• VR PodcastNOWOŚĆ
  • Reklama
  • Personalizacja
  • Zakładki
  • Historia
  • Twój Brandsit
  • MAGAZYN
  • Newsletter
Brandsit
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Branża IT
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • Opinie
Czytasz: AI w Polsce: Czy unijne regulacje wystarczą, czy potrzebujemy własnych przepisów?
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Aa
BrandsitBrandsit
  • Twoje zakładki
  • Śledź tematy
  • MAGAZYN
Szukaj
  • Biznes
    • Aktualności biznesowe
    • Biznes plan
    • E-commerce
    • Marketing
    • Rozwój
    • Startup
  • Pieniądze
    • Ekonomia
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Podatki i koszty
    • Praca
  • Branża IT
    • Dystrybucja
    • Kanał partnerski
    • Kariera
    • Programowanie
    • Vendor
  • Technologia
    • Automatyzacja
    • Big Data
    • Blockchain
    • Chmura
    • Cyberbezpieczeństwo
    • IoT
    • Komunikacja
    • Rozwiązania
    • Sztuczna inteligencja
    • VR
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
    • Zrównoważony rozwój
  • Work&Life
    • Ciekawostki
    • Gaming
    • Miasto
    • Moda
    • Rozrywka
    • W pracy
  • Opinie
  • Narzędzia
    • Rynki
    • Giełda kryptowalut
    • Twoje zakładki
    • Śledzenie tematów
    • Newsletter
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2023 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
Sztuczna inteligencja

AI w Polsce: Czy unijne regulacje wystarczą, czy potrzebujemy własnych przepisów?

Newsroom BrandsIT
Opublikowano 2023/04/12 at 1:03 AM
Newsroom BrandsIT  - NewsRoom Brandsit
Udostępnij
4 min czytania
sztuczna inteligencja, AI
Udostępnij

List Future of Life Institute i zawarty w nim postulat mówiący o wstrzymaniu prac nad sztuczną inteligencją na okres 6 miesięcy, stał się przyczynkiem do rozpoczęcia jeszcze szerszej dyskusji na temat rozwoju AI. Co sądzą na ten temat polscy badacze zajmujący się sztuczną inteligencją?

- Reklama -

Postulat zawarty w liście Future of Life Institute – aby laboratoria na całym świecie pracujące nad najbardziej zaawansowanymi modelami AI umówiły się na wstrzymanie prac na 6 miesięcy i czekały, co w temacie ustali międzynarodowy panel – jest w praktyce zupełnie nierealny. Trzeba pamiętać, że już teraz w wielu zastosowaniach sztucznej inteligencji prym wiodą Chiny. Moim zdaniem nie należy się spodziewać, że laboratoria pracujące w tym kraju zaprzestaną badań nad tą przełomową technologią, która nie tylko lepiej niż człowiek radzi sobie w obszarze NLP (przetwarzaniu języka naturalnego), ale też coraz częściej znajduje zastosowanie w obronności.
Poza tym, w całej w sferze nowych technologii i technik obliczeniowych, postęp następuje wykładniczo. Modele językowe, które 2-3 lata temu były przełomowe i wymagały ogromnych maszyn, teraz można właściwie uruchomić na domowym komputerze. Trzeba się spodziewać, że podobnie będzie z modelami tworzonymi teraz. Dlatego moim zdaniem blokowanie prac nie ma sensu. Musimy przygotowywać się na to, że rozwiązania tak zaawansowane jak GPT-4, pewnego dnia będą stosowane w praktycznie każdej aplikacji. Wcześniej czy później to nastąpi.
Trzeba też pamiętać, że potrzeba audytu, jak działa AI i co potrafi, o której mówi Future of Life Institute, w niektórych częściach świata została zauważona dużo wcześniej niż w innych. Komisja Europejska już w zeszłym roku przyjęła tak zwany “AI Act”, który prawnie ureguluje zasady rozwoju oraz zastosowania sztucznej inteligencji. Natomiast, rzeczywiście z perspektywy reszty świata, włączając w to USA, jest jasne, że takie regulacje są potrzebne. Należy się spodziewać, że zostaną przyjęte w USA w tym roku. W Polsce powinniśmy raczej zastanawiać się, czy unijny AI Act jest wystarczający i jak przekuć go w praktykę, łącząc z polskimi przepisami prawnymi. Na pewno IDEAS NCBR mógłby pomóc we wdrażaniu go w Polsce. Perspektywa praktyków jest niezwykle istotna, tak aby propozycje regulacji nie były oderwane od rzeczywistości.

