Jak subskrypcyjny model biznesu zmienia rynek druku?

Izabela Myszkowska
5 Min
Canon, druk , rynek druku, subskrypcyjny model

Zamiast posiadania – wypożyczenie i uzyskanie dostępu. Model, który od dawna znany jest głównie z branży szeroko pojętej rozrywki, staje się coraz bardziej popularny także w biznesie. ­– To dobry trend, bo wpisuje się również w zasady gospodarki obiegu zamkniętego – komentują eksperci Canon Polska.

Platformy VOD, usługi telekomunikacyjne, oprogramowanie komputerowe, platformy muzyczne, prenumeraty prasowe oraz książkowe – to usługi w formie subskrypcji, z których najczęściej korzystają Polacy. Zdecydowanie najbardziej kojarzonymi usługami subskrypcyjnymi są w Polsce serwisy streamingowe (m.in. Netflix czy Spotify). Tymczasem trend ten znacznie się rozrasta i dotyczy różnych sfer życia. W formie cyklicznych płatności wykupujemy dostęp do audiobooków, pakiety medyczne czy zajęcia sportowe. I choć większość z tych usług dotyczy kwestii spędzania czasu wolnego, także w biznesie model subskrypcyjny liczy się coraz bardziej.

Oprogramowanie coraz częściej w chmurze

Przełomową datą w historii subskrypcji usług biznesowych był rok 2000, kiedy na rynek wszedł Salesforce – pierwszy usługodawca oferujący chmurowy dostęp do oprogramowania. Dziś technologie chmurowe są dużo bardziej rozwinięte, a kupowanie dostępu do programów (a nie ich fizycznych nośników) stało się standardem. Także w branży druku. Taki model na tym rynku wykorzystuje z powodzeniem firma Canon.

– W formie subskrypcyjnej oferujemy między innymi nasze flagowe oprogramowanie uniFLOW Online mówi Dariusz Szwed, MPS Business Development Manager w Canon Polska. –  To zaawansowany system do zarządzania drukiem i skanowaniem w firmie, umożliwiający wygodne sterowanie dostępem do urządzeń, przejrzyste zarządzanie kosztami druku i serwera, a przede wszystkim możliwość wykonywania wydruków bezpośrednio z chmury. Co więcej, nowe wersje oprogramowania są w stanie automatycznie rozpoznawać dane, czyli poznać rodzaj dokumentu, odczytać kluczowe informacje, a następnie umieścić je w odpowiednim kontekściedodaje Dariusz Szwed.

Ad imageAd image

Jak przekonuje ekspert Canon Polska, elastyczna forma comiesięcznej subskrypcji zapewnia wygodę dostępu do oprogramowania oraz nie wymaga ponoszenia zwiększonych jednorazowych wydatków. Eliminuje także konieczność inwestowania w osobne firmowe serwery.

Profesjonalna poligrafia także korzysta z subskrypcji

Możliwość korzystania z subskrypcji w ostatnich latach rozszerzyła się również na wielkoformatowy segment rynku poligraficznego. Jak przekonuje Tomasz Miękus, Product Manager w Canon Polska, zdecydowanie wzrasta zainteresowanie subskrypcyjnym modelem profesjonalnych usług druku. – Subskrypcja jest w tym kontekście rozumiana bardzo szeroko i dotyczy zarówno dzierżawy urządzenia, na przykład plotera wielkoformatowego, jak i dodatkowych usług: szkolenia pracowników, bieżącego uzupełniania mediów eksploatacyjnych oraz dostępu do oprogramowania nadzorującego proces druku. To nie tylko proste i wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne finansowo rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy kapitał obrotowy wolą przeznaczyć na pozyskiwanie klientów, a nie na zakup systemów drukującychwyjaśnia Tomasz Miękus.

Przykładowym rozwiązaniem, wyraźnie wspierającym dostawców usług druku, jest oprogramowanie do druku produkcyjnego PRISMAprepare Go. To narzędzie służące do zlecania zadań i przygotowywania plików, dzięki któremu unika się problemów z nieprawidłowym lub nieokreślonym rozmiarem arkusza, błędnym formatowaniem, krojem pisma, czy rozdzielczością obrazów. Dostęp do PRISMAprepare Go uzyskuje się poprzez specjalny portal wszystkich rozwiązań i narzędzi chmurowych PRISMA. Można więc nie tylko zarządzać drukarnią z dowolnego miejsca, ale też w prosty sposób nadzorować swoją subskrypcję.

Wiele firm korzysta też z możliwości dzierżawy samego urządzenia. To szczególnie interesująca propozycja w przypadku przedsiębiorców, dla których druk nie jest głównym zadaniem, a jedynie środkiem do osiągnięcia celu (na przykład dla biur architektonicznych lub inżynieryjnych). Forma dzierżawy urządzenia gwarantuje im, że w przypadku awarii biuro natychmiast uzyska wsparcie producenta.

Rozwiązanie na miarę przyszłości

Wzrastająca rola usług w modelu subskrypcyjnym to dobra wiadomość dla całego biznesu. Dzięki zmniejszonym kosztom dostępu do urządzeń lub oprogramowania, mniejsze firmy mogą z powodzeniem konkurować z większymi graczami. Subskrypcje wpisują się także w model gospodarki o obiegu zamkniętym. Przeniesienie części usług do świata wirtualnego oznacza mniejszą potrzebę tworzenia fizycznych nośników i opakowań oraz ich transportu. A to dobre wiadomości dla środowiska.

Zdaniem ekspertów Canon, znaczenie roli subskrypcji będzie jeszcze rosnąć. – Coraz więcej klientów rozumie, że w takim modelu zyskuje więcej – wydając mniej pieniędzy, może korzystać z większej liczby narzędzi. Dostęp, a nie posiadanie – to hasło, które z pewnością będzie zwiększać swoją rolę w biznesie, także w branży druku przekonuje Tomasz Miękus z Canon Polska.

TEMATY:
Udostępnij