Pandemia wyznacza nowe kierunki cyfrowej transformacji biznesu

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
5 min

Bezpośrednio po wybuchu pandemii wiele organizacji wykonało pierwszy krok na ścieżce digitalizacji biznesu, a w przypadku blisko 90% firm cyfrowa transformacja wyraźnie nabrała tempa[1]. Nowa rzeczywistość obnażyła przede wszystkim braki w zakresie elastyczności i sprawnej adaptacji, co wymagało kształtowania na nowo kultury organizacyjnej. Chociaż pandemia jest z nami już blisko 2 lata, wciąż ma istotny wpływ na obraz cyfryzacji w Polsce.

Głównym kierunkiem rozwoju technologicznego organizacji w czasie pandemii było utrzymanie ciągłości funkcjonowania. Potwierdza to wysoki odsetek firm, które deklarują, że w tym czasie ich cyfrowa transformacja przyspieszyła na największą dotychczas skalę. Również przedsiębiorstwa, które wkroczyły na ścieżkę cyfryzacji znacznie wcześniej, podeszły do tematu kolejnych inwestycji zachowawczo, skupiając się głównie na przystosowaniu do nowych okoliczności. Wyniki badań przygotowanych przez Fellowmind wskazują, że najczęściej inwestowano wtedy w rozwiązania chmurowe (46%), narzędzia do zdalnej współpracy (46%), a także w cybernetyczne bezpieczeństwo danych (37%).

Nowe kierunki cyfrowej transformacji

Rozwiązania niezbędne do zachowania ciągłości w funkcjonowaniu pomogły zaspokoić pierwsze cyfrowe potrzeby biznesu. Ogólnokrajowe obostrzenia, konieczność pracy zdalnej czy utrudniony obieg dokumentów w tradycyjnej postaci wymusiły śmiałe kroki, na których jednak nie poprzestano. Zmiany społeczne i rynkowe wynikające z trwającej pandemii wciąż mają wpływ na strategiczne decyzje, m.in. w obszarze planów inwestycyjnych.

Chociaż blisko 35% firm wdrożyło już narzędzia do komunikacji online, kolejne 34% organizacji planuje taką inwestycję w ciągu 3-5 lat[2]. Ciężko uwierzyć, że taka deklaracja dotyczy podstawowych platform do współpracy zdalnej. Mając świadomość, jak duże znaczenie we współczesnym świecie odgrywa elastyczność, przedsiębiorstwa dokonują rewizji swoich dotychczasowych systemów i w przyszłości będą robić to regularnie. Wyrobienie nawyku nieustannej optymalizacji funkcjonowania prowadzi do zbudowania konkurencyjności rynkowej, a także jej utrzymania w świecie dynamicznych zmian.

- Advertisement -

Drugim obszarem, który znacząco rozwinie się w najbliższych latach, jest analityka danych. Zainwestuje w nią 38% firm[3]. W czasie pandemii średni, dzienny czas spędzany w Internecie wzrósł do 5,5 godziny[4]. W związku z tym zwiększyła się również ilość generowanych przez Polaków danych, które pozostawiono w wirtualnej rzeczywistości. Aby wykorzystać w pełni ich potencjał, należy sięgnąć po odpowiednie narzędzia. Biznes dotychczas nie korzystał z nich w Polsce na szeroką skalę, choć umożliwiają efektywną indywidualizację oferty, budowanie relacji z klientami, a także poprawę customer experience.

Prognozując kierunki rozwoju organizacji w Polsce, nie sposób odejść od aspektu klientocentryczności. W mojej opinii kształtowanie pozytywnych doświadczeń klientów stanowi jeden z kluczowych trendów w obszarze technologii. Powołując się na dane z badania Fellowmind, ponad 40% firm zapowiada wdrożenie nowych rozwiązań CRM w najbliższych latach. Jest to odpowiedź na bezprecedensowe okoliczności zarządzania relacjami z klientami, tj. rosnące znaczenie bezpieczeństwa, nowe formy komunikacji czy też konieczność efektywnej personalizacji ofertymówi Tomasz Kozłowski, Fellowmind Poland.

Innowacyjność rynku w najbliższej przyszłości

W pierwszym etapie pandemii zastanawiano się głównie, kiedy kryzys dobiegnie końca, myśląc jednocześnie o tym, jak uporać się z niespodziewanymi wyzwaniami biznesowymi. Blisko 2 lata później nikt nie ma już wątpliwości, że nowa rzeczywistość powoli staje się normalnością. W wielu przypadkach po nowoczesne rozwiązania technologiczne sięgano doraźnie, jednak pandemia bezsprzecznie odcisnęła piętno na cyfrowej transformacji w Polsce i Europie, a także potwierdziła potencjał digitalizacji danych. Choć biznes przywykł już do obecności wirusa COVID-19, 22% firm deklaruje, że to pandemia nieustannie stanowi główny motor napędowy innowacji[5].

W ostatnich miesiącach świadomość technologiczna biznesu wzrosła – bez względu na to, czy organizacje sięgały po nieznane dotąd rozwiązania technologiczne w wyniku nagłej potrzeby, czy konsekwentnie realizowały swoją strategię transformacji. Nie chodzi wyłącznie o wiedzę dotyczącą zastosowania nowych narzędzi, a dogłębne zmiany w kulturze organizacyjnej. Technologia stała się naszym partnerem, z pomocą którego stawiamy czoła wyzwaniom biznesowymmówi Tomasz Kozłowski, Fellowmind Poland.

Z raportu zrealizowanego przez Fellowmind wynika, że w przyszłości na technologiczną dojrzałość rynku wpłyną przede wszystkim zrównoważony rozwój (27%) i cyberbezpieczeństwo (27%). Jedna czwarta organizacji upatruje szansę na przyspieszenie innowacyjność w rozwoju sieci 5G[6].


[1] Fellowmind People & Technology Report 2022
[2] Jw.
[3] Jw.
[4] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dzienny-czas-korzystania-z-internetu-w-czasie-pandemii-koronawirusa-wydluzyl-sie-w-polsce-o-1-5-godz
[5] Jw.
[6] Jw.


źródło: Fellowmind

Udostępnij
- REKLAMA -