in , ,

“Warto być otwartym na technologie” – rozmowa z dyrektorem szkoły

Faktem jest, że już żadna szkoła nie byłaby w stanie obejść się bez choćby minimalnego wyposażenia technologicznego. W systemie edukacji już na dobre zaistniała technologia. O potrzebach szkół związanych ze sprzętem IT rozmawiamy z Dariuszem Cichym – Dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 107 im. Piotra Włostowica we Wrocławiu.

dariusz cichyBrandsIT: Obecnie w szkołach korzysta się z wielu urządzeń IT. W system edukacji już trwale zapisały się systemy, technologie, z których nauczyciel na co dzień korzysta w swojej pracy. A jakiego sprzętu używa się w Szkole Podstawowej nr 107 im. Piotra Włostowica we Wrocławiu?

Dariusz Cichy: W naszej szkole ciągle staramy się zaopatrywać w nowy sprzęt. W te wakacje chcemy zakupić tablice multimedialne i projektory.  W każdej sali jest komputer z dostępem do Internetu, bo szkoła korzysta z dziennika elektronicznego. W salach językowych są ekrany telewizyjne, sprzężone ze sprzętem komputerowym. Jeśli chodzi o tablice multimedialne, placówka posiada ich 5. W salach gdzie nie ma tablic, są projektory. Znacznie łatwiej je kupić niż tablice. W sali informatycznej znajduje się 18 stanowisk. Ponadto zostało nam podarowane 12 laptopów. MEN wprowadza teraz program “Aktywna tablica” w celu doposażenia szkół w sprzęt komputerowy (tablice multimedialne, projektory), co będzie dla nas szansą do tego, żeby dodatkowo wyposażyć placówkę. W ten sposób zakup jest finansowany w 80 proc. przez ministerstwo, a 20 proc. kosztów ponosi samorząd.  Drugi projekt, w którym nasza szkoła weźmie udział, jest skierowany do klas 1-3. Jego celem również jest doposażenie placówki. Z środków z tego projektu zakupione zostaną na przykład mikroskopy, które będą podłączone do tablicy interaktywnej. Będzie to bardzo pomocne w nauczaniu przyrody. W każdej sali w naszej szkole znajduje się tablica multimedialna bądź ekran pod projektor, również w stołówce. To ważne, żeby z każdej sali korzystać w efektywny sposób, a z racji wielkości stołówka czasami służy też innym celom. Szkoła jest wciąż wyposażana w sprzęt. Staramy się, żeby było go coraz więcej.

BrandsIT: Czy występują problemy ze sprzętem, z którego korzysta się w szkole?

Dariusz Cichy: Faktem jest, że każdy sprzęt, którego się używa z czasem się psuje, na przykład lampa czy przycisk w projektorach. Awarie, jakie występują są zgłaszane do administracji od razu, aby jak najszybciej je usunąć.

Bardzo ważne są szkolenia dla nauczycieli, żeby to co zostało zakupione mogło być w efektywny sposób wykorzystane. Istotne są też kwestie oprogramowania. Gdy wprowadzamy tablice do sal, robimy szkolenia dla nauczycieli, którzy oczywiście nie na każdej lekcji, ale bardzo często wykorzystują tablice interaktywne. Weźmy pod uwagę przykład zajęć z języka polskiego. Nauczyciel przy omawianiu powieści może za pomocą tablicy w łatwy sposób wpłynąć na wyobraźnię uczniów ukazując gdzie rozgrywa się akcja, pokazując filmy i tym podobne. Tablice, projektory można wykorzystać w różny sposób. W klasach 1-3 tablice wykorzystuje się przy nauce języków, co zachęca uczniów do nauki i pomaga w nauczaniu. Dzieci posiadają smartfony, w domu korzystają z tabletów, komputerów. Szkoły wychodzą na przeciw wymaganiom dzisiejszego świata, wykorzystywanie tablic pokazuje, że nauczanie nie jest archaicznym przeżytekiem. Korzystanie ze sprzętu na zajęciach przybliża i ułatwia naukę.

BrandsIT: Czego szkoła oczekuje od dostawcy sprzętu?

Dariusz Cichy: Ważne jest przeszkolenie. Sprzęt, z którego się korzysta musi spełniać swoją funkcję, więc nauczyciel musi dobrze wiedzieć, jak dokładnie się nim obsługiwać. W razie potrzeby serwis powinien działać szybko, sprawnie, skutecznie. Sprzęt powinien zostać szybko wymieniony lub naprawiony. Potrafię również zrozumieć to, że nie tylko u nas coś się psuje, ale serwis ma po prostu sprawnie wykonać swoją pracę. Po to placówka kupuje tablicę, żeby z niej korzystać, po to, żeby coraz lepiej kształcić. 3 miesięczne naprawianie na przykład tablicy multimedialnej to przecież ponad pół semestru, to za długi przestój. Naprawa ma przebiegać szybko, ale w miarę możliwości oczywiście. Ważna jest także zwykła współpraca, to znaczy jeśli mam potrzebę, problem ze sprzętem, chciałbym móc zasięgnąć rady albo wspólnie poradzić sobie z problemem.

