Chiński przemysł kolejowy po raz kolejny zademonstrował swoją innowacyjność, prezentując “Cetrovo 1.0” – pierwszy lokalny pociąg wykonany niemal całkowicie z materiału kompozytowego z włókna węglowego (CFRP). Ta zaawansowana technologicznie konstrukcja, opracowana przez Qingdao Sifang Rolling Stock Co, spółkę zależną China Railway Construction Corporation, ustanawia nowe standardy w dziedzinie inżynierii kolejowej.
Rewolucja w materiałach
Włókno węglowe zastępuje tradycyjne materiały, takie jak stal i aluminium, co czyni “Cetrovo 1.0” wyjątkowym na skalę światową. Dzięki zastosowaniu CFRP, pociąg jest o 11% lżejszy od konwencjonalnych pojazdów, co przekłada się na znaczące oszczędności energii – według producenta, zużywa on o 7% mniej energii elektrycznej niż współczesne pociągi.
Lekkość i wytrzymałość CFRP wynikają z jego unikalnej struktury. Składa się on z włókien węglowych połączonych ze sobą i wzmocnionych żywicą, co przypomina strukturę drzew, gdzie włókna celulozowe są sklejone ligniną. To innowacyjne podejście umożliwia wzmocnienie szczególnie obciążonych regionów pojazdu, zwiększając jego trwałość i wydajność.
Automatyzacja na nowym poziomie
“Cetrovo 1.0” to nie tylko rewolucja materiałowa, ale także technologiczna. Pociąg osiąga prędkość maksymalną 140 km/h i jest w pełni zautomatyzowany, co oznacza, że nie wymaga obecności kierowcy. W przypadku wykrycia przeszkód, system automatycznego hamowania awaryjnego natychmiast reaguje, zapewniając bezpieczeństwo pasażerów.
Po zakończeniu testów fabrycznych, pociąg ma zostać wprowadzony do sieci metra w Qingdao, dziewięciomilionowym mieście znanym z bogatej historii jako dawna niemiecka kolonia Tsingtao. Wprowadzenie “Cetrovo 1.0” do użytku miejskiego oznacza znaczący krok naprzód w kierunku bardziej efektywnego i nowoczesnego transportu publicznego.
Korzyści z spadających cen
Rozwój “Cetrovo 1.0” był możliwy dzięki znacznemu spadkowi cen włókien węglowych w ostatnich dekadach. Kiedyś materiał ten był luksusem zarezerwowanym głównie dla lotnictwa, jednak obecnie jest szeroko stosowany w różnych gałęziach przemysłu, w tym w motoryzacji i produkcji rowerów. W XX wieku cena włókna węglowego wynosiła około 200 dolarów za funt (454 gramy), podczas gdy pod koniec 2000 roku spadła do 30-50 dolarów za funt. Dziś ceny przemysłowych włókien węglowych wynoszą od 7 do 15 dolarów za funt, co otworzyło nowe możliwości dla ich zastosowania w przemyśle kolejowym.
Mimo tych spadków cen, komponenty CFRP są nadal droższe niż tradycyjne materiały jak stal czy aluminium, głównie ze względu na skomplikowany proces produkcyjny. Jednak korzyści wynikające z ich lekkości, wytrzymałości i efektywności energetycznej mogą przeważyć te dodatkowe koszty, zwłaszcza w dłuższej perspektywie.