Wiele przedsiębiorstw jest w trakcie organizacji powrotu do biura. Podczas planowania tego procesu pracodawcy muszą wziąć pod uwagę preferencje pracowników, a tym zależy na utrzymaniu możliwość pracy w modelu hybrydowym. Niestety znacząca część firm nie robi nic, aby uporządkować zasady związane z nowym stylem pracy i dostosowaniem do niego swojej infrastruktury. Takie wnioski płyną z badań zrealizowanych na zlecenie Ricoh przez Opinium. Przeprowadzono je na próbie 3000 pracowników biurowych z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii i Hiszpanii.
Zaledwie jeden na pięciu badanych (19%) twierdzi, że w jego firmie zostały wdrożone nowe zasady dostosowane do wymogów pracy hybrydowej. Dużym utrudnieniem jest również brak dostępu do odpowiednich narzędzi, które wspierają współpracę, komunikację i wymianę informacji. Mniej niż połowa pracowników (45%) zaobserwowała inwestycję swojego pracodawcy w wyposażenie sal konferencyjnych w technologie, które dostosowują je do prowadzenia efektywnych spotkań hybrydowych. Prawie jedna czwarta respondentów (23%) twierdzi, że w ich biurze zmniejszyła się ilość przestrzeni do współpracy. Zaledwie 32% potwierdza wprowadzenie bezkontaktowych rozwiązań, takich jak np. inteligentne szafki, które mogą służyć jako narzędzie do wydawania sprzętu IT. Te braki mogą okazać się bardzo znaczące dla poczucia komfortu i bezpieczeństwa pracowników oraz przełożyć się na wyższą fluktuację.
Aż 36% badanych przyznaje, że czuje się naciskana przez pracodawcę do powrotu do biura – w 2020 roku na analogiczne pytanie odpowiedziało w ten sposób 29% badanych. Prawie dwie trzecie (64%) uważa, że ta kwestia powinna być indywidualnym wyborem. Szczególnie, że zaufanie pomiędzy firmami a ich pracownikami wzrosło w trakcie trwania pandemii. Prawie dwie trzecie (64%) pracowników uważa, że ich pracodawcy wierzą w ich wysoki poziom zaangażowania i efektywność podczas pracy zdalnej – co stanowi wzrost o 23% w porównaniu z odpowiedziami uzyskanymi w 2021 roku.
„Zapewnienie dostępu do odpowiednich narzędzi ma kluczowe znaczenie dla efektywności i budowania pozytywnego doświadczenia pracownika. Tu nie powinno być rozdźwięku między rozwiązaniami, do których pracownicy mają dostęp w biurze i w domu. Szczególnie, że pracownicy chcą mieć prawo wyboru pracy w elastycznym modelu. Jak pokazują wyniki naszych badań przeszkodą przestaje być brak zaufania do jakości pracy wykonywanej zdalnie. To od pracodawcy zależy, czy zainwestuje w odpowiednie narzędzia i przyszłość swojej firmy” – powiedział David Mills, Chairman w Ricoh Europe.