• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44499915 44499905 BZxBZ
Orlen: kontrakt na dostawy ropy ze wschodu przestanie być realizowany w momencie wprowadzenia kolejnych sankcji
Pieniądze Polityka Polska
44499407 44499395 BZxBZ
Mieszkanie w pobliżu zieleni wpływa na skład mleka matki
Polska Work&Life
44499403 44499388 BZxBZ
Alpiniści zbierają szyszki z okazałych sosen w Puszczy Piskiej
Polska Work&Life
44499398 44499334 BZxBZ
Schreiber: w tym tygodniu komunikat, jak zostaną obniżone ceny biletów na kolei
Pieniądze Polska
44499397 44499326 BZxBZ
Mazowieckie: w 2022 r. spadła liczba oddanych do użytku nowych mieszkań, podobnie może być w tym roku
Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: 4 największe grzechy w User Experience
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Technologia > Tech Biznes > 4 największe grzechy w User Experience
Tech Biznes

4 największe grzechy w User Experience

Julia Komin 4 dni temu 5 min czytania
Udostępnij
5 min czytania
UX, User Experience
Udostępnij

UX to coś więcej niż dobrze rozmieszczone przyciski i odpowiednio skonstruowana nawigacja. Każdy ambitny projektant będzie dążył nie tylko do stworzenia dobrze wyglądającego UI, ale do produktu, który przy całej swojej atrakcyjności wizualnej, w kilku krokach doprowadzi użytkownika do celu. Dlaczego więc niektóre popularne aplikacje nie do końca dbają o użyteczność i prostotę procesu zakupowego klienta?

Przyjrzymy się aplikacji platformy Shopee, która zdecydowała się 13 stycznia br. zakończyć działalność na polskim rynku. Jakie są (były) jej punkty newralgiczne?

Spójność

Jedna z najważniejszych właściwości dobrego produktu e-commerce to spójność wizualna. Ma ona  pomagać ustalić priorytety dla treści występujących w aplikacji i ułatwiać nawigację lub wyróżniać jej najważniejsze części bądź funkcjonalności. Wykorzystując spójność do stworzenia logicznej struktury i jasnego określenia, gdzie użytkownicy mogą znaleźć interesujące ich produkty, oszczędzamy im frustracji i rozczarowań.

Shopee, UX

W aplikacji Shopee w wielu miejscach tej spójności po prostu brakowało. Używanie wielu rodzajów buttonów, brak konsekwencji w stosowaniu wielkości fontów czy zupełnie odmienne pokazywanie produktu na liście w stosunku do tego, co było widać potem na ekranie szczegółowym. Wydawać by się mogło, że są to małe szczegóły, o których można zapomnieć. Mają one jednak istotny wpływ na konwersję, zadowolenie użytkowników oraz sfinalizowanie transakcji. Tworzenie spójnych wizualnie produktów to klucz do sukcesu.

Wyszukiwarka

Jakość wyszukiwania wyznacza jakość doświadczenia użytkownika. Większość użytkowników uważa, że szybkie znalezienie produktów (czyli do 120 sekund po włączeniu aplikacji) jest najważniejszą funkcją, jaką może zaoferować sklep. Dlaczego to takie ważne? Bo nie tylko pomaga klientom szybko znaleźć produkt, który ich interesuje, ale także zbiera informacje na temat tego, czego szukają, dzięki czemu oferta sklepu może być optymalizowana pod ich potrzeby.

Brak zawężonych wyników wyszukiwania także może frustrować użytkownika w trakcie próby znalezienia interesujących go produktów. Po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarce Shopee, wyniki wyszukiwania często nie były zawężone tylko do wyszukiwanej frazy. Uniemożliwiało to sprawdzenie wszystkich ofert dotyczących tylko wybranego produktu. Nie mówiąc już o bardzo niefortunnej nazwie searcha, gdzie zamiast pozornie oczywistej frazy „Wyszukaj” widzieliśmy…  „Shopee”. Szukając skakanki, użytkownik dostawał na liście wyszukiwania również takie propozycje produktów jak stojak na hantle czy pas do treningu brzucha. Po co?

Brak hierarchii

Hierarchia wizualna pomaga zorganizować poszczególne elementy interfejsu użytkownika w spójną całość. Projektanci dostosowują komponenty zgodnie z poziomem ich ważności i tworzą hierarchię za pomocą rozmiaru, koloru, stylu i innych różnic wizualnych. Ze względu na małe ekrany telefonów (w porównaniu do o wiele większych możliwości desktopów) zaleca się ograniczenie hierarchii treści do dwóch poziomów. Ważne jest również, aby treści copy, takie jak nazwa i opis przedmiotu, były uporządkowane tak, aby kupujący mogli je łatwo skanować wzrokiem. W aplikacji Shopee brakowało w wielu miejscach wyraźnej hierarchii treści i elementów, przez co użytkownicy musieli bardziej skupiać się na przeglądaniu w celu znalezienia interesujących ich produktów i ich opisów. A to czyniło zakupy bardziej absorbującymi i … nużącymi.

Pozytywne doświadczenie przy dodawaniu produktów do koszyka

Równie ważne, jak karta produktu jest to, co zaprezentujesz użytkownikowi w trakcie dodawania produktu do koszyka. Różne konfiguracje, takie jak pokazywanie odmian tego samego produktu, dostarczanie informacji o wariantach cenowych, możliwość dodawania do ulubionych i inne, mają wpływ na doświadczenie użytkownika.

Shopee, UX

Często w aplikacjach po wybraniu opcji „Dodaj do koszyka” widzimy dodatkowe okno, dzięki któremu możemy wybrać liczbę zamawianych przez nas rzeczy. Funkcjonalność ta w aplikacji Shopee była dostępna tylko z poziomu koszyka, przez co na etapie dodawania produktów nie można było wykonać żadnej akcji. Powodowało to niepotrzebną frustrację, która mogła powodować porzucanie zakupów w koszyku.

Wiele czynników wpływa na konwersję i liczbę zrealizowanych transakcji. Mam świadomość, że nie o wszystkie da się jednakowo zadbać na etapie projektowania, jednak te, które przyczyniają się do pozytywnego UX naszych użytkowników, zdecydowanie radzę stawiać na pierwszym miejscu. 

Podstawy już nie wystarczą, trzeba zastosować najlepsze praktyki użyteczności e-commerce, pójść dalej niż podstawowe funkcjonalności i zaoferować coś unikalnego, co sprawi, że klienci poczują się wyjątkowo i zostaną na dłużej. Zadowolony klient to sukces.

Autor Julia Komin
Head of Design, Applover
Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo