W kwartale styczeń-marzec Microsoft zanotował znaczący wzrost zysków o 20%, osiągając kwartalny zysk netto w wysokości 21,93 miliarda dolarów, czyli 2,94 dolarów na akcję, przekraczając prognozy analityków z Wall Street, którzy spodziewali się zysku na poziomie 2,82 USD na akcję.
Microsoft, nie ujawniając dokładnych danych finansowych związanych z produktami AI, takimi jak flagowy chatbot Copilot, poinformował o znaczących wzrostach przychodów w swoich kluczowych liniach biznesowych. Kwartalne przychody z segmentu przetwarzania w chmurze wzrosły do 26,7 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 21% rok do roku, a przychody z usług produktywności, w tym linia produktów Office, wzrosły o 12% do 19,6 miliarda dolarów.
Copilot, będący nowatorskim rozwiązaniem AI, jest oferowany firmom za 30 USD miesięcznie od pracownika, co świadczy o próbie Microsoftu w integracji AI w codziennym użytkowaniu narzędzi biurowych. Mimo dużego zainteresowania, jak zauważył analityk Gartnera, Jason Wong, nie wszystkie firmy mają jeszcze opracowane plany wykorzystania AI, które uzasadniałyby koszty.
Microsoft: inwestycje i partnerstwa w AI
Microsoft intensywnie inwestuje w AI, współpracując z firmami takimi jak OpenAI, twórcy ChatGPT, co skutkuje rozwojem nowych, efektywniejszych modeli AI, takich jak Phi-3, prezentowany na początku tego tygodnia. Współpraca z innymi startupami, takimi jak francuski Mistral, pozwala Microsoftowi na dywersyfikację swojej oferty na platformie przetwarzania w chmurze Azure.
Jednak te partnerstwa i inwestycje są przedmiotem kontroli regulacyjnej w Europie i USA, co podkreśla obawy o możliwe zagrożenie dla konkurencji w branży AI.
Niemniej jednak, Microsoft musi również zmagać się z wyzwaniami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, co zostało uwypuklone przez niedawny raport Federalnej Rady ds. Bezpieczeństwa Cybernetycznego Stanów Zjednoczonych, krytykujący praktyki firmy po naruszeniach bezpieczeństwa, które pozwoliły chińskim hakerom na dostęp do kont e-mail amerykańskich urzędników.