Zgodnie z danymi GlobalData, na koniec 2022 roku liczba abonamentów mobilnych 5G wyniosła 1,7 miliarda, co stanowi 18% wszystkich abonamentów mobilnych na całym świecie. Przewiduje się, że do 2027 roku liczba ta wzrośnie do 5,5 miliarda, co będzie stanowiło 48% wszystkich abonamentów telefonii komórkowej.
GlobalData „ 5G – Thematic Report” ujawnia, że penetracja 5G wzrośnie z 53% na koniec 2022 r. do 162% w USA do 2027 r. W Europie wzrośnie z 15% do 88%; w Chinach z 86% do 154%; a w Indiach od 1% do 40% w okresie pięciu lat.
Pojawiają się jednak sygnały, że przedsiębiorstwa chętniej rozważają 5G jako podstawową usługę dostępową. Sieć 5G nie jest jeszcze powszechnie dostępna w formie samodzielnej (SA), która oferuje pełne możliwości (nie tylko wyższą prędkość, ale także niskie opóźnienia i duże zagęszczenie urządzeń dla Internetu przedmiotów) na większości rynków. Wszędzie tam, gdzie jest dostępny (np. w Stanach Zjednoczonych), widać wyraźne oznaki, że przedsiębiorstwa zaczynają się do niego przekonywać.
Petrone kontynuuje: „Przedsiębiorstwa będą coraz częściej poszukiwać łączności bezprzewodowej w oddziałach w bardziej płynnym, hybrydowym środowisku pracy. W szczególności Private 5G jest pozycjonowany jako uzupełnienie wewnątrzbudynkowych sieci Wi-Fi, które wraz z przetwarzaniem brzegowym umożliwią zastosowanie aplikacji czasu rzeczywistego, takich jak AR, VR, analiza wideo oraz autonomiczne pojazdy i roboty”.
Inflacja i niedobory zasobów, dwa kluczowe trendy makroekonomiczne w 2023 r., prawdopodobnie wpłyną na przyjęcie 5G. Z jednej strony usługodawcy pozostają pod presją rosnących płac i kosztów, zwłaszcza kosztów energii, oraz dostarczania usług dostępu stacjonarnego i bezprzewodowego nowej generacji, w tym pełnego światłowodu i 5G. Z drugiej strony niedobory sprzętu, zwłaszcza chipów, mogą spowolnić dostawy telefonów 5G, a ostatecznie tempo, w jakim konsumenci nabywają telefony 5G.