BrandsIT: Jakie cechy, Pana zdaniem, powinien posiadać sprzęt, z którego korzysta się w szkole?

Dariusz Cichy: Sprzęt musi być funkcjonalny, szybki w działaniu. W przypadku pracowni komputerowej, nie mogą występować wirusy utrudniające korzystanie ze sprzętu, więc ważna jest szczelność oprogramowania antywirusowego. Ważne jest, żeby oprogramowanie posiadało blokadę poszczególnych stron. Potrzebne są programy związane z poszczególnymi przedmiotami. Dla przykładu – program nauczania informatyki, z którego będą korzystali uczniowie klas 7-8 będzie wymagał innego oprogramowania niż do tej pory było w szkołach podstawowych. Również dla klas niższych potrzebne są programy, które ułatwią dzieciom naukę obsługi komputera, tego jak on działa i jak z niego korzystać. Podstawy programowe wymagają tego, żeby takie oprogramowania były, a nam zależy, żeby były po prostu niezawodne i efektywnie wspierały dzieci w nauce. Producenci powinni zwracać uwagę na to, co jest w programach tworzonych dla szkół, jak to wygląda. Poza kwestią nauczania, należy ucznia zachęcić do korzystania z potencjału programu. Sprzęt dla szkoły powinien być funkcjonalny. Szkoła nie zdecyduje się na przykład na monitor z najniższej półki, bo każdy monitor, z jakiego korzystają uczniowie musi być wygodny w użyciu – odpowiednio duży, wyraźny. To samo w przypadku projektorów. Częste korzystanie na zajęciach sprawia, że urządzenia musza być wydajne. Ekrany, projektory powinny jak najlepiej odzwierciedlać rzeczywistość. Chodzi przede wszystkim o jakość i wydajność. Dotyczy to każdego rodzaju sprzętu – komputerów, monitorów, drukarek, projektorów, głośników itd.

BrandsIT: Czy jest sprzęt IT z którego obecnie w szkołach nie korzysta, a Pana zdaniem warto byłoby korzystać z niego w przyszłości?

Dariusz Cichy: Obecnie nie jest popularne korzystanie z mikroskopów podłączonych do tablicy multimedialnej, o których już wspomniałem. Myślę, że warto byłoby rozszerzyć to na większą skalę. Szczególnie, że jest ku temu okazja, bo podstawówki rozszerzają się teraz o dodatkowe przedmioty, więc przy wyposażaniu nowych sal, na przykład sali biologicznej, dobrze byłoby to mieć. Przypuszczam, że w naszej szkole jeszcze nie będą rozwijane technologie ponad to, co już wskazałem, chociaż w przyszłości chciałbym, żeby na lekcjach korzystało się z większej ilości sprzętu, na przykład z komórek, do których przecież już małe dzieci są przyzwyczajone. Myślę, że z odpowiednim oprogramowaniem, można byłoby wykorzystywać potencjał tego sprzętu powiedzmy przy robieniu kartkówek. Po zaznaczeniu przez dziecko odpowiedzi na pytanie w aplikacji, system od razu sprawdzałby poprawność, ułatwiłoby to pracę i skróciło czas w jakim uczniowie czekają na wyniki swoich prac. W klasach starszych już większość dzieci ma taki sprzęt, więc warto byłoby korzystać z niego, aby nauczać. Taka aplikacja powinna przede wszystkim mieć na uwadze dobro, bezpieczeństwo  dzieci, odpowiednią formę, dobrą merytorykę. Warto pokazać dzieciom, że technologia to przede wszystkim nauka i można ja wykorzystać w większości dziedzin życia. Oprócz tych “nowych” form nauczania, jeszcze nie zastanawiałem się nad tym, ale sądzę, że warto być otwartym na technologie, gdy pojawi się coś nowego.

BrandsIT: Czego będą dodatkowo potrzebowały szkoły podstawowe w związku z reformą edukacji likwidującą gimnazja?

Dariusz Cichy: W związku z tą reformą dojdą nam wszystkie przedmioty przyrodnicze, w klasach gimnazjalnych jest rozróżnienie na biologię, chemię fizykę, geografię, zupełnie inaczej niż do tej pory było w szkołach podstawowych. Nie mieliśmy np. sali chemicznej, a obecnie musimy ją posiadać. Do takiej sali powinno być dołączone zaplecze. Potrzebna jest odpowiednia przestrzeń, pomieszczenie. Przy budowie jakiejś pracowni od podstaw, można zadbać o to, żeby od razu montować łącza pod tablice, projektory, sprzęt audio. Musimy dostosować się do tego, co było w gimnazjach, a gimnazja, w których będą organizowane szkoły podstawowe muszą się dostosować do nauczania zintegrowanego klas 1-3. Szkoły podejmują teraz wiele działań związanych z inwestycjami. Potrzebne są ławki, krzesła dla odpowiedniej grupy wiekowej, toalety oraz inne rzeczy związane z funkcjonowaniem szkoły.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?
Zapisz się na nasz newsletter!
SUBSKRYBUJ
BenQ ZOWIE XL2546

Monitor dla e-sportu – ZOWIE XL2546

veeam

Konferencja poświęcona dostępności usług IT w Polsce