Według danych Gartnera, prawie 60% kandydatów, którzy niedawno przyjęli ofertę pracy, twierdzi, że dokonaliby tego samego wyboru.
Badanie Gartnera obejmujące ponad 1800 kandydatów przeprowadzone w czerwcu 2022 r. wykazało, że kandydaci, którzy zgłosili, że powtórzą decyzję o ofercie, osiągnęli szczyt 83% w 2021 r., po stałym wzroście w 2019 r. (60%) i 2020 r. (70%), po czym spadł dramatycznie w tym roku.
To samo badanie wykazało, że blisko połowa ankietowanych kandydatów twierdzi, że nadal jest otwarta na inne oferty, a 28% twierdzi, że gdyby musiała podjąć decyzję ponownie, zostałaby u poprzedniego pracodawcy.
„Kandydaci nie tylko mają otwarte możliwości, ale są bardziej skłonni do wycofania się z ofert po ich zaakceptowaniu” – powiedział Jamie Kohn , dyrektor w praktyce HR Gartnera. „Nasze czerwcowe badanie obejmujące ponad 3600 kandydatów wykazało, że 44% respondentów wycofało się po zaakceptowaniu oferty, w porównaniu z 36% w 2019 r.”
Motywacja do zmian w pracy
Ankieta Gartnera wykazała, że spośród ponad 3600 kandydatów jedna czwarta zgłosiła, że powodem poszukiwania nowej pracy było poczucie niedoceniania w obecnej pracy. Kandydaci powiedzieli również, że zaczęli badać nowe możliwości pracy, ponieważ wierzyli, że mogą uzyskać lepsze wynagrodzenie gdzie indziej (25%) i czują się wypaleni w swojej obecnej roli (25%).
„Wydaje się, że zmiany pracy są motywowane bardziej negatywnymi doświadczeniami z obecnej pracy niż postrzeganiem możliwości gdzie indziej” – powiedział Kohn.
Jednak gdy kandydaci zaczynają szukać gdzie indziej, mają wysokie oczekiwania. Spośród 1600 kandydatów, którzy powiedzieli, że wycofali się po przyjęciu oferty, 46% stwierdziło, że zrobili to, ponieważ otrzymali lepszą ofertę.
„Konkurencja o specjalistów jest nadal zacięta, a kandydaci wciąż przychodzą do stołu z wieloma ofertami – jeden na trzech kandydatów odrzucił kilka ofert podczas niedawnego poszukiwania pracy” – kontynuuje Kohn.
Priorytety kandydatów
Spośród 3600 kandydatów ankietowanych przez firmę Gartner 59% stwierdziło, że byliby skłonni zrezygnować z pracy z 10% wyższą płacą za pracę z lepszą równowagą między życiem zawodowym a prywatnym. Pięćdziesiąt trzy procent ankietowanych kandydatów stwierdziło, że zrezygnuje z 10% wyższej płacy na rzecz ciekawszej ścieżki kariery lub większej liczby możliwości zdobycia nowych umiejętności.
Inną kwestią dla kandydatów jest elastyczność – 86% kandydatów, którzy mogą teraz pracować zdalnie, zarówno hybrydowo, jak i całkowicie zdalnie, woli pracować zdalnie przez ponad 50% czasu. Prawie połowa twierdzi, że zrezygnowałaby z 10% wyższej płacy za elastyczność w miejscu pracy.
„Chociaż kandydaci mogą przedkładać pewne aspekty pracy nad wynagrodzenie, firmy powinny nadal jasno określać wynagrodzenie w ogłoszeniach o pracę” – dodał Kohn. „Prawie 50% kandydatów stwierdziło, że zdecydowało się nie aplikować na stanowisko w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ponieważ opis stanowiska nie zawierał wynagrodzenia”.
Aby rekrutować i zatrzymywać specjalistów na dzisiejszym rynku pracy i w środowisku rekrutacyjnym, organizacje muszą reagować na potrzeby i pragnienia kandydatów, a jednocześnie być przejrzyste w kwestii tego, co mogą zaoferować na wczesnym etapie rekrutacji.