Akcje 11 bit studios spadają o 38% po rozczarowującym debiucie “Frostpunk 2”

Akcje 11 bit studios spadły o 38% po rozczarowującym debiucie ich najnowszej gry "Frostpunk 2", która nie przyciągnęła oczekiwanej liczby graczy na platformie Steam. Choć gra sprzedała się w ponad 350 000 egzemplarzy, odbiór wśród użytkowników oraz niższe niż prognozowane zainteresowanie wywołały obawy inwestorów.

źródło: 11 bit studios
Izabela Myszkowska
3 min

W poniedziałek akcje 11 bit studios, polskiego producenta gier wideo, zanotowały gwałtowny spadek o 38%, co uplasowało spółkę na samym dole indeksu mWIG40. Gwałtowny spadek wartości akcji związany jest z rozczarowującym odbiorem najnowszego tytułu studia — “Frostpunk 2”, który nie spełnił oczekiwań rynku tuż po premierze.

“Frostpunk 2”, wyczekiwana kontynuacja wysoko ocenianego “Frostpunka”, zadebiutowała w piątek wieczorem. W pierwszym dniu po premierze gra przyciągnęła największą liczbę jednoczesnych graczy na platformie Steam — 35 533 osób. Jednak wynik ten okazał się zdecydowanie niższy od oczekiwań analityków, którzy prognozowali, że liczba graczy na szczycie wyniesie od 80 000 do 100 000.

“Spodziewaliśmy się znacznie wyższego szczytu graczy, więc wynik 35,5 tys. jest dla nas negatywnym zaskoczeniem” — skomentował Piotr Bogusz, analityk Erste Group. Dodał również, że stosunkowo niskie oceny gry mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe graczy, którzy mają tytuł na swojej liście życzeń.

REKLAMA

Średnia ocena “Frostpunk 2” na platformie Steam w poniedziałek wynosiła 71%, z czego 4 986 recenzji użytkowników uznawało grę za “głównie pozytywną”. Gracze chwalili m.in. oprawę graficzną i strategiczną głębię, jednak krytykowali problemy związane z optymalizacją oraz niższy poziom zanurzenia w świecie gry w porównaniu z poprzednią częścią.

Dariusz Wolak, menedżer ds. relacji inwestorskich 11 bit studios, wyjaśnił, że część rozczarowania graczy może wynikać z nieporozumienia co do charakteru kontynuacji. “Może liczyliśmy na nieco wyższe wyniki, ale ten negatywny sentyment lub rozczarowanie wśród graczy wynika z faktu, że nie jest to po prostu kontynuacja Frostpunka 1, ale Frostpunk 2… może nie wyartykułowaliśmy wystarczająco, że to nie jest klon, że to nie jest zwykła kontynuacja, ale inna gra” — powiedział w rozmowie z Reutersem.

Pomimo mieszanych ocen i niższego niż oczekiwano zainteresowania grą w pierwszych dniach po premierze, 11 bit studios poinformowało, że sprzedaż “Frostpunk 2” przekroczyła 350 000 kopii, a całkowite przychody z gry przekroczyły koszty produkcji i marketingu. 

Na rynku widać jednak, że inwestorzy są bardziej pesymistyczni. Spadek kursu akcji o 38% odzwierciedla ich obawy związane z niższymi niż prognozowano wynikami sprzedaży oraz mieszanym odbiorem tytułu. Długoterminowy sukces “Frostpunk 2” będzie zależeć od tego, czy studio zdoła poprawić oceny gry i przyciągnąć więcej graczy w nadchodzących tygodniach.

Z punktu widzenia branży, spadek kursu akcji 11 bit studios może być też sygnałem o rosnących oczekiwaniach rynku wobec premier gier z segmentu mid-cap. Gracze coraz częściej oceniają gry na podstawie jakości doświadczenia użytkownika i wartości dodanej, co wywiera dodatkową presję na producentów gier wideo.