Dr hab. Piotr Sankowski, prof. UW, prezes IDEAS NCBR

Dalsza część publikacji pod materiałem wideo.

Po opublikowaniu listu w społeczności AI rozgorzała gorąca dyskusja. Podniosły się głosy krytyczne. Jeden z ojców rewolucji deep learningowej – Yann LeCun, na Twitterze zastanawiał się głośno, czy w 1440 roku byłoby ogłoszone podobne moratorium na użycie prasy drukarskiej. I odpowiada, że owszem, wynalazek druku zniszczył społeczeństwo i … pozwolił na zbudowanie nowego, lepszego.
Panuje zgoda, że technologie oparte na dużych modelach językowych (large language models – inaczej LLM) zmienią gruntownie sposób, w jaki będziemy używać komputerów. Pytanie, jaka będzie dynamika tych zmian, czy będzie to technologia przypominająca ‘energię atomową’ (pesymiści), czy może raczej ‘internet’ (optymiści). Nie wiemy. Osobiście przychylam się do tej drugiej tezy. Sądzę, że za kilka lat wykorzystanie tych technologii będzie nieodłączną częścią naszej egzystencji – stanie się wręcz “naturalne”. Nie oznacza, to bynajmniej, że rozwój AI nie stawia przed nami wyzwań. Możliwość łatwego tworzenia fake newsów może stanowić jedno z takich niebezpieczeństw. Technologia nie powinna się rozwijać lekceważąc społeczne obawy, dlatego tak ważny jest dialog między naukowcami, etykami oraz regulatorami, aby upewnić się, że tego typu niebezpieczeństwom można zapobiec.

Dr hab. Piotr Miłoś, prof. IMPAN, lider zespołu badawczego w IDEAS NCBR

Zobacz również

Jak douczyć i dopasować ChatGPT do swoich potrzeb?

CEO OpenAI szantażuje UE? Regulacje sztucznej inteligencji budzą kontrowersje

Rewolucja w Cyberbezpieczeństwie – Jak Sztuczna Inteligencja Zmienia Reguły Gry

6 zagrożeń związanych z ChatGPT

Zarabianie z AI – nowy wymiar finansów

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Scanway
Scanway zmierza na NewConnect. Spółka podała szczegóły oferty publicznej
Inwestycje Pieniądze
Kompetencje cyfrowe, praca
Przegląd polskich rozwiązań technologicznych w HR
Startup Biznes
relaks
Kiedy jest najlepszy czas na pracę, ćwiczenia i relaks? Przewodnik po biorytmach dla lepszego zdrowia
Ciekawostki Work&Life
Partnerstwo
Play dąży do dominacji na rynku telekomunikacyjnym. Kolejna akwizycja operatora
Aktualności biznesowe Biznes

Biznes

  • Aktualności biznesowe
  • Biznes plan
  • E-commerce
  • Marketing
  • Rozwój
  • Startup

Pieniądze

  • Ekonomia
  • Inwestycje
  • Kryptowaluty
  • NFT
  • Podatki i koszty
  • Praca

Branża IT

  • Dystrybucja
  • Kanał partnerski
  • Kariera
  • Programowanie
  • Vendor

Technologia

  • Automatyzacja
  • Big Data
  • Blockchain
  • Chmura
  • Cyberbezpieczeństwo
  • IoT
  • Komunikacja
  • Rozwiązania
  • Sztuczna inteligencja
  • VR

Eco

  • Czysta energia
  • Pogoda i nauka
  • Pojazdy elektryczne
  • Polityka klimatyczna
  • Zrównoważony rozwój

Work&Life

  • Ciekawostki
  • Gaming
  • Miasto
  • Moda
  • Rozrywka
  • W pracy

Narzędzia

  • Rynki
  • Giełda kryptowalut
  • Twoje zakładki
  • Śledzenie tematów
  • Newsletter

Social Media

© 2017-2023 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
Brandsit
Zarządzaj swoją prywatnością

Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Statystyka

Marketing

Funkcje
Zawsze aktywne

Zawsze aktywne
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}
adbanner
Wykryto AdBlock
Nasza strona jest stroną wspieraną przez reklamy. Proszę o białą listę, aby wesprzeć naszą stronę.
Okay, I'll Whitelist
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?
X