.

Incydenty związane z nieuzasadnionym użyciem sygnałów radio-stop w Polsce są nie tylko problemem technicznym, ale również wyzwaniem dla bezpieczeństwa narodowego. W erze cyfrowej, gdzie zagrożenia mogą przyjmować różne formy, konieczne jest zastosowanie zaawansowanych środków bezpieczeństwa, aby zapewnić stabilność i bezpieczeństwo systemu kolejowego.

Udostępnij
- REKLAMA -